Metabo TKU1693W stroeve roltafel

RonnieWalker

Nieuw lid
29 aug 2019
6
0
Beste allemaal,

Onlangs heb ik op marktplaats een Metabo TKU1693W aangeschaft.
Nu viel het me op dat de roltafel vrij zwaar loopt. Dwz ik moet best duwen om 'm in beweging te zetten.
Ik heb geen ervaring met een formaatzaag van metabo dus ik weet ook niet of dit zo hoort..
Dus mijn vraag is: is het normaal dat deze roltafel zo zwaar loopt of behoort dit normaal gesproken soepel te gaan?

Ik heb de geleider al uit elkaar gehad en er zat een hoop oud zaagsel tussen dus heb ik alles schoongemaakt en terug in elkaar gezet. Maar helaas...nog steeds net zo stroef.
Het ziet er ook niet naar uit dat er iets krom is.

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Groet,
Ron
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Ik heb deze zaagtafel ook gehad (destijds gloednieuw gekocht) de tafel hoort echt soepel te gaan ik spoot er altijd wd40 tussen en daarna de tafel maar op en neer bewegen totdat deze weer soepel rolde
 

RonnieWalker

Nieuw lid
29 aug 2019
6
0
Hi Peters,

toch wel he?
Dat dacht ik ook al...
Gelukkig bevestig je mijn vermoeden, dank daarvoor.

Ik had er de gebruikershandleiding op na geslagen maar daar stond expliciet vermeld om de banen niet in te smeren
NietInsmeren.jpg

Geen idee waarom niet..Waarschijnlijk ivm vuil en stof wat kan blijven kleven...

Ik ga je advies opvolgen en er een bus WD40 op leeg spuiten haha..

Bedankt voor je reactie!

mvg,
Ron
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
WD 40 zal juist voor vuilophoping zorgen. Als je hem perse wilt smeren zou ik hem eerst goed ontvetten en reinigen, vervolgens droogsmeermiddel gebruiken.
 

RonnieWalker

Nieuw lid
29 aug 2019
6
0
Hi Ronald, Speculaasbrok en Wim

Zoals gezegd, heb ik het hele ding uit elkaar gehad en gereinigd en onvet met remmenreiniger (waarom remmenreiniger? omdat ik dat voorhanden had ;))
Zelfs ieder lagertje schoongeschrobt met een oude tandenborstel.

Wat die lagers betreft, daar valt eigenlijk niet zoveel aan op te merken.
In basis is het een kunstof hoekprofiel met daarin een hoop rechthoekige gaten waarin dan massieve metalen busjes zitten die zorgen dat de baan kan rollen. Het kunstof dient er alleen maar voor om die busjes op hun plek te houden maar vormen geen toevoeging aan de contructie. het rolt alleen maar mee.

Misschien is het inderdaad beter om eerst een droogsmeermiddel te proberen alvorens ik WD40 probeer.

Dank voor jullie reacties.
 

RonnieWalker

Nieuw lid
29 aug 2019
6
0
Ik zat er ook al naar te kijken maar toen besefte ik me dat ik nog teflon spray had staan van Kroon Oil, dus heb ik dat gebruikt.
De rolwagen loopt een heel stuk soepeler nu...helemaal top!
Bedankt allemaal


Nog even een ander vraagje Peters, aangezien jij deze machine nieuw hebt gehad..
Was de motor geremd bij afschakelen?
De mijne blijft uitdraaien maar rammelt nogal...dus ik heb het vermoeden dat er wel een rem op zit, maar defect is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.