Stevige bevestiging aan muur

J

joso

Guest
Beste houtvrienden,
Sinds enige tijd heb ik een eigen werkplaats aan huis, een droom in vervulling.
De wanden heb ik met 15 mm berkenmultiplex laten afwerken. Stucwerk rij ik zo kapot met mijn werkbank.
Tegen enkele wanden wil ik kasten en planken met 45 graden hoek stevig bevestigen.
Echter dat blijkt lastiger te zijn dan ik dacht. Hoewel van huis uit iets goed vastzetten juist met de paplepel werd meegegeven.
Een wand is van binnen naar buiten, 15 mm multiplex, 20 mm lucht i.v.m. uitstroken van de platen, daarachter een dubbelsteens muur.
De andere wand idem maar dan met een poriso binnenmuur, waarachter isolatie met buitenmuur.
Het lukt me niet iedere keer een plug van 6 cm lang en 12 mm goed vast te krijgen met flinke bouten.
Bedacht me dat ik ook op de uitstrooklatten zelf een plug er doorheen kan jagen. Dan geen last van de holte ?
Heeft iemand tips voor deze quasi holle wand constructie ?
Die pluggen zijn flinke jongens en de bouten die erin moeten ook. Is dat nu echt nodig ?
Zou me erg helpen als ik weet hoe dit goed vast te zetten ! Kan ik verder met de inrichting.
Groeten, Jos
 
J

joso

Guest
Die planken met 45 gradenhoek is eigenlijk een french cleat, wist die benaming niet meer. Wil er stroken berkenmultipllex voor gebruiken, zodat het een mooi geheel is. Maar twijfel ook of multiplex daarvoor geschikt is.
De timmerman die zo’n beetje alles heeft gebouwd, een uitstekend vakman, adviseerde om zware dingen met een 60 of 70 mm plug te bevestigen. Ik heh nu Fischer duoplugs van 12 mm dik en 60 mm lang gebruikt samen met m10 bouten. Misschien een m12 bout gebruiken ik voelde een plug nog blijven draaien. Als dat niet voldoende mocht blijken, resteert een 14 mm plug van 70 mm. Man man man, wat een gaten worden dat .....
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De keeplatten vastzetten met houtschroeven in de plaat, een lange houtschroef ter plaatse van de strook en als er veel belasting aan komt te hangen wat witte houtlijm tussen de lat en de plaat.
Als de wandplaat geverfd is, eerst een proefje doen met lijm.

Edit
Verticale beweging zal er bij dunnere schroeven altijd wat inzitten, de schroef wordt 15+20=35mm niet ondersteund tussen voorkant plug en voorkant multiplex. Bij schroeven van 10 mm zal de beweging wel minimaal zijn.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Als je zulke zware pluggen gebruikt doe je dat omdat je er maar een paar toepast, de krachten verdelen dmv french cleat (ook multiplex is geen probleem) vanaf dan kun je met 6 of 8 mm toe, of zelfs gewoon schroeven in de latten/tengels waarop het multiplex zit. Mijn ervaring is dat kleiner beter houdt. Anders even op de site van Fischer rondneuzen daar staat veel info.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Tenzij je echt hele zware dingen wilt hangen, kun je het gewoon in de multiplex schroeven. Mijn hele keuken hangt aan 18mm multiplex stroken die tussen de staanders van de metalstud wand zijn geschroefd, en wordt effectief gedragen door 0.6mm staal en 12mm gipsplaat.
Zolang als het alleen hoeft te hangen kan dat prima aan de multiplex platen (schroefdiameter 5 a 6 mm en als je het niet vertrouwd pak je 8 mm. Holleplaat pluggen kunnen ook goed en als je kunstof niet ok vind, dan gebruik je stalen hollewandankers.

Je kunt eventueel de stroken ook nog lijmen, maar dan wordt verplaatsen wel een uitdaging :)

Maar uit nieuswgierigheid, welke bouten probeer je in de 12mm pluggen (wat voor pluggen zijn het eigenlijk?) te draaien? In principe zou de goede combinatie van plug en bout in de juiste diameter boorgat, geen probleem moeten zijn?
 
J

joso

Guest
Er komt in ieder geval een kast met Stanley assortimendozen aan te hangen, geschat gewicht 50 tot 70 kg.
Heb een foto bijgesloten met de pluggen. De verbreding van de plug lijkt vooral in de holle ruimte plaats te vinden.
Het houten latje komt overeen met de holle ruimte.
Een grotere plug lijkt inderdaad meer houvast te gaan geven in het steen gedeelte.
Alleen voor die zware kast 2 grote pluggen gebruiken en verder schroeven en lijmen in het multiplex.
95421AEC-70F0-4F93-B965-DC0914BE9148.jpg

Op zijn kop, dat heb ik vaker gezien ......

Zie ook in de winkel langere maar dunnere pluggen, die de eerste 4 cm makkelijk overbruggen en waarschijnlijk beter geschikt zijn.

Met vriendelijke groet,

Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik zou eerder slagpluggen toepassen — en dan wel wat meer dan de combi plug met houtbout — iedere 25/30 cm. 100 mm uitvoering vanwege de holte. Doorsnede 8. French cleats voorboren en die gaten ietsje verzinken. Een carrosserie-ring erop helpt ook.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
De pluggen die je gebruikt moeten wel helemaal in de steen zitten.ik zou het gat in de multiplex iets groter boren dan de plugmaat, zodat je de plug helemaal kunt doorduwen in de steen, eventueel begeleid door een schroef er een stukje in te draaien. Let ook goed op de juiste diameter schroef tov de plug èn lengte van de schroef voor een optimaal resultaat.
 
J

joso

Guest
Fischer slagpluggen van 12 cm, resulteert in 7 cm in steen.
Dit i.c.m schroeven zal voldoende zijn voor de kasten en hele zware dingen.
De rest van de french cleat alleen schroeven met wat langere schroeven bij de stroken
De 4 gemaakte gaten, pluggen er verder in brengen, zodat voldoende steen wordt gepakt en de juiste bouten met carrosserie ringen plaatsen
Lijmen is mij te definitief plus is het multiplex voorzien van een olie wax laag.

Dank voor jullie reacties.

Ter zijner tijd zal ik een update van mijn werkplaats laten zien.

Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.