Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

aandrijving vandiktebank

Het vulcolan bandje dat op de beitelas loopt, om het houttransport aan te drijven, is door te grote warmteontwikkeling los gekomen van het aandrijfwiel. Ik wil dit prutssysteem gelijk maar vervangen door een losse motorreductor, maar hoe kom je er nu achter welk deel van het motorvermogen nodig is voor het houttransport?

Op de jijbuis heb ik 20% voorbij zien komen. Dit was op een duits kanaal, als ik de video weer tegenkom zal ik een linkje plaatsen.
    Hoeveel kw of pk hangt eronder?
    sometimes you just need a bigger hammer

https://youtu.be/uMpGau-_LO8
    Gevonden, de verhouding was dus wat hoger

Ik wil van 1,1 kw 220v naar 1,5 kw 380 gaan. Volgens het ytube filmpje zou ik dan een 0,5 kw reductiekastje voor de transportrollen moeten monteren. Ik denk dat ik dan ook de kunststof kettingwieltjes door metalen moet vervangen. Voordeel is wel dat je de aanvoer snelheid met een fr kan regelen. Maar dan kan ik hem tenminste de hele dag laten draaien, zonder dat hij kapot gaat.

Heeft iemand nog een goedkoop adres voor een frequentieregelaar 3 x 400v? Liefst inbouw met een losse potmeter om de aanvoersnelheid te kunnen regelen. De regelaars die ik vindt zijn allemaal voor 1,5kw motoren en ik heb aan 0,5 kw genoeg. Heb ook geen remfunctie nodig.

Je kunt Pascal (xl500 sz) es vragen, die heeft wel es wat liggen.

gr john

Om op de frequentieregelaar terug te komen, Is het een probleem om bv een regelaar voor een 2,2 kw motor te gebruiken? Die kost nieuw 80 euro. En hoe bescherm je zo'n ding tegen houtstof . Ik wil hem in de machine inbouwen.

Voor zover ik weet maakt zwaarder niet uit, die regelaars hebben geen minimum belasting zoals bijvoorbeeld bij dimmers voor lampen wel het geval is.
    Je zal er een stofdichte behuizing omheen moeten maken.
    Wel luxe, traploos instelbare doorvoer snelheid.

Dat is een beetje mijn probleem, hoe bouw je zo'n ding in. In de onderkast is ruimte, maar hij is ook open, zodat de motor zijn warmte kwijt kan. Maar dat is een stoffige omgeving. Stop je de fr in een kast, dan kan hij zijn warmte weer niet kwijt. Weet iemand hoe dat in de praktijk wordt opgelost? En kan je een fr met een externe stop en startknop aansturen? Dan kan je met een simpel hulpcontactje zorgen dat je de aandrijving niet kan aanzetten, als de schaafmotor niet loopt.

Dat laatste maakt toch niet uit, aandrijving wel aan en de as niet.
    Bij de vandiktebank op de mts waren het destijds ook 2 motoren met 2 schakelaars.
    De aandrijving kon op 2 snelheden lopen, schakelaar naar links of rechts.

Hoe doen de houtdraaiers dat inbouwen, daar is het ook stoffig.

Forum Rechten