Tafelblad Amerikaans rood eiken

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Voor onze woonkamer ben ik een eettafel aan het maken met een blad van Amerikaans rood eiken. Van deze houtsoort had ik nog een paar mooie planken liggen, vandaar de keuze.
Nu vind ik de uitstraling van Amerikaans rood eiken niet verkeerd maar denk ik dat een lichtere kleur beter zal passen in ons interieur.
Het idee is om een whitewash daarvoor te gebruiken. Maar welke? Ik heb ter test een stukje behandeld met olie waaraan ik een grijs kleurpigment heb toegevoegd (beiden had ik nog staan) maar dat heeft niet het gewenste resultaat.
Heeft er hier iemand ervaring met whitewash op Amerikaans rood eiken? Zoeken binnen dit forum levert wel veel resultaten op maar ik heb nog niks kunnen vinden over deze combinatie.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mijn ervaring is dat White Wash eigenlijk alleen op vuren en grenen word gebruikt.
Ben je niet bang dat het het bijzondere van rood eiken omlaag haalt?
Zou je niet beter lichter eiken kunnen nemen, en het rood eiken voor iets anders bewaren?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen Zky,

Een afwerking zoals Woca diamond active extra white werkt goed op eiken en ook op rood amerikaans eiken. voorkeur is wel om het hout licht te borstelen zodat het hout meer kleur opneemt anders zie je weinig resultaat.

Mvg wilco
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Mijn ervaring is dat White Wash eigenlijk alleen op vuren en grenen word gebruikt.
Ben je niet bang dat het het bijzondere van rood eiken omlaag haalt?
Zou je niet beter lichter eiken kunnen nemen, en het rood eiken voor iets anders bewaren?

Het risico is inderdaad dat ik de natuurlijke uitstraling van het hout te niet doe. Vandaar ook eerst wat vooronderzoek want als het er eenmaal opzit kun je niet meer terug. Waarschijnlijk plaats ik de tafel eerst nog in de woonkamer zonder afwerking om te zien hoe het staat.

Goedemorgen Zky,

Een afwerking zoals Woca diamond active extra white werkt goed op eiken en ook op rood amerikaans eiken. voorkeur is wel om het hout licht te borstelen zodat het hout meer kleur opneemt anders zie je weinig resultaat.

Mvg wilco

Bedankt voor de tip! De grove en open structuur van de nerf is ook precies de reden dat ik denk dat zonder een voorbewerking (zoals dus borstelen) je de typische rode kleur blijft zien. En een whitewash behandeling ziet er dan denk ik niet mooi uit.

Gr,
Luuk
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Op een reststuk heb ik wat verschillende producten geprobeerd, waaronder whitewash:
IMG_20190830_232917.jpg
IMG_20190830_232908.jpg
Maar nu ik het blad eenmaal geschuurd en al heb liggen, is een naturel finish toch echt de beste optie naar mijn mening.
IMG_20190830_232856.jpg
Eerst 2 lagen Skylt Original en daarna een laag Skylt Titanium. Op eiken wordt dit door de fabrikant zelf aangeraden aangezien de Titanium het eiken nogal donker kan kleuren.
Is 1 laag Titanium denken jullie voldoende? Ik heb vooralsnog altijd met Skylt Original gewerkt maar wil voor een tafel waar kinderen ook aan gaan knutselen toch een wat hardere finish.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Volgens mij maakt het niet uit of je drie of vier lagen neemt. Een flinke deuk of kras kan je niet voorkomen.
Het voordeel van massief hout is dan dat je hem weer kaal kan schuren en opnieuw lakken.
Maar wij hebben hier in huis ook een massief blad op de koffietafel.
Daar zitten drie lagen Rigo Duo Matt op. En binnen een maand zat er al een flinke deuk in. Uiteraard weet niemand in huis hoe die daar in is gekomen.
Zelfs tien lagen had deze deuk niet weten te voorkomen.
De deuk zit er na vier jaar nog steeds in. Het is een onderdeel van de tafel geworden.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb ook niet de illusie dat het blad vrij blijft van butsen en deuken. Het zal aardig wat te verduren krijgen, dat heb ik al geaccepteerd :p
Het gaat met name om het schoonhouden van verf, stiften, klei, enz. Ik denk dat dat met deze afwerking aardig goed zal lukken.
En inderdaad: massief hout is altijd weer op te schuren en opnieuw af te werken (helemaal met een naturel ultra matte afwerking) maar dat wil ik wel zo lang als mogelijk uit stellen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.