Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 24
    Als ik het goed heb onthouden kan in een er collet 10 van 9 tot 10 mm. Ik lees het hier wel als ik het mis heb.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    @ avos:
    misschien nog een tip die kan schelen in de verzendkosten, je zit immers in de omgeving van Haarlem:
    even op de site kijken van de Amsterdamse Fijnhouthandel. Die zijn officieel dealer van Dictum. Als je daar de spullen besteld kun je ze in Amsterdam ophalen. Dat scheelt de verzendkosten vanuit Duitsland.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EdP Bekijk Berichten
    @ avos:
    misschien nog een tip die kan schelen in de verzendkosten, je zit immers in de omgeving van Haarlem:
    even op de site kijken van de Amsterdamse Fijnhouthandel. Die zijn officieel dealer van Dictum. Als je daar de spullen besteld kun je ze in Amsterdam ophalen. Dat scheelt de verzendkosten vanuit Duitsland.
    Dit staat er idd op de site

GEREEDSCHAP: DICTUM

Wij zijn dealer van het gereedschap van Dictum (voorheen Dick). Klik op onderstaande link voor meer informatie.
    De Amsterdamsche Fijnhouthandel is officieel dealer van Dictum gereedschap. Wij kunnen alle artikelen leveren tegen de in de catalogus aangegeven prijs. Artikelen zoals Japanse Zagen hebben wij meestal op voorraad. Als u Dictum gereedschap bij ons bestelt, betaalt u geen verzendkosten vanuit Duitsland naar Nederland, het product kunt u dan bij ons in Amsterdam ophalen.

Dank voor de tip!

Ik zie in mijn mail nu dat baptist dealerh is geworden van laguna.

die hebben ook lathes, kijk eens naar de revo 1216

nog even een vervolgvraag op dit draadje.

Naast de Midi heb ik een andere draaibank in overweging en dat is de Record Power Coronet Herald. Die is ietsje duurder, maar heeft als voordeel dat de kop draaibaar is, verder nagenoeg dezelfde specificaties qua maximale maten en kracht van de motor.
    Nadeeltje is dat deze iets minder compact is (de motor steek flink uit) en dat de frequentieregelaar op de motor is gemonteerd en dus niet op een plek los te plaatsen is.

Ik ben vooralsnog voornemens te draaien; klein schaaltjes, peper zout molens, handvatten voor beitels, knopjes, tolletjes etc. Geen hele grote dingen. Maar bij een schaal kan het draaien van de kop wellicht handig zijn? Dus vandaar dat ik twijfel in hoeverre het voordeel van een draaibare kop opweegt tegen de nadelen. (snelheidsregelaar niet los te plaatsen, wellicht minder stabiel met draaibare kop)
    In mijn werkplaats heb ik voorlopig geen vaste opstelling, dus compact en beetje te tillen is wel prettig. ( daarmee valt bijv de Twister FU180 af, omdat die te zwaar wordt)

Dus de kernvraag is eigenlijk, wel/geen draaibare kop?

Ik denk niet dat je voor zo’n klein bankje een draaibare kop nodig hebt.
    Voor schaaltjes kun je vrij makkelijk aan de kop van het bankje gaan staan.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Helder, het lijkt me dat dit idd ook te overzien is. Buiten het bed draaien is dan natuurlijk wel een mogelijkheid, maar zie ik toch niet zo heel snel gebeuren. Maar goed, je hebt er ook weinig last van, dus als optie is het wellicht wel fijn te hebben.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Toch wel even een puntje van aandacht dan: voordat ik overging tot de aanschaf van de midi 350 FU, was ik bij Willy Vanhoutte in België. Daar stonden de Record Power draaibankjes (o.a. De Coronet) en de Midi en de andere Stratos bank naast elkaar. Toen ik hem vroeg om de verschillen, was zijn antwoord: de Midi en de andere Stratos modellen hebben een draaistroom motor en worden door een echte frequentieregelaar aangestuurd, wat resulteert in meer koppel, in vergelijking met de Record Power draaibanken. Deze hebben een toerenregeling (vergelijkbaar met een lichtdimmer. Een draaibare vaste kop heb ik tot nog toe niet gemist op de Midi: het draaibankje is immers redelijk kort. Maar als ik straks groter ga, wordt de draaibare kop wel een wens.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Forum Rechten