Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Buiten bbq afwerken

Buiten bbq afwerken

Ik moet nu echt de kennis van dit forum aanboren.
    Ik heb een buiten bbq gemetseld, nou gemetseld is een groot woord, want ik hebmiddels vuurvaste mortel een aantalvuurvaste stenen op elkaar gestapeld bij een temperatuur van 30 graden. Niet erg bevorderlijk voor de esthetisch aanblik. Kortom er moet wat om heen om mijn ondeskundigheid voor de buitenwereld te verbergen. Alhoewel een veelheid van raadgevers de Heer een gruwel is toch dit pad bewandeld: wie weet raad.
    Maar de een zegt cementeren maar scheurt misschien wel. Sauzen is geen optie. Plaatmateriaal er omheen misschien.
    Het is een rechthoekige bak van 50 bij 80 cm. Dus simpel en toch eenvoudig.
    Maar hoe en waarmee werk ik dit af om een mooi strak geheel te krijgen.
    Voor de tientallen vuurvaste stenen die ik over heb mag iemand het mij ook voor doen, want voor een houtdraaier is dit toch echt vreemde materie.
    Jullie weten vast goede raad.
    Vast bedankt!,,,,,,
    Vr.gr. Jan Pranger - vast beterin hout.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Een foto om e.e.a. te kunnen beoordelen is natuurlijk handig, maar uit je verhaal maak ik op dat je terughoudend bent
    Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Gewoon zo laten, over een tijdje zieje het niet meer.
    Proberen het netjes straks te krijgen is wellicht nog meer werk dan hem opnieuw te maken.

Dag Jan, ik weet niet of je hier iets mee kan, maar als je eigenhuis en tuin pizaoven koekeld krijg je een filmpje voor het bekleden van een oven. Lijkt misschien op een BBQ.

Voor de duidelijkheid hier even twee foto's.
    vr.gr. Jan Pranger.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Hier hoef je je eigen toch niet voor te schamen!!!
    Ziet er naar mijn mening toch nog wel goed uit, je bent tenslotte geen professioneel metselaar.
    Voor een bbq prima bruikbaar.

M.vr.gr. jan
    Alleen als je de kritiek van anderen accepteert, kun je leren en beter worden!

Nou, daar is inderdaad niet veel mee mis.
    Maar als je hem toch strakker wil maken zit er denk ik niks anders op dan hem af te smeren. Met een mengsel van vuuffvaste cement en zand. Maar ja stucen is ok niet makkelijk natuurlijk.

Ziet er toch goed uit Jan. Na een paar keer stoken krijgt hij zijn eigen kleur.

Ik zou hem zo ook niet aan mijn familie durven laten zien (de helft is metselaar)
    berapen met een vuurvaste mortel lijkt mij toch de beste oplossing.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    cor-ten staal er omheen, als je van de roestkleur kan houden

Het ziet er prima uit. Ik had hem alleen wat dieper gemaakt zodat ook grote stukken rib in geplaatst kunnen worden of een kleine zeug.

Wat aankleding betreft is afhankelijk wat je doel is. Als je de oven gebruikt om de grillen dan is dit ruimschoots voldoende. De aankleding is hoofdzakelijk een visuele afwerking. En mogelijk tegen de vorst in de winterdagen, dit weet ik niet zeker. Bij houtovens welke je veel in Italië ziet wordt deze nog voorzien van isolatie laag (steenwol), zodat de warmte beter in blijft zitten. Maar deze houtovens zijn dieper geplaatst en soms met een deurtje er in, anders heeft isoleren niet zo veel zin.

Forum Rechten