Elektra Beckum PK 200

Dietervds

Nieuw lid
1 jun 2019
9
0
Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier op het forum en ben enorm geïnteresseerd in houtbewerking. Vanaf september begin ik ook in een opleiding tot meubelmaker. (Als hobby, niet professioneel)
Ik heb mij al wat materiaal aangeschaft en op tweedehands (de Belgische versie van Marktplaats :rolleyes: ) kijk ik ook uit naar mooie spullen.

Momenteel heb ik oog op een tafelzaag Elektra Beckum PK 200. Ik lees op dit forum wel goede reviews hierover.
Ik vroeg mij af of het nog de moeite loont om deze te kopen aangezien dit toch al een vrij oud model is (>20 jaar). Koop ik dan bijvoorbeeld niet beter een nieuw(er) toestel of is de EB PK200 nog steeds top?

En welke prijs zouden jullie nog op de PK 200 plakken? Het toestel verkeert in goede conditie.

Alvast bedankt!
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Dietervds,

Allereerst welkom op het forum!
Met een goede EB zul je geen miskoop hebben. Ik heb zelf de 220UK met roltafel en dat is een hele fijne zaag. Dit zijn zagen die op de grens tussen hobby en pro zitten, in ieder geval de oude groene versies die in duitsland zelf gemaakt werden. (de latere blauwe (na overname door metabo) werden volgens mij in azie gemaakt).

Bedenk wel dat dit een kleine tafel is voor kleine projecten. Het is niet bedoeld om grote platen te zagen (formaat 1220mmx2440mm).
Kijk goed of er speling in het zaagblad zit als je dit met de hand zijwaarts probeert te bewegen, dat kan op slechte lagers duiden. Wel als de zaag uitstaat natuurlijk :)

Het blad is van alumiinium, dus roest hoef je niet bang voor te zijn, maar als het kan controleer het dan op vlakheid (met een goede rei of een strakke rechte plank (stuk laminaat wil daar ook nog wel eens geschikt voor zijn)). Aluminium vervormt makkelijker dan gietijzer, en een blad dat hol of bol staat gaat in je resultaat terug te zien zijn. Bij problemen met het blad kun je de zaag beter laten staan, zelfs als hij heel goedkoop is. Je weet namelijk nooit waardoor het blad vervormt is en zelfs met een complete vervanging kan het probleem terugkomen.

Metabo maakt de zagen nog steeds (volgens mij zelfs dit exacte model nog), dus reserve onderdelen zijn relatief makkelijk te verkrijgen. Kleine gebreken hoeven geen reden te zijn om de koop te laten, mits je zelf wat handig bent. Het zijn mechanisch gezien geen hele complexe machines in mijn ogen.

Houdt er ook rekening mee dat je mogelijk het nodige stelwerk moet doen (haaks afstellen geleider e.d.) voordat de zaag nauwkeurig werkt. Het is en blijft een ' budget' model en is niet vergelijkbaar met de zware gietijzeren zagen van bijvoorbeeld Harvey, of de meer professionele machines van Hammer, Minimax, Felder, etc. Daar betaal je dan ook enkele duizenden voor.
Eenmaal goed afgesteld is het een nauwkeurig machine. Afhankelijk van gebruik periodiek de instellinge controleren en je gaat daar goed mee uit de voeten kunnen.

Qua prijs zit je snel rond de 300,- voor een zaag in goede staat. Zitten er nog accessoires bij (zoals een tafelblad verlenging of een roltafel), dan kom je snel bij de 500,-. Is veel geld, maar bij normaal hobby gebruik en periodiek onderhoud gaat die zaag jou overleven.

Wil je liever nieuw, dan kom je voor een zelfde model eigenlijk niet anders dan bij de DeWalt of Bosch blauw uit, misschien de Makita nog, maar dan heb je het wel gehad volgens mij. Alle courante china modellen (Einhell, Gude, Powerplus, etc.) ogen mooi, maar gaan je waarschijnlijk veel frustratie opleveren in de resultaten qua nauwkeurigheid.

Door klein budget ben ik ooit begonnen met Einhell en Gude, maar nu ik meer te besteden heb, zal ik dat nooit meer kopen. Ik spaar liever door voor een goede machine die doet wat ie moet doen, zonder dat ik de hele tijd alles moet blijven nameten en controleren. 2e hands EB, Kity en/of Inca zijn dan een veel beter alternatief, of als je de plaats hebt (en krachtstroom), van die grote gietijzeren bakbeesten. Die zijn vaak ook voor heel schappelijke prijzen te koop.

Hopelijk heb ik je zo wat verder op weg kunnen helpen.

Veel succes!
 
Laatst bewerkt:

Dietervds

Nieuw lid
1 jun 2019
9
0
Dag Welp,

Bedankt voor je antwoord. Alleszins heel informatief!
Spijtig genoeg heeft de verkoper de deal nog afgeblazen...

Ik kijk ondertussen wel verder uit naar een andere tweedehands zaagtafel!
 

Dietervds

Nieuw lid
1 jun 2019
9
0
Heb ondertussen een festool CE 70E zaagtafel tweedehands kunnen kopen. Is wel al goed gebruikt geweest, maar voor 250 euro lijkt mij dit wel een goede deal.

Voor de andere geïnteresseerden: de Elektra Beckum PK200 staat opnieuw te koop op tweedehands: http://link.2dehands.be/m1454974405...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Voor 200 euro ging hij hem aan mij verkopen. Lijkt mij alleszins in zeer goede staat.
Stond zelf bijna opnieuw op het punt om hem te kopen tot ik last-minute de festool zag staan. :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.