Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Dictum S175 vs Midi FU350

Ik ben voornemens een draaibank aan te schaffen en gezien de positieve ervaringen neig ik naar de Midi FU350.

Nu zag ik toevallig dat Dictum ook een versie van deze draaibank heeft (net als bijv. Axminster)
    Alleen de versie van Dictum is net nieuw en is net even iets anders. Met name de losse lijkt iets steviger uitgevoerd met een langere pinole. Daarnaast zit er schroefdraad op de pinole waarbij je geen aparte chuck nodig hebt om boortjes te gebruiken.

https://www.dictum.com/en/turning-la...e-s-175-707783

De kosten zijn nagenoeg gelijk (even los van de verzendkosten) zien jullie dan de voordelen van de Dictum versie?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Mijn persoonlijke mening: als je de drie versies (FU/Axminster/Dictum) naast elkaar zet, zijn ze technisch exact gelijk.
    De Axminster versie en de FU hebben naar mijn idee het zelfde niveau van afwerking, de Dictum ziet er iets verfijnder uit.
    Ik heb zelf de FU350 en vind dat een heerlijk ding. En daarvoor hoef je niet naar Dictum.
    Prijstechnisch liggen ze ook zowat gelijk. M.a.w. een hard argument om de keuze voor de een of de ander te vinden zal lastig te vinden zijn. De “emotie” zal een grotere invloed op je keuze hebben. Welke van de twee je ook kiest: je gaat er veel plezier aan beleven.
    Voor mij zouden bij die keuze dingen mee gaan spelen als: waar zit de leverancier en kan ik daar gemakkelijk terecht voor de after sales, evt onderdelen en advies.
    *technisch exact gelijk: ik bedoel hiermee de specificaties en de draaimogelijkheden. Ze komen immers alle drie uit dezelfde fabriek.
    lastige keuze. Ik wens je succes.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Dank voor reactie en inderdaad was mijn eerste conclusie ook dat ze technisch gelijk zijn. Maar dat is dus niet helemaal zo, bij de Dictum (nieuw model) is de losse kop dus wel anders, met langere pinole en steviger uitgevoerd. Zal wellicht geen heel groot verschil zijn, maar ik kan dat zelf nog niet zo goed inschatten aangezien ik nog weinig ervaring met draaien heb.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avos Bekijk Berichten
    Dank voor reactie en inderdaad was mijn eerste conclusie ook dat ze technisch gelijk zijn. Maar dat is dus niet helemaal zo, bij de Dictum (nieuw model) is de losse kop dus wel anders, met langere pinole en steviger uitgevoerd. Zal wellicht geen heel groot verschil zijn, maar ik kan dat zelf nog niet zo goed inschatten aangezien ik nog weinig ervaring met draaien heb.
    Zou zelf voor dit model gaan, de nieuwe losse kop geeft enkel maar pluspunten.
    Minder ruimteverlies doordat een losse boorkop hier niet nodig is. Je kan langere stukken doorboren bij een zelfde bedlengte.
    Door die korte opspanlengte ook minder kans op excentrisch boren, er zit minder flexibiliteit in de opname dan bij de klassieke boorkop met morse cone.
    Het ding straalt ook wel een meerwaarde uit door de graad van afwerking.

Toevallig kwam ik deze machine gisteren ook tegen bij Dictum. De langere pinoleweg heeft natuurlijk altijd voordeel. Over de mogelijkheid om zonder boorkop te boren ben ik iets terughoudender: het is natuurlijk fijn ..maar.. je hebt voor elke boordiameter wel een aparte spantang nodig, en die moeten apart gekocht worden.. Geen 9 mm of 11 mm te bespeuren. Ik weet niet of de halve maten ( bv 10.5 mm) in de spantang van 10 gaan, anders ontbreken die ook nog eens. 12 is de maximummaat die ze hebben.
    https://www.dictum.com/de/zubehoer-f...k2-3-mm-727653

Ik denk dat men nog niet zo gauw aan de boorkop zal ontsnappen, maar dan nog heeft deze losse kop veel voordelen tov de vroegere.

Groeten,
    Ornament

Voor de tussenmaten kun je altijd nog een losse boorkop gebruiken
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Enkele spantangen zijn al voldoende, de meeste fostnerboren hebben doorgaans dezelfde kolfdiameter.
    Je hebt ook niet voor elk gat een precieze opspan mogelijkheid nodig.
    Maar de mogelijkheid om op deze machine wat ruimte te winnen door geen boorkop te hoeven gebruiken is al veel waard.

Ps: gepaste spantangen mk2 vind je al vanaf 7,50€ het stuk als je wat zoekt
    En inderdaad, van 3 tot 12mm voor mk2, geen halve mm maten.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 20-08-19 om 15:42.

Ik had zelf idd ook al bedacht dat je wat verschillende spantangen moet hebben, maar de vraag is ook hoeveel gebruik je er... en idd een losse boorkop is alsnog mogelijk.
    Overigens met even googlen zie ik ze hier wel in halve mm maten: https://www.freesjes.nl/nl/mk-direct...mk2/g-10000015

Dank voor jullie input. Ik begrijp dus de nieuwe lossekop voldoende voordelen biedt. Wellicht dat deze er dan ook wel in de Midi versie gaat komen.

Spantangen MT2 uit het verre oosten

Filmpje al bekeken, er zijn nog wel wat slimme accessoires te krijgen voor dit machientje.

Forum Rechten