Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 22

Onderwerp: Aquarium/dressoir

  1. #11
    Ik heb er ook mijn twijfels over maar ik kom heel veel mensen tegen welke de platen 4mm te groot zagen en met een kopieer frees op maat frezen.

  2. #12
    Aangezien je een TS55 hebt kan je ook eerst voorritsen op 1-2mm diepte en bij een 2e keer de plaat volledig doorzagen. Afbrokkelen van spaanplaat met melamine hangt heel hard af van hoe scherp je blad is en uiteraard van de kwaliteit van de melamine.

  3. #13
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nicksaquaria Bekijk Berichten
    Ik heb de kantenlijmer gekocht en deze word vrijdag geleverd. Ik heb laatst voor het eerst spaanplaat gezaagd en ik heb gemerkt dat de randen heel erg gaan rafelen (festool ts55 met fijngetand zaagblad) ik wil de randen nu gaan frezen maar ik weet niet hoe ik dat moet doen want het lijkt mij dat het met het frezen ook gaat rafelen. Updates over het mdf meubel komen er trouwens dit weekend op.
    met spaanplaat bedoel je dan van die meubelplaten met zo'n witte plastic laag erop, van dat melamine ofzo?

    Ik zaag al mijn plaatmateriaal met mijn MT55 op de grond, logisch leg ik dan eerst een dikke vlakke plaat MDF neer en zaag dan net 1 a 2 mm door het te zagen werkstuk heen. Dat werkt perfect en je zaagt ook in die meubelpanelen dan splintervrij.

    Overweg inderdaad dan ook even of je er tape op wilt doen, ik zelf heb dat niet nodig gehad nog.

  4. #14
    Ik zaag ook altijd eerst 1 of 2mm en dat helpt wel maar het is voor mij nog steeds niet voldoende. Ik weet dat grote kantenlijmers een voorfrees hebben maar ik weet nog steeds niet waarom dat niet splintert.

  5. #15
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nicksaquaria Bekijk Berichten
    Ik zaag ook altijd eerst 1 of 2mm en dat helpt wel maar het is voor mij nog steeds niet voldoende. Ik weet dat grote kantenlijmers een voorfrees hebben maar ik weet nog steeds niet waarom dat niet splintert.
    even goed lezen Nick, ik zeg niet dat ik eerst 1 a 2 mm inzaag maar dat ik mijn werkstuk op een plaat leg daar dan 1 a 2 mm doorheen zaag.

    Mijn zaag zaagt dus door het werkstuk IN de plaat die er onder ligt, zo voorkom je ook splinteren.

    Om even misverstanden te voorkomen

  6. #16
    Dat zou ook nog kunnen maar dan word het wel veel omslachtiger (ik moet ook uurloon doorrekenen) Niemand ervaring met het frezen van de randen?

  7. #17
    frezen kan perfect. Al verschillende keren een groef in melamine paneel gefreesd voor kastrug en dit gaat perfect. Gebruiken hier CMT frezen voor.
    nu zelf hebben we geen probleem met het verzagen van Melamine, gebruiken een zaagblad voor Trespa op onze Dewalt 7491 maar ook met het standaard blad van de Makita invalzaag hebben we een zo goed als perfect resultaat....

  8. #18
    Professioneel (zoals bij ons op het werk) wordt alles altijd gefreesd. Ten eerste omdat er altijd spanning in een plaat zit, na het zagen op de opdeelzaag zijn de panelen dus niet 100% recht / haaks. Ten tweede omdat het strakker wordt. Afhankelijk van de overige bewerkingen wordt dit frezen op de CNC of met de voorfrees van de kantaanlijmer gedaan. Hier zit een verstelbare diamantfrees op. Je begint dan op de wijdste (hoogste) stand, als de toplaag gaat rafelen zet je de frees een mm smaller zodat er weer een vers stukje van de freesbeitel wordt gebruikt.
    Gereedschap kent geen kuren, het zijn de handen die het sturen...

  9. #19
    Splinter vrij spaanplaat zagen ligt aan een aantal factoren. Allereerst is het belangrijk om een goed en scherp zaagblad te gebruiken. Schilders tape op de te zagen snede kan helpen maar geeft vaak ook geen 100% resultaat. Het beste blijft voorrijden, deze eerste snede dient alleen een fractie breder te zijn dan de te zagen snede, dit omdat anders de zaag nog steeds langs de gevoelige toplaag schuurt. Mafell heeft hiervoor op hun invalzaag een zeer handig trucje ontworpen: bij het voorritsen wordt de zaag een fractie naar buiten gebracht om een bredere zaagsnede te bewerkstelligen. De andere kant van de snede wordt voldoende ondersteund door de geleide rails. Met andere invalzagen is het dus een stuk meer gepriegel om de rail 1/10 mm te verplaatsen.

  10. #20
    Als je gaat kopieerfrezen, gebruik dan een spiraalfrees met positieve & negatieve aanvalshoek. Bijvoorbeeld te krijgen van CMT. Dan heb je aan beide zijdes een perfecte splintervrije rand. Heb hier net nog wat zitten frezen in een stuk spaanplaat (afval) om de positie van een mal af te stellen, met een eenzijdige spiraalfrees, en daar is geen enkel stukje rand beschadigd.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top