Kleurverschil oud en nieuw

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Het eiken kastje, een minibarretje, is ooit in de jaren'80 door de dorpstimmerman gemaakt en geinspireerd op de wandpanelen en de schouw in mijn ouderlijk huis. Die panelen zijn eigenlijk voorkanten van 18e eeuws dekenkisten.

Het idee is om van de panelen een bar te maken en van het kastje een losse tapkast met drie Engelse handpompen. Maar dan is er het kleurverschil... De panelen hebben jaren buiten gestaan en hebben veel van hun 'glans' verloren en zien er nu dof donkerbruin uit maar waren ooit vrijwel zwart en glanzend geboend.

Het kastje is volgens mij alleen maar in de was gezet, de bovenkant zeker meermaals in de bijenwas.

Hoe breng ik die kleuren bij elkaar? Vanuit mijn achtergrond in de grafische verwacht ik absoluut niet dat het een 100% match gaat worden. Geloofwaardig is genoeg.

Het grootste deel van het kastje kan ik met een schraapstaal behandelen, het gesneden deurtje zal wel aan een "afbijt" oid moeten geloven. Hoe goed krijg je die was weg? Goed genoeg om het hout daarna redelijk uniform te kunnen zwarten, met de middelen zoals genoemd in http://www.woodworking.nl/showthrea...ur-(foto)-te-verkrijgen&highlight=eiken+roken . Roken denk ik niet aan en als het een heleboel rare vlekken gaan worden dan laat ik het kastje liever licht. Blakeren lijkt me een mooi alternatief, maar ook daar weer, die was, werkt dat wel?

Heeft het zin iets met de oude panelen te doen, anders dan opnieuw in de (gekleurde) was zetten en poetsen?

Op zoek naar inzichten,

i.

tapkast.jpg

paneel.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.