Eiken deuren

johantd

Actieve deelnemer
8 apr 2015
30
1
Goedenavond,

maak al een tijdje meubels en dergelijke en nu vroeg een vriendin die gaat verbouwen of ik geen eiken binnen deuren voor hen kan maken.

Nu was mijn vraag (na lang zoeken nog niet echt het antwoord gevonden), hoe kan ik deze het beste maken? Zodat er aan beide zijdes het eruit ziet alsof de deuren van massieve eiken planken zijn? Wat voor soort binnenwerk kan ik het beste toepassen om eiken op te verlijmen als een soort fineer?

alvast bedankt voor de input!


Groet Johan
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Simpel.
Maak de deuren van massief eiken. Mooie eiken kussenpanelen erin? Of vlakke panelen?
Wim.
 

johantd

Actieve deelnemer
8 apr 2015
30
1
Lijkt me als ik 4 planken en beide zijdes aan elkaar lijm en dat tegen elkaar aan lijm het krom trekt.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Lijkt me als ik 4 planken en beide zijdes aan elkaar lijm en dat tegen elkaar aan lijm het krom trekt.

Welnee. Er worden al eeuwenlang massief eiken deuren gemaakt; daarvan trekt het overgrote deel niet krom.
Gebruik mooie pen/gatverbindingen en goed gelijkmatig gedroogd hout.
Wim.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Paul Sellers heeft wat filmpjes online staan, op youtube en anders wel op woodworkingmasterclasses.nl over het construeren van een deur, het afhangen etc. etc.
Uit mijn hoofd komt het uit de serie toolcabinet?!
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Hij heeft sinds kort ook op zijn blog een artikel met de uitleg hoe hij een simple deur ineen steekt met tekeningen etc., deze zou je dan eventueel kunnen bedekken met eiken fineer.
 

johantd

Actieve deelnemer
8 apr 2015
30
1
Dank je zou ik eens opzoeken, maar is het niet beter om met een soort van ‘honing’ plaat te werken? En beide zijdes bekleden?
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Het probleem bij een gewone standaard binnen deur fineren is dat de deur te dik wordt voor het kozijn. Om hetzelfde effect te krijgen als in de foto, waar bij de verschillende 'balken' de zijkanten zijn afgeschuind, heb je al snel een aantal mm fineer nodig. En dat maal twee voor de voorkant en achterkant. En dan ineens is je deur te dik voor je kozijn.

Mijn inziens is dat je het beste de deur half massief maakt, een beetje als een schutting poort, maar of dat nu echt de beste oplossing is durf ik ook niet te zeggen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Tja wat is de tip
Ik zou persoonlijk een plaat 18mm Mdf of multiplex nemen en daarop aan beide zeiden een centimeter eiken lijmen
Ik denk dat je dan een stevige en stabiele deur hebt
Succes met het maken en hou ons op de hoogte
Mvg Leroy
 

johantd

Actieve deelnemer
8 apr 2015
30
1
Bedankt voor de info, denk dat ik blokplaten ga gebruiken met inderdaad eiken dun gezaagd. Zou in theorie moeten werken, zonder te gaan werken :p
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je kunt het proberen met een lichtgewicht populieren/hdf of mdf plaat. Die zijn en in 28 of 30mm meen ik en zijn redelijk stabiel. Als je dan 5 of 6mm dik massief er op verlijmd heb je de look die je zoekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.