Stofafzuiging advies

J

joso

Guest
Beste houtvrienden,

Zoals eerder vermeld ben ik een nieuwe werkplaats aan het inrichten.
Over stofafzuiging is al veel geschreven en heb ik bij 2 mij goed bekend staande winkels advies gevraagd.
Ze komen ieder met een verschillende reactie.

Al jaren gebruik ik een festool MIDI stofzuiger, tot grote tevredenheid, zeker bij schuren e.d.
Nu heb ik sinds enkele weken een tafelzaag van Dewalt, prima machine, en merk dat het met de midi niet helemaal goed lukt qua afzuiging. Ook het frezen geeft veel stof ondanks de MIDI.
Een winkel adviseerde een groot volume stroom afzuiging te gebruiken. Dan denk ik aan bijvoorbeeld de nieuwe Laguna met fijnstoffilter, 2 vliegen in een klap. Hoewel de grootte van het apparaat me tegen staat. Zo’n grote spaanderzak heb ik niet echt nodig.
De andere winkel heeft het over een Starmix stofzuiger erbij te kopen. Hoewel de specs van de MIDI en de Starmix op papier erg overeen komen wat betreft volumestroom en onderdruk, lijkt het alsof de Starmix inderdaad harder zuigt. Dan zou er ook nog een fijnstofafzuiging moeten komen ?
Het zou me wat waard zijn om minimaal stof in de werkruimte te hebben.
De ruimte is ongeveer 70 kuub.
Groeten, Jos
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik denk dat je dan niet ontkomt aan een grotere afzuiger met 125mm buis.
Dit kun je overigens nog vrij compact plaatsen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het zijn 2 totaal verschillende afzuigsystemen. De ene (Festool Midi & Starmix) hebben een laag volume, maar veel onderdruk en zijn daarmee vooral geschikt voor kleine stukjes af te zuigen, zoals schuurstof. De Laguna en soortgelijke machines zuigen met en hoog volume, maar relatief weinig onderdruk en zijn daarmee vooral geschikt voor grotere volumes, zoals de krullen die bij een vlak/vandiktebanken vandaan komen. Bij zagen zit je er tussenin en is het vooral afhankelijk van het soort zaag en wat je zaagt wat het beste is.

Bij een bovenfrees/freestafel met kleine frezen (tot 12mm asmaat) zou ik voor een Festool of Starmix gaan. Het probleem met een frees is, is dat deze met een heel hoog toerental draait, waardoor het stof met veel kracht weggeslingerd wordt. Daar is bijna geen stofafzuiging tegen bestand. Ik zou eerst goed kijken hoe je de afzuiging bij de freestafel zo optimaal mogelijk kunt maken. Daarin vaak de meeste winst te behalen. Maar dan nog ontkom je er niet aan dat frezen een bende geeft. Net als schaven.

Maar hier geldt dat de fabrikant een bepaalde afzuiging voor ogen had bij het ontwerp en dat je dat het beste kunt volgen. Zit er een 100 of 125 mm afzuigaansluiting op, gebruik dan de Laguna. Zit er een kleinere op, bv 30 of 28 mm, gebruik dan de Festool. Wat bij die laatst wel kan helpen is om slang te nemen die je niet in de aansluiting steekt, maar erover. Zo voorkom je dat de aansluiting het kleinste punt is en daarmee voor veel extra weerstand zorgt. Een cycloon er tussen zetten helpt ook wat, want die voorkomt dat de zuigkracht afneemt bij en volle stofzak of filter.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je zegt dat je een Dewalt tafelzaag hebt....welk type? Als we het over de 745 of 792 modellen hebben, dan ga je het alleen met een grotere afzuiger niet redden. Deze types staan er om bekend dat ze veel stof produceren, omdat de afdichting inwendig allerbelabbertst is. Ik heb zelf een 745. Met een stofzuiger op de kap en een stofzuiger op de achteraansluiting, sta ik nog altijd in een stofwolk te werken. Je zult deze zagen dus ook inwendig moeten aanpakken als je het stofprobleem onder controle wilt krijgen.
 
J

joso

Guest
Ik heb de dwe7492 en moet zeggen dat de afzuiging niet eens slecht is. Alleen als ik in een hoek ga zagen komt er meer stof.
Een combinatie van boven en onder zuigen zal wellicht helpen, tot nu toe alleen van onderkant gezogen.
Een cycloon i.c.m. betere aansluiting vind ik een goed idee.
Qua frees al eens naar gekeken. Met name de afzuiging ook aan de onderkant zou helpen.
Maar om de gehele freesmachine in een bak te hangen, waar alle stof uitkomt, lijkt me voor de motor geen goed idee.
Of is de afzuiging dan zo goed dat de motor geen schade kan oplopen ?
Iemand ervaring mee ?
Dank voor alle tips !
NB het is trouwens ook mogelijk om 10 cm slang rechtstreeks in de festool aan te sluiten. Weet niet of dat nog wat uitmaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Ik heb de dwe7492 en moet zeggen dat de afzuiging niet eens slecht is. Alleen als ik in een hoek ga zagen komt er meer stof.
Een combinatie van boven en onder zuigen zal wellicht helpen, tot nu toe alleen van onderkant gezogen.
Een cycloon i.c.m. betere aansluiting vind ik een goed idee.
Qua frees al eens naar gekeken. Met name de afzuiging ook aan de onderkant zou helpen.
Maar om de gehele freesmachine in een bak te hangen, waar alle stof uitkomt, lijkt me voor de motor geen goed idee.
Of is de afzuiging dan zo goed dat de motor geen schade kan oplopen ?
Iemand ervaring mee ?
Dank voor alle tips !
NB het is trouwens ook mogelijk om 10 cm slang rechtstreeks in de festool aan te sluiten. Weet niet of dat nog wat uitmaakt.

Ik heb ook een DeWalt zaagtafel gehad en toen met een stofzuiger af proberen te zuigen. Dat was niet echt een succes.
Ik denk dat een Laguna achtige afzuiging dan beter is, maar ik vraag me af of je daarmee echt de DeWalt stofvrij kan laten zagen. Zeker de genoemde modellen 745 en 792. Beter is dan wellicht een goede bovenafzuiging.

Wat betreft de Freestafel denk ik dat het moet gaan met een Festool Midi of Starmix. Ik gebruik hiervoor zelf 2 werkplaatsstofzuigers die ik op 1 cycloon heb aangesloten. Dat geeft voldoende afzuiging voor de meeste handelingen met mijn freestafel.
Zo'n bak daaronder hoeft echt geen probleem te zijn. Voor de motor is dat ook geen probleem omdat de stof direct wordt afgezogen.


Vanaf 10:30 zie jij mijn oplossing met betrekking tot de bak die ik eronder heb gemonteerd. Ik gebruik hier dus twee stofzuigers en je ziet dat de afzuiging redelijk tot goed werkt. Ik moet de slangen nog korter maken en dan hoop ik vrijwel stofvrij te kunnen frezen.

p.s. Woon je toevallig in de buurt van Uden? Ik heb nog een vrijwel niet gebruikte HBM 100 pro met micro filter. Deze is echt denk ik 4 uur gebruikt.
Die zou je kunnen proberen. Mocht hij niet bevallen dan kan hij gewoon terug. Echt een cool ding en wellicht net wat je voor deze situatie zoekt.
Wanneer je naar een grotere cabinet zaagtafel gaat, zoals ik gedaan heb, net nadat ik hem gekocht heb, dan komt die tekort.


Groet

Dennis
 
Laatst bewerkt:
J

joso

Guest
Hoi Dennis,

Heel interessante werkbank !
Combinatie van mft tafel met router i.c.m. die Microjig klemmen.
Moet het allemaal even laten bezinken.
Die onderbouw stelt me gerust qua motorschade, gaan we zeker proberen.
Dat schuifje een beetje openzetten als het geheel wordt afgedekt, slim, nog niet eerder gezien.
Qua HBM weet ik het niet op dit moment.
Ik woon in Vught en ben hobby matig met hout bezig.

Groet,

Jos
 

Duckmans

Nieuw lid
7 jan 2019
13
1
I
Goeden dag
Even een vraagje uit Amsterdam
Ik ben op zoek naar een stofafzuiging voor bij m'n draaibank helaas op zolder
Ik ben bij baptist geweest in Arnhem
Voor een stofzuiger
Ik had mijn oog laten vallen op record power dx 1000
Volgens de verkoper die liet horen wat voor herrie dat ding maakte
Staat dat gerand voor burenruzie
En gehoorbeschadiging
Dat wordt het dus niet
De record power cx 2500 met microfilter klonk en zuigt een stuk beter
Nou zag ik dat uw ervaring heeft met hbm 100 met microfilter
Is dit geluid redelijk ?
Ik weet wat de een aanvaardbaar vind geld niet voor een ander

In het dagelijks leven ben ik timmerman
Die al heel wat herrie heeft geschopt
Maar thuis geen gedoe wil hebben over overlast

Bedankt vast voor de reactie
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
I

Nou zag ik dat uw ervaring heeft met hbm 100 met microfilter
Is dit geluid redelijk ?
Ik weet wat de een aanvaardbaar vind geld niet voor een ander


Bedankt vast voor de reactie

Het is idd een beetje subjectief natuurlijk maar mijn eerste reactie toen ik hem aanzetten was; "oh, dat valt me mee"
Ik vond/vind hem dus echt heel netjes draaien. Ik had hem een 1,5 van mijn zaagtafel staan en had zeker niet het gevoel dat ik een gehoorbeschermer nodig had.

Dus met andere woorden. Ik vind het meevallen! Maar ik moet zeggen dat ik volgens mij ook op dit forum een keer gelezen heb dat iemand vond dat deze HBM machine "te**ng" veel herrie maakte. Nu komt dit allemaal uit China en ik sluit niet uit dat er verschil zit tussen de een en de andere.
 
J

joso

Guest
Hoi Dennis,

Wat een toeval dat we hierover gisteren contact hadden.
Hoop niet dat ik nu in iemands vaarwater terecht ben gekomen of die indruk ook maar zou maken.
Kom graag langs om de machine te beluisteren en waarschijnlijk ook mee te nemen.
Maar twijfel eerlijk gezegd of het deze of toch de Laguna moet worden.

Met vriendelijke groet
Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
HBM 100 met microfilter staat hier ook en maakt ook best veel herrie, maar HBM levert sinds kort geen nieuwe filters meer als ze aan vervanging toe zijn......
Verder als het alleen voor je draaibank is, waarom een afzuiger, de meeste spanen komen toch jouw richting op en gaan niet de afzuiger in. Een goed stofmasker zou beter zijn. Na afloop de spanen opvegen en het restant met een goede bouwstofzuiger weghalen.

m.vr.gr.
Piet
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Mischien is de holzmann 1500ff wat voor je? Deze is relatief compact de geluids productie is niet echt noemenswaardig en qua afzuiging ruim voldoende.
Ik gebruik hem ook voornamelijk bij de draaibank en dat bevalt me prima en het is ook voldoende capaciteit voor ander gereedschap

@piet
Die filters daar zijn al langer een probleem toen ik begin vorig jaar aan het zoeken was voor een afzuiging bleven ze daar al heel wazig over en na wat door vragen bleek dat ze geen flauw idee hadden over of ze überhaupt nog zouden komen of niet

Gr jelle
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik heb hier thuis een dwe7492 staan met een HBM 100 pro en een Festool midi. Mooi toeval :) Ik moet zeggen dat ik de combi niet heel veel gebruik omdat ik op de werkplaats twee veel betere zaagtafels heb, maar de combinatie van Festool en HBM 100 geeft een redelijke afzuiging op de DeWalt. Zou ik meer willen, dan moet ik inderdaad de zaagtafel zelf gaan aanpassen. Nu veeg ik na het zagen gewoon even de boel aan en zorg ik dat mijn luchtfilter op volle toeren draait. Het geluid van de HBM komt absoluut niet boven de herrie van de DeWalt uit, en is ook duidelijk minder hard dan van de Festool.

Je mag komen luisteren, maar ik woon in Amersfoort, voor jou niet erg om de hoek misschien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.