Mes voor fineersnijden

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Welk mes gebruiken jullie om vormen uit de fineer te snijden?

Ik gebruik nu voor fineersnijden Swann Morton met opzetmes nr. 11, dit werd mij aanbevolen. Ik vind het persoonlijk nogal iel, het zwabbert met snijden en laatst was deze opzetmes afgebroken. Ik vroeg me af of er steviger fineermessen zijn, die minder zwabbert en goed de contouren te volgen zijn. Een stanley mes kan ik niet mee overweg, te groot en log.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
131
17
Haarlemmermeer
Op het HMC zat er destijds een "schoenmakersmes" bij de standaard uitrusting. Deze werd gebruikt voor aftekenwerk en voor het snijden van fineer.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Klassieke fout als je mesje zwabbert of zelfs breekt is dat je veel teveel kracht zet. Fineer snijden doe je door vele malen met lichte druk te snijden net zolang tot je door je fineer bent. Liefst met een mes met een rechte snijkant.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
De schoenmakersmes spreekt me wel aan. Het ziet er degelijk uit. Anderzijds lijk ik een beginnersfout gemaakt te hebben. Bij het breken van de mes meen ik toch wel wat kracht op hebben gezet. Misschien toch meer geduld toepassen met snijden.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je scalpel is echt van een minstens zo goede kwaliteit als welk schoenmakersmes ook...... en zo’n japans mes, ik heb er zelf ook enkele, is gewoon te zwaar behalve voor rechte lijnen. Prima dingen voor aftekenen en zelfs houtsnijden, maar in mijn optiek niet echt voor fineer. Maar de bedragen zijn te overzien dus experimenteren is niet duur.

Gewoon minder diep snijden, zeker als je de eerste paar snedes maakt. Breekt je fineer ook niet...
 
Laatst bewerkt:

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
De prijzen van japans fineermes valt me nog mee, soms goedkoper dan een vel fineer. Ik denk toch om een aan te schaffen, alleen om het te ervaren hoe het is met snijden met een Japanse variant. En anders gebruik ik deze als aftekenmes (of vloek ik nu?).
Laatst zag ik op youtube een Duits filmpje, daar had hij (letterlijk) een stok met een zelfgemaakte fineermes aan. De mes was wel iets dikker dan de scalpel. Hij was wel heel behendig met die stok. Dat zou voor mij ook een optie kunnen zijn.

Dank jullie wel voor de tips.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De meeste van de Japanse messen hebben ook één vlakke kant, een voordeel voor fineer snijden. Maar in mijn optiek zijn ze gewoon veel te lomp voor fineersnijden als het niet alleen recht is, het zijn verder wel prima allround messen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.