Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: Aquarium/dressoir

Aquarium/dressoir

Hallo,

Ik lees al een tijd mee op het forum maar ik heb nog nooit een project gedeeld. Het word een van 170x40x65cm (65cm is hoogte vensterbank) En een schuin meubel van 80x50x80cm waar een aquarium op komt te staan. Het karkas word van 18mm mdf (achterkant 9mm) en de deurtjes worden 18mm met een 9mm profiel. Ik heb inmiddels enkele mdf medite platen binnen en hoop er morgen aan te kunnen beginnen, maar ik heb eerst nog een spaanplaat meubel voor een klant welke asap af moet.

Nicksaquaria
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

houdt je er wel rekening mee met de construcie van je kast dat een aquarium heel zwaar is.
    En mdf constructief niet heel sterk.
    De staanders en tussen wanden van de kast moeten dit dragen.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Naast wat 3dmazter al zegt, lijkt MDF me ook niet de beste keuze ivm vocht, zelfs als je de vochtwerende versie hebt (vochtwerend is niet hetzelfde als vochtbestendig). Heb vroeger zelf ook een simpel klein aquarium gehad en met schoonmaken e.d. ging dat nooit zonder knoeien :-)

Misschien kun je iets meer vertellen over het aquarium dat geplaatst moet worden en hoe je de constructie gaat uitvoeren?
    Lijkt me in ieder geval wel een mooi project om te volgen.

MDF ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoe je het afwerkt. Droog zal het waarschijnlijk niet blijven met schoonmaken bijvoorbeeld maar als MDF goed geverfd is dan maken wat druppels ook niet uit. Verder ben ik het wel eens met de bovenstaande berichten dat een aquarium wel heel zwaar is voor een MDF constructie. Ligt er ook uiteraard aan hoe groot aquarium je er op plaatst. In de televisie programma's waar zo aquaria maken, maken ze ook bijna altijd gebruik van een hout skelet kast, omdat bij een beetje aquarium het gewicht makkelijk de duizend kilo kan passeren.

Zie ik nu goed in je tekening dat je bovenkant tussen de staanders in ligt? Dat zal toch niet de bedoeling zijn?

Ben er vandaag niet aan toegekomen. Bij het aquarium meubel zit de bovenkant inderdaad tussen de staanders in (deze word wel extra ondersteund aan de binnenkant) Dit zorgt voor een opstaande rand waar het aquarium precies in past. Het aquarium word aan een kant 80 lang 50 diep en aan de andere kant 40 lang (schuine voorruit) en 60 hoog. Als beroep ben ik ook aquariumbouwer en ik heb nog nooit problemen gehad met mdf en vocht (goed afgewerkt en vochtwerende mdf)

Ik hoop aankomend weekend te kunnen beginnen (druk op het werk) heeft iemand ervaring met de hebrock akv 83 kantenlijmer? Ik zie ze op marktplaats veel voorbij komen en ze zijn niet gek duur.

Geen ervaring met dat specifieke type, maar Hebrock maakt wel redelijk goede kantaanlijmers over het algemeen. Volgens mij is de firma MacLean dealer hiervan in nederland. Ook voor de benodigdheden verder (werkt Hebrock niet met hun eigen lijmpatronen oid?).

MDF kan prima in een aquariummeubel. De "grote merken" leveren standaard een kastje van 15mm gemelamineerd spaanplaat. Daar staat dan ook rustig 3 of 400kg aquarium op. De iets luxere kasten zijn van MDF. Bij maatwerk aquaria wordt er nog wel eens gebruik gemaakt van een aluminium frame wat helemaal bekleed wordt. Als je bang bent voor vocht zou je Tricoya kunnen gebruiken (exterieur MDF plaat van Medite).
    Gereedschap kent geen kuren, het zijn de handen die het sturen...

Ik heb de kantenlijmer gekocht en deze word vrijdag geleverd. Ik heb laatst voor het eerst spaanplaat gezaagd en ik heb gemerkt dat de randen heel erg gaan rafelen (festool ts55 met fijngetand zaagblad) ik wil de randen nu gaan frezen maar ik weet niet hoe ik dat moet doen want het lijkt mij dat het met het frezen ook gaat rafelen. Updates over het mdf meubel komen er trouwens dit weekend op.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    De zaagsnede afplakken met schilderstape, daar je zaaglijn opzetten en dan zagen. Splinteren zou dan een heel stuk minder moeten zijn. Eventueel inklemmen tussen twee reststukken hout en daar doorheen zagen.
    Frezen van spaanplaat gaat volgens mij niet beter, eerder slechter zegt mijn gevoel.

Forum Rechten