Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 13 van de 13
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Is ge´mpregneerd giftig of niet? Zal vooral afhangen van de behandeling, en daar kun je dus geen algemene uitspraak over doen. Het feit is dat je er in de houthandel geen papiertje bij krijgt met de samenstelling van het gebruikte middel, dus dan hanteer je toch beter het voorzorgsprincipe, zeker als het over kinderen gaat. En zelfs al was het veilig bevonden, dan nog zijn langetermijneffecten moeilijk te voorspellen. De discussie is trouwens ook niet meer van toepassing, aangezien Belgje al Douglas gekocht heeft.

Wat betreft het harsprobleem: ik behandel een harskanaal in Douglas met een heteluchtpistool en hou een keukenpapiertje erbij, zodat alle vloeibaar gemaakte hars zich in het papiertje zuigt. Probleem opgelost.

Hieronder een citaat uit internet, waardoor je makkelijk anders kunt interpreteren. Vandaar ik veilig dacht te achten.

Is ge´mpregneerd hout giftig? Is ge´mpregneerd hout veilig?
    Hout dat professioneel is verduurzaamd is veilig toe te passen. In Nederland worden alleen middelen gebruikt die nß beoordeling op grond van een wettelijke toelichtingsbesluit zijn toegelaten. De beoordeling gebeurt door het Collega voor de Toelating van Gewasbescherming en Biociden die kijkt of er geen onaanvaardbare schadelijke nevenwerkingen zijn van het gebruik van het middel in de beoogde houttoepassingen. Daarbij wordt steeds meer gewerkt op basis van Europees aanvaardbare normen en criteria om zeker te stellen dat milieu en gezondheid geen onaanvaardbare risico's ondervinden. Periodiek wordt die beoordeling herhaald om bij te kunnen blijven met de nieuwste inzichten. Hout dat in Nederland verduurzaamd is, is daarom veilig.
    ŚŚŚ

Na opmerking van Piet begin ik in te zien dat ge´mpregneerd hout, wel degelijk giftig kan zijn. Althans minder giftig als toen, maar het blijft giftig.

Verklaar de definitie ôdat geen onaanvaardbare schadelijke nevenwerkingenö ontstaat. Dit is typisch een juridische zin waar je alle kanten op kunt. En wanneer is aanvaardbaar? Bijvoorbeeld, je maakt een konijnenhok. Dat beestje knabbelt aan het hout en gaat de pijp uit. Of een peuter dat een ge´mpregneerd afval hout in zijn mond stopt en een zware ziekte oploopt. Peuter overleeft het wel, maar misschien met chronische klachten op latere leeftijd. Is dat aanvaardbaar?
    Afgezien van opmerking Komo heb ik op geen enkel site gezien waarin het staat dat het niet giftig is. Dit roept bij mij wel wat vragen op. Vanaf nu mag alleen mijn schutting van ge´mpregneerd hout zijn.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Dit soort hout is bedoeld als tuinhout. Dus schuttingen, tuinhuisjes, plantenbakken enz. In de bedoelde toepassingen is het veilig (=binnen de normen). Meubels horen daar m.i. niet bij.

Ook voor de natuur is het beter dit hout niet te gebruiken. Er is nog steeds uitloging en bij verbranding komen schadelijke gassen vrij. Gebruik je het wel, zorg dan voor een juiste toepassing zodat het zo lang mogelijk meegaat. Dus bv. niet schuttingpalen rechtstreeks in de grond zetten.

Forum Rechten