Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Eiken zigzag boekenkast

Dag allen,

Na lange tijd druk geweest te zijn met andere zaken is er weer wat ruimte voor een houtproject! Een boekenkast, maar niet zomaar een:
    De kast is 125cm breed, 200cm hoog en 32 tot 38 cm diep. Het lijkt me een leuke uitdaging. Binnenkort eikenhout halen en de machines uit het stof halen.

Het plan is om panelen van 70cm breed te maken uit planken van 15cm breed (of zouden jullie deze planken verzagen tot 7cm breed??) en deze zigzaggend te halveren. De horizontale planken zijn uit een stuk, evenals de zijkanten. De rechtopstaande tussenschotten lijken los verlijmd. Hopelijk lukt het om tijdens het proces voldoende foto's te maken. Wordt vervolgd!

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    De kast op de foto lijkt mij gemaakt van gefineerd plaatmateriaal. Als het massief was geweest zou er veel 'kleurverschil' in de zichtbare kanten zitten & dat is niet het geval. (Ik kan het natuurlijk fout hebben…)

Hi Bert, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik de kast in het echt zag, maar t is wel massief.

Vond dat wel tof van alle meubels in die winkel; strak "alsof het wel van plaatmateriaal gemaakt moet zijn" maar dan massief. Vind dat een leuke vibe geven. Nog een paar nachtjes slapen tot ik hout kan halen zal een flinke stapel worden.

niet echt praktische voor een boekenkast maar wel mooi

O de schuine zijden zitten alleen in het front de verdeling is wel gewoon rechthoekig
    Dan kan je hem prima helemaal met boeken vullen

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Geweldige optische illusie :-)
    Zag het pas nadat je het vertelde. Mooi project, toch net even anders dan een IKEA kast :-p

Ah dank GH1! Nog even de stijl van de winkel opgezocht (geen aandelen): https://www.team7-design.com/nl/
    Leuk om inspiratie op te doen.

Zomaar een ideetje: Je zou ook nog zowel de liggers als de schotten uit een stuk kunnen maken met een kruisverbinding. Je maakt dan in feite een soort torsiebox. Voordelen: zeer eenvoudig op locatie te monteren en ook weer te demonteren. En de hoeveelheid werk die daarin gaat zitten lijkt mij mee te vallen.

Hopelijk verdwijnt dit bericht niet zoals m'n vorige poging. Vandaar even wat korter om te testen. Begonnen met het lijmen van panelen in de woonkamer aangezien de schuur te klein blijkt

IMG_20190903_075845880.jpg
    Draaien
    IMG_20190903_080039856.jpg
    Lijmen
    IMG_20190903_082706593.jpg
    Klemmen.
    4x panelen van 125x70cm voor in totaal 8 planken. Updates volgen!

Forum Rechten