aandrijving vandiktebank

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Het vulcolan bandje dat op de beitelas loopt, om het houttransport aan te drijven, is door te grote warmteontwikkeling los gekomen van het aandrijfwiel. Ik wil dit prutssysteem gelijk maar vervangen door een losse motorreductor, maar hoe kom je er nu achter welk deel van het motorvermogen nodig is voor het houttransport?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Op de jijbuis heb ik 20% voorbij zien komen. Dit was op een duits kanaal, als ik de video weer tegenkom zal ik een linkje plaatsen.
Hoeveel kw of pk hangt eronder?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik wil van 1,1 kw 220v naar 1,5 kw 380 gaan. Volgens het ytube filmpje zou ik dan een 0,5 kw reductiekastje voor de transportrollen moeten monteren. Ik denk dat ik dan ook de kunststof kettingwieltjes door metalen moet vervangen. Voordeel is wel dat je de aanvoer snelheid met een fr kan regelen. Maar dan kan ik hem tenminste de hele dag laten draaien, zonder dat hij kapot gaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Heeft iemand nog een goedkoop adres voor een frequentieregelaar 3 x 400v? Liefst inbouw met een losse potmeter om de aanvoersnelheid te kunnen regelen. De regelaars die ik vindt zijn allemaal voor 1,5kw motoren en ik heb aan 0,5 kw genoeg. Heb ook geen remfunctie nodig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Om op de frequentieregelaar terug te komen, Is het een probleem om bv een regelaar voor een 2,2 kw motor te gebruiken? Die kost nieuw 80 euro. En hoe bescherm je zo'n ding tegen houtstof . Ik wil hem in de machine inbouwen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Voor zover ik weet maakt zwaarder niet uit, die regelaars hebben geen minimum belasting zoals bijvoorbeeld bij dimmers voor lampen wel het geval is.
Je zal er een stofdichte behuizing omheen moeten maken.
Wel luxe, traploos instelbare doorvoer snelheid.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dat is een beetje mijn probleem, hoe bouw je zo'n ding in. In de onderkast is ruimte, maar hij is ook open, zodat de motor zijn warmte kwijt kan. Maar dat is een stoffige omgeving. Stop je de fr in een kast, dan kan hij zijn warmte weer niet kwijt. Weet iemand hoe dat in de praktijk wordt opgelost? En kan je een fr met een externe stop en startknop aansturen? Dan kan je met een simpel hulpcontactje zorgen dat je de aandrijving niet kan aanzetten, als de schaafmotor niet loopt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat laatste maakt toch niet uit, aandrijving wel aan en de as niet.
Bij de vandiktebank op de mts waren het destijds ook 2 motoren met 2 schakelaars.
De aandrijving kon op 2 snelheden lopen, schakelaar naar links of rechts.

Hoe doen de houtdraaiers dat inbouwen, daar is het ook stoffig.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In de praktijk bouw ik mijn frequentieregelaars gewoon in een stalen Rittal-kast of soortgelijk model in. Als je de kast ruim kiest, bv. 15-20 cm ruimte rondom, kan de FU zijn warmte zeker wel kwijt. En anders een ventilator bovenop, en een opening met stoffilter onderin inbouwen. Maar ik heb geen ventilator nodig tot nu toe. Verschil is mogelijk wel dat een houtdraaibank niet de hele dag op vol vermogen draait. Maar een 0.5 kW frequentieregelaar zal niet zo veel verlies hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als de beitel as niet draait dan kan de aanvoerwals het hout niet doorvoeren. Dan is de kans dat er in de aandrijving iets stuk gaat zeer wel aanwezig. Vandaar dat ik het zo wil uitvoeren dat de aanvoer alleen werkt als de beitel as werkt. Ik heb nog wel een grote rittal kast. Kan ik mooi alle knoppenzooi in de deur maken. Er zit nu een kleiner metalen kastje op, waar je steeds met je scheenbeen tegen aan stoot. Die gaat er af en dan hak ik op die plek een gat in de machine waar de rittal kast in past. zodanig dat alleen de deur van de kast nog uitsteekt. Voor extra koellucht een ventilatortje onderin die de lucht uit de kast zuigt en voor de aanvoer een hepa filtertje van een stofzuiger. Wel een leuk projectje, alleen jammer dat de hut nu vol staat met hout. De fr wordt een groot chinees ding. Een leuk regelaartje 3 x 400v van 500 watt blijkt in de zelfde prijsklasse te zitten als twee nieuwe motoren, een wormkast, doos 3/8 ketting en een nieuw kettingwiel. Dat gaat hem dus niet worden.
 
Laatst bewerkt:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Hoeveel toeren zou het motortje zo ongeveer moeten gaan draaien ? Heel lang op lage toeren vinden ze toch vaak niet fijn, en je hebt dan ook aanmerkelijk minder kracht, Dan zou je beter af zijn met een servo motor ,
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Bij de snelheid die de rollen standaard draaiden, draait de motor gewoon 1500 rpm. Aandrijving van de rollen gaat met een motor met een wormreductiekastje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.