Mes heften

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Gisteren een leuke draaibank bij Nees mogen ophalen en aan de praat geraakt.
Hij heeft bij mij een vonkje aangewakkerd toen ik wat van zijn houtdraai projecten mocht bewonderen.
Ik heb hem beloofd wat van mijn eerdere projecten te laten zien op het gebied van mesheften.

69254DA3-118E-431F-99DF-457BDF7741C4.jpg

De zwarte is het origineel en de witte is mijn “verbetering”
Gemaakt van printer papier micarta.


D0E43306-2F41-42EB-B67C-88EC22CD736A.jpg

2 keukenmesjes. De ene met zelfgemaakte spijkerstof micarta en brons.
De andere met een knoest van berk.


18D7D856-F203-47ED-AE98-E76A653BC1DA.jpg

Dit is mijn favoriet aangezien ik het lemmet ook zelf heb gemaakt uit een stuk Elmax staal.
Het heft is ebbenhout en zelfgemaakte dennennaalden micarta.


Waarschuwing: begin hier niet aan want het is vreselijk verslavend. Voor je het weet heb je je hele keukenla leeggehaald en elk mes van een nieuw heft voorzien. :rolleyes:

Edit: foto’s zijn behoorlijk verkleind door het forum.... :confused:
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
In principe zou je alleen epoxy kunnen gebruiken voor keuken messen.
Voor bushcraft messen zou ik naast een chemische verbinding (lijm) ook een mechanische verbinding (bijvoorbeeld een mosaic pin) gebruiken. Echter is zo mosaic pin ook erg mooi in het eind resultaat.

Klinken is niet nodig. Probeer het gat zo passend mogelijk te maken en dan vastlijmen met epoxy.

Het mes in het eerste plaatje is voor extreem zwaar gebruik. Batonnen van boomstammetjes en dergelijke.
Daar heb ik zogenaamde loveless rivets voor gebruikt. Die schroef je vast en dan klem je beide mes schalen aan het heft van het mes. Als je dan ook nog epoxy gebruikt komt het nooit meer los.

Verslag van bovenste mes: http://forum.bushcraftnederland.nl/viewtopic.php?f=14&t=15250&p=220057#p220057

verslag van onderste mes: http://forum.bushcraftnederland.nl/viewtopic.php?t=15479
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Kijk, dit is een bron van inspiratie. Mijn 27 jaar oude zakmes is jaren voorzien van een gebroken heft. Broedtijd ;-)
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Mooi werk en mooie messen! Ik wil daar ook weer meer mee doen. Bedankt ook voor die link naar die Finse site. Mammoet slagtand lijkt me niet de meest milieuvriendelijke optie, ik herinner me een documentaire over het opgraven van de slagtanden en dat was niet alleen erg zwaar en louterend voor de jongens die het deden, maar het had een zeer aanzienlijke invloed op de omgeving daar in noord-Rusland.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Mooi werk!
Ik kan het niet laten: foto's plaatsen van een echt Zeeuws paeremes (paardenmes). Huisvlijt van de bovenste plank.
Er zijn vele varianten, maar altijd staan er twee dikke Belse knollen bovenop en is er een holte waarin een balletje hoort te rammelen. Alles uit 1 stuk, dus ook dat balletje is van losgesneden hout.
Let op al die landbouwwerktuigen die afgebeeld zijn.
Dit mes is gemaakt door de overgrootvader van mijn vrouw in 1907.

Wim.
IMG_0616.jpgIMG_0615.JPGIMG_0614.JPGIMG_0613.jpg
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
@HoutHans: Dat het niet milieu vriendelijk is was mij onbekend. Ik vond het vooral erg decadent. :eek:
Ik heb al veel stukjes hout van Brisa.fi omgetoverd naar mooie mesheften.
Maar bij Brisa hebben ze ook veel interessante andere materialen, zoals nep ivoor.

@Berghout scheepswerk: wauw, dat is weer een grote stap verder. Daar zit wel een paar avonden werk in. Mooi folklore voorwerp. Wellicht niet heel gebruiksvriendelijk, haha
 
Laatst bewerkt:

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Verschrikkelijk hard bedankt voor die link, wat een schatkist aan accentmaterialen voor mijn tabakspijpen!

Graag gedaan. Ze zijn erg snel met versturen. Alles mooi ingepakt in Finse kranten.
Al ongelofelijk veel geld uitgegeven daar. :rolleyes:
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Een vriend van me heeft een oude zagerij gekocht in de buurt van Bordeaux. Als dank voor de verhuis hulp mocht ik wat oude stukken hout meenemen. Op één van de zolders eiken burl gevonden. :cool: Het lag er waarschijnlijk al zo’n 150 jaar. (Zagerij is al 100 jaar niet meer in gebruik)

Vandaag wat plakjes gesneden en snel een markeermes van een heft voorzien.

F389D5C4-36E4-4B7B-9FA6-4A72F27CC699.jpg

625E2D8B-2AC7-4BC8-A37B-0250CF123C9F.jpg

komende lente ga ik waarschijnlijk weer die kant op om te klussen.
Dat hij ook een hele stapel fantastisch mooi gedroogd eiken heeft liggen heeft er echt niks mee te maken, hehe
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.