Hulp gevraagd bij een Felder cf 731 Pro combi-machine

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Hallo allemaal,

Hier voor me heb ik een Felder cf 731 Pro combi-machine uit 2003.
De 1[SUP]e[/SUP] doorvoerrol draait soms wel/niet. Bij nader onderzoek kan ik net tussen de machines in kijken naar de aandrijftrein. Het grote "bruine" wiel daar (met rubberbeslag oid) kraakt zo nu en dan als ik de boel met de hand ronddraai. Dat zal met grote zekerheid het betreffende lager(s) zijn. Dat is dus een 2[SUP]e[/SUP] dingetje wat naar boven komt dus nu. Ik vermoed dat er nog meer naar boven komt.
Vraag:
Als ik bij die aandrijftrein wil komen en wat lagers wil vervangen, wat is de beste manier van handelen? De vvdb losbouten (of zeg ik dit iets te eenvoudig?) van de rest of is er een betere methode?

Alle hulp is welkom!

(Edit: De 3e en 4e foto moeten een 1/4 slag naar rechts gedraaid worden).

20190821_155757.jpg

20190821_155805.jpg

20190821_155626.jpg

20190821_155640.jpg

20190821_155740.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Als er een doorvoerrol wel draait en de ander niet, zit het aandrijftandwiel los op de as. De rollen worden door de zelfde ketting aangedreven. Zo te zien moet je de machine splitsen om ergens bij de aandrijving van de vlakvandikte bank te kunnen. Zit meestal maar met een paar bouten vast.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Dit heb ik zojuist gevonden:

Screenshot_20190821-185731.jpg

Aan die 2e rol heb ik nog geen aandacht kunnen besteden. ("...of ik er ff naar kon kijken...."). Probeer iemand te helpen, maar het was best vluchtig. Die 1e rol was de 1e klacht.

Ik heb de indruk dat de omtrek van dat bruine wiel die assen aan moet drijven, maar door de rottigheid die zich er de afgelopen jaren op heeft afgezet gaat dat niet goed. Het rubber oppervlak is te glad geworden ofzo. Daar lijkt het op althans.

Bij de 2e foto met dat bruine wiel zie je rechtsboven nog net het glimmende uitende van die as die aangedreven moet worden (volgens mijn eerste indrukken).
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
....Zo te zien moet je de machine splitsen om ergens bij de aandrijving van de vlakvandikte bank te kunnen. Zit meestal maar met een paar bouten vast.

Ik heb er in de gauwigheid 2 á 3 gevonden vanmorgen. Verder ook nog wat elektra wat de boel met elkaar verbind.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Update:
Inmiddels draait alles weer als een zonnetje.
Dat rubber op dat bruine wiel was totaal hard, vervormd en verpulverd. Nieuw wiel besteld en diverse lagers, ketting lekker in een bak vet uitgekookt en voila.
Zoals Chevvy66 al schreef, beide doorvoerrollen zaten op 1 ketting.
De vvdb inderdaag met 4 bouten gescheiden van elkaar.
Geen complicaties ondervonden. Jan (van Felder) was telefonisch erg behulpzaam door mij de juiste werktekeningen te sturen en goed overleg over bepaalde zaken, werk waarvoor dank.
(De monteur van Felder die een jaar geleden al was geweest hiervoor, had een dag hieraan besteed en kostte 800,=. Bij testen was "alles oké ".... :confused::confused:)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.