Constructie voor versterken schuifdeur / wat voorkomt doorbuigen het meest?

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Allen,

Ik heb een 18mm MDF schuifdeur kast gemaakt van 236 hoog bij 164 breed.
De schuifdeuren zijn 230 hoog bij 66 breed. Als ik de deuren ophang zie ik al dat ze, lichtjes doorbuigen (in de lengte) en als het waren hol/bol gaan staan. Dit is overigens ook overal terug te lezen.

Nu wil ik een stalen frame van 15x15 infrezen en vastlijmen (met Polymax waarschijnlijk) om stevigheid te geven en doorbuiging te voorkomen.

Mij vraag is welke constructie doorbuiging in de lengte het meest voorkomt. Ik wil de buizen zo kort als mogelijk houden omdat dit ook meer stevigheid biedt.
Zelf twijfel ik tussen B (die je veel bij hangende / rollende barn doors ziet of E.
Bij D en F worden de stalen buizen weer te lang denk ik waardoor ze ook makkelijker buigen / minder kracht kunnen opvangen. 1.jpg
Bedankt en groet,

Paul
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Antwoord op je vraag: D

Of het de beste oplossing voor je probleem is weer wat anders...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als de deuren zijn opgehangen is het geen doorbuiging maar kromtrekken. Dit verschil is best belangrijk als je een oplossing wilt.

Kromtrekken kan bijvoorbeeld gebeuren doordat de voor- en achterkant niet hetzelfde zijn geschilderd.
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Ik ken deurrechters / deurspanners, maar die zijn vrij prijzig en moet ik 8 kopen (2 per deur wordt geadviseerd)

Daarom op zoek naar een andere oplossing. Natuurlijk lak ik beide zijde hetzelfde om kromtrekken te voorkomen.

Maar deze constructie infrezen zorgt toch per definitie voor stabiliteit en minder snelle kromtrekking?
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ik weet niet of je met een cosmetisch vereiste zit, maar je zou eventueel ook een lijst met U profiel om de deuren kunnen zetten. Aluminium zal vermoedelijk wat te licht zijn (of je moet het dik willen uitvoeren), maar met staal zou dat prima moeten kunnen (en kun je ook makkelijk schilderen). Je forceert de lange zijde dan recht. In de breedte is er geen probleem. Over die 66 cm zal dat niet buigen bij deze dikte. Mischien is dat een goedkoper alternatief dan de deurspanners (geen idee wat die kosten)? IS meteen ook makkelijker en sneller dan infrezen :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb een 18mm MDF schuifdeur kast gemaakt van 236 hoog bij 164 breed.
De schuifdeuren zijn 230 hoog bij 66 breed. Als ik de deuren ophang zie ik al dat ze, lichtjes doorbuigen (in de lengte) en als het waren hol/bol gaan staan. Dit is overigens ook overal terug te lezen.

Nu wil ik een stalen frame van 15x15 infrezen en vastlijmen (met Polymax waarschijnlijk) om stevigheid te geven en doorbuiging te voorkomen.

18mm mdf, en daar een profiel van 15mm infrezen? Dan hou je dus maar 3mm hout over. Het lijkt mij dat je dan een erg slappe deur gaat krijgen. Mdf is nou niet het sterkste hout. Als je wat wilt, en geen deurspanners wilt gebruiken, dan kan je een profiel erop schroeven. Hetzelfde effect, alleen twijfel ik of een 15mm profiel sterkt genoeg is om een kromme deur weer recht te krijgen!
 

tuoh

Oud hout
Schuifdeuren lopen per definitie dicht tegen elkaar, maw, de speling tussen voorliggende en achterliggende deuren is maximum 10mm. Al wat je op de achterzijde als versterking gaat aanbrengen moet ingefreesd worden.
Die infrezingen zijn bij schuifdeuren geen probleem, het word al jaren in de praktijk toegepast zonder enig probleem.
Wil je geen spanners gebruiken dan is een deurtrekker over de hele hoogte van de deur een oplossing. Kan een (gelakt) Alu L-profiel zijn van 60 à 80 x 40 x 5mm, waarbij aan de achterzijde van de deur een sponning gefreesd word van 35 x5mm. Het ding word dan vast gezet met enkele korte schroeven + montagelijm.

De voorliggende deur krijgt er twee mee, L en R, de achterliggende deuren moeten genoegen nemen met één exemplaar, bij de ene deur L, bij de andere R geplaatst. De andere zijde van de achterliggende deuren krijgt aan de kant van de overlapping een kleiner profiel, de dikte van de deur + de helft van de speling tussen de deuren.

Maar om al dit geklooi te counteren zijn er nu eenmaal deurspanners op de markt gebracht. En ja, dat kost wat, maar koken kost nu éénmaal geld.
Anders ben je beter af met zo een bouwpakketje met alu frame, hoef je er enkel een paneeltje van 5mm in te plaatsen, het eindresultaat is dan een vlot werkende schuifdeur zonder gevaar op kromtrekken.

Ps: het zal nu ook wel duidelijk zijn dat elke bijkomende versterking tegen buigen moet komen van over de (quasi) volle hoogte aangebrachte versterkingen. Dus oplossing D op je schets.
Al de rest is nutteloos.

PsII: de infrezingen voor een spanner gaan max 11mm diep, wat rest is meer dan voldoende bij schuifdeuren.
 
Laatst bewerkt:

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Allen dank voor de snelle reacties en het meedenken. Erg nuttig.

Tuoh, bedankt voor het uitgebreide en duidelijke verhaal. Daar leer ik van.

Een ding is zeker: ik kan weer verder.

Groet, Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.