Aquarium/dressoir

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Hallo,

Ik lees al een tijd mee op het forum maar ik heb nog nooit een project gedeeld. Het word een van 170x40x65cm (65cm is hoogte vensterbank) En een schuin meubel van 80x50x80cm waar een aquarium op komt te staan. Het karkas word van 18mm mdf (achterkant 9mm) en de deurtjes worden 18mm met een 9mm profiel. Ik heb inmiddels enkele mdf medite platen binnen en hoop er morgen aan te kunnen beginnen, maar ik heb eerst nog een spaanplaat meubel voor een klant welke asap af moet.

Nicksaquaria
 

Bijlagen

  • 2019-08-23.jpg
    2019-08-23.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 444

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
houdt je er wel rekening mee met de construcie van je kast dat een aquarium heel zwaar is.
En mdf constructief niet heel sterk.
De staanders en tussen wanden van de kast moeten dit dragen.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Naast wat 3dmazter al zegt, lijkt MDF me ook niet de beste keuze ivm vocht, zelfs als je de vochtwerende versie hebt (vochtwerend is niet hetzelfde als vochtbestendig). Heb vroeger zelf ook een simpel klein aquarium gehad en met schoonmaken e.d. ging dat nooit zonder knoeien :)

Misschien kun je iets meer vertellen over het aquarium dat geplaatst moet worden en hoe je de constructie gaat uitvoeren?
Lijkt me in ieder geval wel een mooi project om te volgen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
MDF ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoe je het afwerkt. Droog zal het waarschijnlijk niet blijven met schoonmaken bijvoorbeeld maar als MDF goed geverfd is dan maken wat druppels ook niet uit. Verder ben ik het wel eens met de bovenstaande berichten dat een aquarium wel heel zwaar is voor een MDF constructie. Ligt er ook uiteraard aan hoe groot aquarium je er op plaatst. In de televisie programma's waar zo aquaria maken, maken ze ook bijna altijd gebruik van een hout skelet kast, omdat bij een beetje aquarium het gewicht makkelijk de duizend kilo kan passeren.
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Ben er vandaag niet aan toegekomen. Bij het aquarium meubel zit de bovenkant inderdaad tussen de staanders in (deze word wel extra ondersteund aan de binnenkant) Dit zorgt voor een opstaande rand waar het aquarium precies in past. Het aquarium word aan een kant 80 lang 50 diep en aan de andere kant 40 lang (schuine voorruit) en 60 hoog. Als beroep ben ik ook aquariumbouwer en ik heb nog nooit problemen gehad met mdf en vocht (goed afgewerkt en vochtwerende mdf)
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Ik hoop aankomend weekend te kunnen beginnen (druk op het werk) heeft iemand ervaring met de hebrock akv 83 kantenlijmer? Ik zie ze op marktplaats veel voorbij komen en ze zijn niet gek duur.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
131
17
Haarlemmermeer
Geen ervaring met dat specifieke type, maar Hebrock maakt wel redelijk goede kantaanlijmers over het algemeen. Volgens mij is de firma MacLean dealer hiervan in nederland. Ook voor de benodigdheden verder (werkt Hebrock niet met hun eigen lijmpatronen oid?).

MDF kan prima in een aquariummeubel. De "grote merken" leveren standaard een kastje van 15mm gemelamineerd spaanplaat. Daar staat dan ook rustig 3 of 400kg aquarium op. De iets luxere kasten zijn van MDF. Bij maatwerk aquaria wordt er nog wel eens gebruik gemaakt van een aluminium frame wat helemaal bekleed wordt. Als je bang bent voor vocht zou je Tricoya kunnen gebruiken (exterieur MDF plaat van Medite).
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Ik heb de kantenlijmer gekocht en deze word vrijdag geleverd. Ik heb laatst voor het eerst spaanplaat gezaagd en ik heb gemerkt dat de randen heel erg gaan rafelen (festool ts55 met fijngetand zaagblad) ik wil de randen nu gaan frezen maar ik weet niet hoe ik dat moet doen want het lijkt mij dat het met het frezen ook gaat rafelen. Updates over het mdf meubel komen er trouwens dit weekend op.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
De zaagsnede afplakken met schilderstape, daar je zaaglijn opzetten en dan zagen. Splinteren zou dan een heel stuk minder moeten zijn. Eventueel inklemmen tussen twee reststukken hout en daar doorheen zagen.
Frezen van spaanplaat gaat volgens mij niet beter, eerder slechter zegt mijn gevoel.
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Ik heb er ook mijn twijfels over maar ik kom heel veel mensen tegen welke de platen 4mm te groot zagen en met een kopieer frees op maat frezen.
 

stampie

Nieuw lid
19 apr 2017
17
0
Aangezien je een TS55 hebt kan je ook eerst voorritsen op 1-2mm diepte en bij een 2e keer de plaat volledig doorzagen. Afbrokkelen van spaanplaat met melamine hangt heel hard af van hoe scherp je blad is en uiteraard van de kwaliteit van de melamine.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb de kantenlijmer gekocht en deze word vrijdag geleverd. Ik heb laatst voor het eerst spaanplaat gezaagd en ik heb gemerkt dat de randen heel erg gaan rafelen (festool ts55 met fijngetand zaagblad) ik wil de randen nu gaan frezen maar ik weet niet hoe ik dat moet doen want het lijkt mij dat het met het frezen ook gaat rafelen. Updates over het mdf meubel komen er trouwens dit weekend op.

met spaanplaat bedoel je dan van die meubelplaten met zo'n witte plastic laag erop, van dat melamine ofzo?

Ik zaag al mijn plaatmateriaal met mijn MT55 op de grond, logisch leg ik dan eerst een dikke vlakke plaat MDF neer en zaag dan net 1 a 2 mm door het te zagen werkstuk heen. Dat werkt perfect en je zaagt ook in die meubelpanelen dan splintervrij.

Overweg inderdaad dan ook even of je er tape op wilt doen, ik zelf heb dat niet nodig gehad nog.
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Ik zaag ook altijd eerst 1 of 2mm en dat helpt wel maar het is voor mij nog steeds niet voldoende. Ik weet dat grote kantenlijmers een voorfrees hebben maar ik weet nog steeds niet waarom dat niet splintert.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik zaag ook altijd eerst 1 of 2mm en dat helpt wel maar het is voor mij nog steeds niet voldoende. Ik weet dat grote kantenlijmers een voorfrees hebben maar ik weet nog steeds niet waarom dat niet splintert.

even goed lezen Nick, ik zeg niet dat ik eerst 1 a 2 mm inzaag maar dat ik mijn werkstuk op een plaat leg daar dan 1 a 2 mm doorheen zaag.

Mijn zaag zaagt dus door het werkstuk IN de plaat die er onder ligt, zo voorkom je ook splinteren.

Om even misverstanden te voorkomen :)
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Dat zou ook nog kunnen maar dan word het wel veel omslachtiger (ik moet ook uurloon doorrekenen) Niemand ervaring met het frezen van de randen?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
frezen kan perfect. Al verschillende keren een groef in melamine paneel gefreesd voor kastrug en dit gaat perfect. Gebruiken hier CMT frezen voor.
nu zelf hebben we geen probleem met het verzagen van Melamine, gebruiken een zaagblad voor Trespa op onze Dewalt 7491 maar ook met het standaard blad van de Makita invalzaag hebben we een zo goed als perfect resultaat....
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
131
17
Haarlemmermeer
Professioneel (zoals bij ons op het werk) wordt alles altijd gefreesd. Ten eerste omdat er altijd spanning in een plaat zit, na het zagen op de opdeelzaag zijn de panelen dus niet 100% recht / haaks. Ten tweede omdat het strakker wordt. Afhankelijk van de overige bewerkingen wordt dit frezen op de CNC of met de voorfrees van de kantaanlijmer gedaan. Hier zit een verstelbare diamantfrees op. Je begint dan op de wijdste (hoogste) stand, als de toplaag gaat rafelen zet je de frees een mm smaller zodat er weer een vers stukje van de freesbeitel wordt gebruikt.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Splinter vrij spaanplaat zagen ligt aan een aantal factoren. Allereerst is het belangrijk om een goed en scherp zaagblad te gebruiken. Schilders tape op de te zagen snede kan helpen maar geeft vaak ook geen 100% resultaat. Het beste blijft voorrijden, deze eerste snede dient alleen een fractie breder te zijn dan de te zagen snede, dit omdat anders de zaag nog steeds langs de gevoelige toplaag schuurt. Mafell heeft hiervoor op hun invalzaag een zeer handig trucje ontworpen: bij het voorritsen wordt de zaag een fractie naar buiten gebracht om een bredere zaagsnede te bewerkstelligen. De andere kant van de snede wordt voldoende ondersteund door de geleide rails. Met andere invalzagen is het dus een stuk meer gepriegel om de rail 1/10 mm te verplaatsen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Als je gaat kopieerfrezen, gebruik dan een spiraalfrees met positieve & negatieve aanvalshoek. Bijvoorbeeld te krijgen van CMT. Dan heb je aan beide zijdes een perfecte splintervrije rand. Heb hier net nog wat zitten frezen in een stuk spaanplaat (afval) om de positie van een mal af te stellen, met een eenzijdige spiraalfrees, en daar is geen enkel stukje rand beschadigd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.