Buizen HBM afzuiging

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb de HBM afzuiging gekocht en wil die binnenkort op zijn definitieve plaats zetten.
Op het aanzuigstuk zit een vertakking van 125mm naar 2x100mm. Ik ben van plan om slechts 1x100mm aansluiting te gebruiken.
Leg ik dan best zo ver mogelijk een buis van 125mm om dan zo dicht mogelijk bij de machines over te gaan naar flexibele buis van 100mm om zo efficiënt mogelijk te zijn?
Of gaat dit niet zoveel verschil maken?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Inderdaad. Zover mogelijk tot de machines met 125 en het laatste stuk met flexibele buis. Maar je zegt dat er bij het aanzuigstuk (dicht bij de afzuiger neem ik aan) een vertakking naar 2x100 zit en je hier maar 1 van wilt gebruiken.
Dan kan je beter die hele vertakking eraf halen, en gelijk overgaan op 125. Of was dat al je bedoeling? Want van 125 naar 100 en dan weer naar 125 werkt minder goed, omdat je dan een vernauwing hebt.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt beide, het idee was idd om de vertakking er af te halen en zo ver mogelijk 125mm te gaan gebruiken.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ondertussen heb ik deze afzuiging al enkele maanden in gebruik en doet die perfect zijn werk.
Maar enkele keren heb ik wel al voorgehad dat deze verstopt geraakt net voor de motor omdat daar een kruis zit om grote stukken tegen te houden.
Hebben jullie dit ook voor? Probleem zou opgelost zijn veronderstel ik als ik het kruis verwijder maar dat zou niet zo verstandig zijn qua veiligheid.

20200501_110346.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Had ik inderdaad ook voor, ik heb het kruis verwijderd :rolleyes: Met een spiraalas zou je hier minder last van hebben, maar daar kan je tweedehands lang naar zoeken....
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Zelf heb ik het kruis eruit geknipt. Veel te veel weerstand. Maar.... er staat wel een cycloon voor.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb het kruis ook verwijderd. Ik kan wel de slang op die plek makkelijk ontkoppelen, want ik zuig nog wel eens poetsdoeken, lange stukken hout en handschaafkrullen op en die blijven dan in de waaier hangen, waardoor de zuigkracht wegvalt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hier ook het kruis eruit geknipt. Liep eerst al 5 jaar zonder cycloon ervoor zonder problemen, en nu bijna 2 jaar met cycloon. En ik zuig regelmatig brokjes hout en grotere stukken op.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Heb geen ervaring met die draadjes hout op jouw foto, maar ik kan me voorstellen dat die dan alsnog verderop verstopping gaat veroorzaken. En dan bedoel ik de waaier. Ik zou de slangaansluiting dan makkelijk bereikbaar houden zoals Chevy66 al aangaf, ter controle van eea.


Edit:
De buitenrand, die overblijft na het kruis weggeknipt te hebben, heb ik naar binnen toe platgeslagen op een rond aambeeld (metalen buis). Dat scheelt ook nog eens zo'n centimeter in luchtdoorlaat.
 
Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Bij mij zit het kruis er ook niet meer in.
Had echter wel voorkomen dat mijn plastic stoffer afgelopen week, bij het opzuigen van wat krullen van de vloer, met een knal door de waaier in drie delen werd opgedeeld. :(
Oké, ik geef toe... dat was mijn eigen fout.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Een cycloon ertussen gaat dat probleem zeker weten voor je oplossen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.