Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 27
    De huidige staat voor een monument heeft de beschermde status en onderhoud mag mits er geen andere materialen worden toegepast. Dat staat los van de origineel gebouwde toestand. Wil je gaan historiseren, wat tegen landelijk beleid ingaat, dan zul je dat middels een vergunning moeten regelen.

Voor mij is monumentaal makelaars taal voor oude meuk. Anders is het gewoon een monument. Wat je daar mee mag ligt aan wie de belanghebbende partij is.

Beste chevy66, dat is wel een goed punt. Als ik naar het hele raam kijk sluit het metselwerk wel goed aan maar aan de onderkant bij de dorpel is het knutselwerk. Niet alleen bij dit raam maar bij andere ramen hetzelfde. Of dit later is gebeurd of bij de oorspronkelijke bouw kan ik niet meer nagaan. Originele bouwtekeningen zijn er niet, ook niet in het gemeentearchief. Aangezien alle andere ramen ook een houten dorpel hebben, krijgt dit raam ook weer een houten dorpel.

Ik kan alleen afgaan op wat ik op een foto zie. Het is heel goed mogelijk dat in het verleden, iemand heeft besloten andere ramen te plaatsen. Mogelijk verkregen van een pand dat verbouwd werd. Er werd vroeger veel hergebruikt. Ze hadden geen geld voor natuurstenen onderslagen en hebben ze van hout gemaakt. Dat is het leuke van oude panden. Je komt vaak een hele geschiedenis tegen, als je ze stript.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Hier vind je een PDF met allerlei nuttige info. Er wordt geadviseerd om geen bevestigingsmiddelen te gebruiken.

Chevy, wat jij vind is in deze niet relevant, de bescherming van Monumuneten en wat je ermee mag is bij wet vastgelegd. Overtreding is op risico van aanschrijving en boete.
    Daarvoor moet het wel een officiële status hebben en inderdaad niet op commerciële gronden deze aanduiding hebben gekregen.

@Emilio Was het maar zo goed geregeld in Nederland, in de praktijk blijkt dat gemeenten de grootste moeite hebben om te handhaven. Google maar eens op Ronnie van der Putte (https://www.omroepwest.nl/nieuws/322...-krottenkoning). Het ontbreekt aan zowel goede regelgeving als doortastend optreden. Maar ik heb ons oude raampje met liefde opgeknapt en zoveel mogelijk in de oude staat hersteld. Maar dertig jaar lang geen onderhoud plegen overleeft geen enkel houten raam.

Dit is het eindresultaat. Uiteindelijk gekozen voor TifaTix, iets goedkoper en elastischer dan Woodmax.

IMG_20190910_143306_013.jpg

Mooi resultaat hoor!!

Ziet er top uit. Heb je nog schroeven gebruikt? Ik heb ze wel eens vanaf binnen vastgeschroefd en later de schroeven verwijderd.

Vreemde constructie met die luikhengen om een raam op te laten scharnieren.

Forum Rechten