Draaibank Constant Philips type HD - informatie of de kop gezocht + Chuck

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Kan iemand me helpen aan de exacte maat van de kop op een Constant Philips type HD draaibank?
Het is een beetje moeilijk meten en de onzekerheid is groot: Diameter is 39,5mm met een spoed van 2,9. Ik denk dat het M40x3 moet zijn.

Bestaan er vierklauwen met deze aansluiting of een adapter naar een meer gangbare maat?
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Ondertussen antwoord gekregen van de Philips Constant Service dienst: Ze weten het niet. Lol zeg, ik begin te begrijpen waarom je dat merk machines stilaan niet meer ziet staan.

Zelf ook wat verder gezocht en 39,5mm x 2,9 komt mooi overeen met de Engelse maat 1"5/8 x 8tpi. Geen M40x3 dus. Schroefdraadmaat bovengehaald (op aanraden van Jurriaan, hoe is het mogelijk dat ik er zelf niet aan dacht) en ja, die 8 tpi is nu wel bevestigd.
Vreemd eigenlijk want al de rest op die machine is wel metrisch. Zal wel een uitleg voor zijn. Nu wil ik dat toch nog even bevestigen en dan op weg naar een adapter, of laten afdraaien naar de standaard M33x3,5
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Gemakkelijk... bwa, heel die kop moet uit elkaar inclusief lagers en zo maar dat is op zich niet zo'n groot probleem denk ik. Straks eens proberen handen wat vuil maken.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Zooooo..... Ondertussen die oorspronkelijke as uit de machine gehaald en helemaal opgemeten. Tekening van het ding gemaakt met een DIN800 M33x3.5 klauwplaat houder. Eveneens een persoon gevonden die de nieuwe as wilt draaien voor een correcte prijs. 'k moet alleen nog effe geduld hebben nu. Heb wel al paar zaken liggen die tegen einde maand af moeten. Hoop dat alles tijdig in orde komt :)

Dus nu is het weer tijd om te shoppen: Welke chuck moet ik nu kopen?
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Ik lees/zie er wel goede commentaar over OneWay. En inderdaad goede opmerking over de aansluiting, als morgen die draaibank veranderd (de kans is wel klein) wil ik die investering in klauwplaten graag kunnen blijven gebruiken
 

tuoh

Oud hout
Oneway chucks werken met inserts, zijn losse bussen voorzien van schroefdraad, te verkrijgen in diverse maten schroefdraad al naargelang het merk van draaibank.
Dit vind vind je ook bij diverse andere merken van chucks.

De grote pré van de Oneway chucks is echter de vorm van de opspanbekken, die zijn niet echt mooi rond maar hebben een afwijkende vorm waardoor je een groot inspanbereik krijgt per type van bekken.
Dit wil zeggen dat je bij een gekozen type van bekken bijvoorbeeld als kleinste maat 38mm kan inspannen, maar ook een stuk van 58mm nog kan geklemd worden met diezelfde bekken.
Dit werkt in de praktijk zeer goed, je hoeft nu geen exact passend opnamevoetje te draaien aan een werkstuk. Je kan veel meer werk aan met één stel bekken.

De klemming van de werkstukken is ook top, die komen gegarandeerd niet los tijdens het draaien. Heb ik met een HBM dinges wel al meermaals voorgehad trouwens.
Voor de grotere draaibanken en de grotere werkstukken vind ik de "Stronghold" DE chuck voor de klus.
 

tuoh

Oud hout
Had dit nog niet gezien, maar als het spul enkel dient om meenemers te kunnen opnemen in de chuck is er een betere oplossing.
Oneway heeft ook meenemers die je direct in de chuck kan opspannen, geen "tussenstap" nodig zo.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
De omtrek van de schroefdraad komt inderdaad goed overeen met 1"9/16. Echter is deze zeer zeldzaam. Zo zeldzaam dat ik nog geen enkel accessoire of adapter kon vinden. Wat ik eerder schreef dat het wel eens 1"5/8 kon zijn is zeker wel fout.
Mag ik vragen waar je dat toevallig ontdekt hebt? Was dat iemand met dezelfde draaibank? Zou graag het artikel zien, heb zelf namelijk nog niets gevonden over deze machine op het net.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t=17398

Ik zag het op een forum cnczone.

Simpel via google met de naam van de draaibank en type.

zij zeggen "neem een adapter of een nieuwe as laten maken"

Gr houtkever

ps een passende adapter heb ik niet kunnen vinden. dus dat wordt een laten maken. het is denk ik orgineel een metaalbank
 
Laatst bewerkt:

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Hazo daar, en viel er niets op ivm de naam van de topicstarter ginds ;-)

Heb ondertussen de tekening gemaakt van de nieuwe as en ook afspraak met een ander forumlid ginder om die nieuwe as te draaien. Hoop dat het op deze manier snel in orde kan komen want er ligt werk op de plank ondertussen.

Toch bedankt om de link te leggen!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je Kan toch een standaard MK 2 in je as laten boren en dan M33 op de buitenkant? Daar heb je geen nieuwe as voor nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.