Buiten bbq afwerken

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik moet nu echt de kennis van dit forum aanboren.
Ik heb een buiten bbq gemetseld, nou gemetseld is een groot woord, want ik hebmiddels vuurvaste mortel een aantalvuurvaste stenen op elkaar gestapeld bij een temperatuur van 30 graden. Niet erg bevorderlijk voor de esthetisch aanblik. Kortom er moet wat om heen om mijn ondeskundigheid voor de buitenwereld te verbergen. Alhoewel een veelheid van raadgevers de Heer een gruwel is toch dit pad bewandeld: wie weet raad.
Maar de een zegt cementeren maar scheurt misschien wel. Sauzen is geen optie. Plaatmateriaal er omheen misschien.
Het is een rechthoekige bak van 50 bij 80 cm. Dus simpel en toch eenvoudig.
Maar hoe en waarmee werk ik dit af om een mooi strak geheel te krijgen.
Voor de tientallen vuurvaste stenen die ik over heb mag iemand het mij ook voor doen, want voor een houtdraaier is dit toch echt vreemde materie.
Jullie weten vast goede raad.
Vast bedankt!,,,,,,
Vr.gr. Jan Pranger - vast beterin hout.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.936
791
Omgeving Leiden
Een foto om e.e.a. te kunnen beoordelen is natuurlijk handig, maar uit je verhaal maak ik op dat je terughoudend bent ;)
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Gewoon zo laten, over een tijdje zieje het niet meer.
Proberen het netjes straks te krijgen is wellicht nog meer werk dan hem opnieuw te maken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.936
791
Omgeving Leiden
Nou, daar is inderdaad niet veel mee mis.
Maar als je hem toch strakker wil maken zit er denk ik niks anders op dan hem af te smeren. Met een mengsel van vuuffvaste cement en zand. Maar ja stucen is ok niet makkelijk natuurlijk.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
Ik zou hem zo ook niet aan mijn familie durven laten zien (de helft is metselaar)
berapen met een vuurvaste mortel lijkt mij toch de beste oplossing.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Het ziet er prima uit. Ik had hem alleen wat dieper gemaakt zodat ook grote stukken rib in geplaatst kunnen worden of een kleine zeug. :p

Wat aankleding betreft is afhankelijk wat je doel is. Als je de oven gebruikt om de grillen dan is dit ruimschoots voldoende. De aankleding is hoofdzakelijk een visuele afwerking. En mogelijk tegen de vorst in de winterdagen, dit weet ik niet zeker. Bij houtovens welke je veel in Italië ziet wordt deze nog voorzien van isolatie laag (steenwol), zodat de warmte beter in blijft zitten. Maar deze houtovens zijn dieper geplaatst en soms met een deurtje er in, anders heeft isoleren niet zo veel zin.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dank voor de reacties. Het wordt afwerken met vuurvaste mortel zoals broertje aangaf. Daarna een kleurtje erop.
Moet ik dan ook hoekijzers plaatsen zoals bij woningen wel wordt gedaan?
Graag wederom advies.
Vr.gr. Jan Pranger
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Dank voor de reacties. Het wordt afwerken met vuurvaste mortel zoals broertje aangaf. Daarna een kleurtje erop.
Moet ik dan ook hoekijzers plaatsen zoals bij woningen wel wordt gedaan?
Graag wederom advies.
Vr.gr. Jan Pranger

Tegen het beschadigen en een strakker gezicht zou je dat kunnen doen, echter zal door het verschillend uitzetten de mortel daar mogelijk scheuren. Ik zou het zonder ijzer doen.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Even een raamwerkje van hout maken op de dikte die je wilt smeren aan de buitenkant. Dus ongeveer 5 mm voor de steen zetten kun je hem daarover glad afwerken. Je kunt gewoon knauf up 210 buiten stuc gebruiken werkt het makkelijkst . En de andere hoekjes een rvs hoekspeertje erin om het strak te maken. Eerst hoekspeer erop zetten en laten drogen. Kun je hierover je stucwerk glad trekken. Succes

Mvg Cees.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Even voorprimer erop voor de extra hechting. Hitte valt enorm mee, de meeste hitte verdwijnt aan voorzijde gelijk naar buiten.
Mvg Cees
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Anders effe een beetje verdiepen in het zelf maken van pizza ovens. Die dingen worden altijd erg mooi, vuurvast, afgewerkt. En die dingen krijgen veeeel hogere temperaturen te verduren.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.059
105
Ik zou hem zo ook niet aan mijn familie durven laten zien (de helft is metselaar)
berapen met een vuurvaste mortel lijkt mij toch de beste oplossing.
de beste oplossing is afbreken en iemand vragen die metselen kan.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
Waarom zou je het afbreken, we zijn allemaal met vallen en opstaan begonnen. Je kan beter constructief antwoorden naar mijn bescheiden mening. Ik zou het net zo gemetseld hebben en als iemand er commentaar op heeft kan ie op een plek kijken waar de zon nooit schijnt :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.