Eucalyptus tuinstoelen behandelen

3 jan 2019
10
1
Ik heb aluminium tuinstoelen gekocht met een zitting en rugleuning van eucalyptus latjes. Dit lijkt onbehandeld te zijn. Nu zou ik graag de kleur willen behouden, dus het hout beschermen tegen UV. Wat kan ik het beste gebruiken? Belangrijk voor mij is dat de olie/ beits/ iets geen eigen kleur toevoegt. Nog belangrijker is dat het niet afgeeft aan de kleding, ook niet als de stoelen warm zijn geworden door de volle zon. Wat zijn in jullie ervaring hier goede producten voor?
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Eigenlijk alle oliën maken het hout donkerder/verdiepen de kleur. Mijn ervaring is ook dat als je niet wil dat het hout vergrijst je het bijna elke maand moet insmeren, het bovenste laagje van het hout verkleurt zeer snel namelijk. Voor olie moet je even kijken op hout-olie.nl
Lijkt misschien wel duurder maar is kwalitatief echt zoveel beter dan de standaard bouwmarkt olie, waar je ofwel meer dan de helft oplosmiddelen in zitten, ofwel 'olie' op waterbasis krijgt. Dat laatste hoeft niet meteen slecht te zijn maar het is gewoon een hel ander product soort en in de praktijk werkt dat toch minder goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.