Vacuüm opspannen; koppeling/verloop gezocht

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Enige tijd geleden heb ik voor mijn draaibank een vacuüm opspansysteem gebouwd. Grote voorbeeld hierbij was PaulRT eerder op dit forum met een uitgebreid draadje.

De opstelling is nog steeds experimenteel en moet tzt één unit worden die op de vliering moet staan.

vac1.jpg

vac2.jpg

vac3.jpg

Het systeem werkt prima maar ik wil een extra stukje veiligheid inbouwen middels een buffervat. Mocht nu de stroom uitvallen dan vliegt het opgespannen werkstuk direct er vanaf. Gelukkig is dat nog nooit gebeurd,maar toch... Met een buffer kun je dat moment enkele seconden uitstellen.
Hiervoor wil ik deze lege gasfles gaan gebruiken.
Probleem is echter dat de ingeschroefde kraan er niet uit te draaien is. Waarschijnlijk is deze verlijmd met Loctite oid.
Er moet dus een verloop komen op de kraan zelf. De uitwendige LINKSE schroefdraad is van het DIN type (niet meer Shell).

vac4.jpg

Ik wil dan uitkomen op een van dit soort koppelingen waar een 12 mm hardplastic slang (zoals op de andere foto's te zien is) op aan te sluiten is, 3/8" of 1/2".

vac5.jpg

Ik kan helaas nergens aan een verloop komen, ook niet bij de plaatselijke loodgieter.

Wie heeft een idee en/of een oplossing voor deze uitdaging?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Buffer maken van een pvc pijp maken, zo heb ik het gedaan onder de auto.
IMG_2815.JPGIMG_2816.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Je kan een vulpijpje om kleine flesjes te vullen gebruiken. Afzagen en een messing soldeerkoppeling met 1/4 binnendraad er op solderen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Bij de gaswinkel zag ik dat ze een aansluiting shell naar 1/4 buitendraad hebben. Kost 4 euro. Rubber ringetje mee bestellen en een sok of t stuk 1/4 monteren. Hoef je verder niets te verbouwen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
kraan op de tank warm stoken, locktite wordt zacht, en dan draai je hem er zo weer uit.
Dan moet je toch wel de nodige voorzorgen nemen. Gasfles moet zeker vrij zijn van alle resten propaan/butaan.
Voor iedere andere toepassing dan de oorspronkelijke zou ik de fles toch eerst grondig spoelen met inert gas (stikstof of CO2), of ze een keer volledig vullen met water.
(Maar Pieter zal zeker de nodige voorzorgen genomen hebben!)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.