picknicktafel geïmpregneerd grenen

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Hallo,

ik wil een picknicktafeltje voor kindjes maken voor in de tuin (geboortecadeautje vriendin). Ik zou dit maken in geïmpregneerd grenen (wegens budget). Op zich is het hout al geïmpregneerd maar zouden jullie dat nog met iets behandelen of zo laten?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Persoonlijk zou ik eigenlijk al niet kiezen voor geïmpregneerd grenen als het gebruikt wordt door kinderen. Kijk eens naar Larixhout, dat is al een stuk duurzamer en toch nog budgetvriendelijk. Het helpt ook al enorm als de poten geen water kunnen opzuigen (plastieken voetjes of iets dergelijks). Los van de houtsoort zou ik kiezen voor een olie op natuurlijke basis (zonder al te veel toevoegingen zoals siccatief en solvent)
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
bedankt voor je reactie.

waarom geen geïmpregneerd hout voor kinderen? Er worden toch veel tuinmeubelen en speeltoestellen gemaakt met dat hout?

ik overweeg eventueel douglas maar daarin heb je niet die handige maten (38x63) voor de poten. Bon, dat kan ik natuurlijk zelf maken maar is meer werk he :p
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb begrepen dat het word ingespoten met een vloeistof dat goed is voor het hout, maar niet vor mensen/kinderen.

ik weet het fijne er ook niet van, maar ik weet wel dat ik daar voorzichtig mee ben.

Succes nog.

Gr Danny
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik zou mij er geen zorgen over maken. tenzij ze er heel de dag aan likken.

En bij twijfel, alles van geimp. grenen, en het blad van douglas. ben je helemaal veilig
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat groene spul schijnt inderdaad erg giftig te zijn. Zo moet je nadat je ermee geklust hebt altijd je handen wassen met zeep voordat je gaat eten. Kinderen zijn misschien nog wel gevoeliger voor giftige materialen dan volwassenen.

Je hebt tegenwoordig prachtige verduurzaamde houtsoorten. Hadden we niet een topic met een goed overzicht hiervan?
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Ik ben dit weekend bij de houtboer geweest en toch douglas gekozen, omwille van de veiligheid voor de kinderen + ongeschaafd kwam het nog goedkoper uit dan geïmpregneerd. Win-win voor iedereen dus.

Het tafeltje wordt dus 50 cm hoog, 90cm breed. Ik heb planken van ongeschaafd 3x17. Voor het onderstel zou ik dan een plank in 2 zagen zodat ik poten heb, geschaafd van ongeveer 2.5x7.5 cm. Stevig genoeg voor een kindertafeltje? De stevigheid zit uiteraard ook in de constructie, ik zorg ook voor die schuine verbinding tussen de poten en de onderkant van het tafeltje in het midden. (hoeheetdat?)
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Wanneer geïmpregneerd vuren hout aan de KOMO voldoet is deze niet giftig voor mens en dier. Anders had volgens de Europese richtlijnen een waarschuwingsvoorschriften moeten staan. Met uitzondering van in de fik steken van geïmpregneerd hout, dat bleek later niet helemaal gezond te zijn. Allen bij "vers" geïmpregneerd hout zitten vaak groene spikkels op (impregneermiddel). Als deze op je kleren krijgt, kan het verder gaan als poetslap. Dat is vaak de reden om geen geïmpregneerd hout de gaan gebruiken.

Houd even rekening mee dat Douglas, hars vrij komt. Dat plekt als kauwgom.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Wanneer geïmpregneerd vuren hout aan de KOMO voldoet is deze niet giftig voor mens en dier. Anders had volgens de Europese richtlijnen een waarschuwingsvoorschriften moeten staan. Met uitzondering van in de fik steken van geïmpregneerd hout, dat bleek later niet helemaal gezond te zijn. Allen bij "vers" geïmpregneerd hout zitten vaak groene spikkels op (impregneermiddel). Als deze op je kleren krijgt, kan het verder gaan als poetslap. Dat is vaak de reden om geen geïmpregneerd hout de gaan gebruiken.

Houd even rekening mee dat Douglas, hars vrij komt. Dat plekt als kauwgom.

Onzin. Geïmpregneerd Komo gecertificeerd hout is wel degelijk giftig!
Het KOMO keur zegt alleen maar bij geïmpregneerd hout dat de bestrijdingsmiddelen goed in het hout gefixeerd zijn en dus minder uitspoelen en het milieu daardoor minder belasten.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Is geïmpregneerd giftig of niet? Zal vooral afhangen van de behandeling, en daar kun je dus geen algemene uitspraak over doen. Het feit is dat je er in de houthandel geen papiertje bij krijgt met de samenstelling van het gebruikte middel, dus dan hanteer je toch beter het voorzorgsprincipe, zeker als het over kinderen gaat. En zelfs al was het veilig bevonden, dan nog zijn langetermijneffecten moeilijk te voorspellen. De discussie is trouwens ook niet meer van toepassing, aangezien Belgje al Douglas gekocht heeft.

Wat betreft het harsprobleem: ik behandel een harskanaal in Douglas met een heteluchtpistool en hou een keukenpapiertje erbij, zodat alle vloeibaar gemaakte hars zich in het papiertje zuigt. Probleem opgelost.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Hieronder een citaat uit internet, waardoor je makkelijk anders kunt interpreteren. Vandaar ik veilig dacht te achten.

Is geïmpregneerd hout giftig? Is geïmpregneerd hout veilig?
Hout dat professioneel is verduurzaamd is veilig toe te passen. In Nederland worden alleen middelen gebruikt die ná beoordeling op grond van een wettelijke toelichtingsbesluit zijn toegelaten. De beoordeling gebeurt door het Collega voor de Toelating van Gewasbescherming en Biociden die kijkt of er geen onaanvaardbare schadelijke nevenwerkingen zijn van het gebruik van het middel in de beoogde houttoepassingen. Daarbij wordt steeds meer gewerkt op basis van Europees aanvaardbare normen en criteria om zeker te stellen dat milieu en gezondheid geen onaanvaardbare risico's ondervinden. Periodiek wordt die beoordeling herhaald om bij te kunnen blijven met de nieuwste inzichten. Hout dat in Nederland verduurzaamd is, is daarom veilig.
———

Na opmerking van Piet begin ik in te zien dat geïmpregneerd hout, wel degelijk giftig kan zijn. Althans minder giftig als toen, maar het blijft giftig.

Verklaar de definitie “dat geen onaanvaardbare schadelijke nevenwerkingen” ontstaat. Dit is typisch een juridische zin waar je alle kanten op kunt. En wanneer is aanvaardbaar? Bijvoorbeeld, je maakt een konijnenhok. Dat beestje knabbelt aan het hout en gaat de pijp uit. Of een peuter dat een geïmpregneerd afval hout in zijn mond stopt en een zware ziekte oploopt. Peuter overleeft het wel, maar misschien met chronische klachten op latere leeftijd. Is dat aanvaardbaar?
Afgezien van opmerking Komo heb ik op geen enkel site gezien waarin het staat dat het niet giftig is. Dit roept bij mij wel wat vragen op. Vanaf nu mag alleen mijn schutting van geïmpregneerd hout zijn.




 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dit soort hout is bedoeld als tuinhout. Dus schuttingen, tuinhuisjes, plantenbakken enz. In de bedoelde toepassingen is het veilig (=binnen de normen). Meubels horen daar m.i. niet bij.

Ook voor de natuur is het beter dit hout niet te gebruiken. Er is nog steeds uitloging en bij verbranding komen schadelijke gassen vrij. Gebruik je het wel, zorg dan voor een juiste toepassing zodat het zo lang mogelijk meegaat. Dus bv. niet schuttingpalen rechtstreeks in de grond zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.