Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Draaibank Constant Philips type HD - informatie of de kop gezocht + Chuck

Kan iemand me helpen aan de exacte maat van de kop op een Constant Philips type HD draaibank?
    Het is een beetje moeilijk meten en de onzekerheid is groot: Diameter is 39,5mm met een spoed van 2,9. Ik denk dat het M40x3 moet zijn.

Bestaan er vierklauwen met deze aansluiting of een adapter naar een meer gangbare maat?

Mailtje sturen, of even bellen naar C.Philips in Puurs.

Schaf jezelf een goedkope schroefdraadmeet waaier aan, want ook bij schroefdraad geldt: meten is weten.

Ondertussen antwoord gekregen van de Philips Constant Service dienst: Ze weten het niet. Lol zeg, ik begin te begrijpen waarom je dat merk machines stilaan niet meer ziet staan.

Zelf ook wat verder gezocht en 39,5mm x 2,9 komt mooi overeen met de Engelse maat 1"5/8 x 8tpi. Geen M40x3 dus. Schroefdraadmaat bovengehaald (op aanraden van Jurriaan, hoe is het mogelijk dat ik er zelf niet aan dacht) en ja, die 8 tpi is nu wel bevestigd.
    Vreemd eigenlijk want al de rest op die machine is wel metrisch. Zal wel een uitleg voor zijn. Nu wil ik dat toch nog even bevestigen en dan op weg naar een adapter, of laten afdraaien naar de standaard M33x3,5

Als de as er gemakkelijk uit kan, zou ik kiezen voor m33 direct op de as.

Gemakkelijk... bwa, heel die kop moet uit elkaar inclusief lagers en zo maar dat is op zich niet zo'n groot probleem denk ik. Straks eens proberen handen wat vuil maken.

Zooooo..... Ondertussen die oorspronkelijke as uit de machine gehaald en helemaal opgemeten. Tekening van het ding gemaakt met een DIN800 M33x3.5 klauwplaat houder. Eveneens een persoon gevonden die de nieuwe as wilt draaien voor een correcte prijs. 'k moet alleen nog effe geduld hebben nu. Heb wel al paar zaken liggen die tegen einde maand af moeten. Hoop dat alles tijdig in orde komt :-)

Dus nu is het weer tijd om te shoppen: Welke chuck moet ik nu kopen?

Is voor een stuk persoonlijke voorkeur, zelf heb ik drie Oneway chucks. Oersterk, niet kapot te krijgen, en deze dingen zijn niet strikt gebonden aan één bepaalde diameter om op te klemmen.

Ik lees/zie er wel goede commentaar over OneWay. En inderdaad goede opmerking over de aansluiting, als morgen die draaibank veranderd (de kans is wel klein) wil ik die investering in klauwplaten graag kunnen blijven gebruiken

Oneway chucks werken met inserts, zijn losse bussen voorzien van schroefdraad, te verkrijgen in diverse maten schroefdraad al naargelang het merk van draaibank.
    Dit vind vind je ook bij diverse andere merken van chucks.

De grote pré van de Oneway chucks is echter de vorm van de opspanbekken, die zijn niet echt mooi rond maar hebben een afwijkende vorm waardoor je een groot inspanbereik krijgt per type van bekken.
    Dit wil zeggen dat je bij een gekozen type van bekken bijvoorbeeld als kleinste maat 38mm kan inspannen, maar ook een stuk van 58mm nog kan geklemd worden met diezelfde bekken.
    Dit werkt in de praktijk zeer goed, je hoeft nu geen exact passend opnamevoetje te draaien aan een werkstuk. Je kan veel meer werk aan met één stel bekken.

De klemming van de werkstukken is ook top, die komen gegarandeerd niet los tijdens het draaien. Heb ik met een HBM dinges wel al meermaals voorgehad trouwens.
    Voor de grotere draaibanken en de grotere werkstukken vind ik de "Stronghold" DE chuck voor de klus.

Forum Rechten