gevraagd: Machinetta de punta .....3-puntpasser....pointing machine...punteerapparaat

joephout

Nieuw lid
29 mrt 2015
7
0
Wie o wie heeft een dergelijk hulpstuk te koop, te geef, te leen of te ruil?
Je gebruikt het bij beeldhouwen in hout of steen.
Michel Angelo had het niet nodig. Minder goede beeldhouwers, zoals ik, kunnen
het gebruiken als steuntje in de rug.

pointing 2.jpgPointing_machine_close-up.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb er geen punteerapparaat op overschot, voor de duidelijkheid. Je kunt ze kopen in de Beeldhouwwinkel. Ik ben niet gek op de modellen op de foto's, en zeker niet op het dure apparaat op de tweede foto. Ik vind dat dat teveel (overbodige) scharnieren, en gebrek aan stabiliteit en stijfheid heeft. Er bestaat een ander, eenvoudiger en beter model, maar die zijn niet in de handel. Die moet je zelf bouwen. Er zijn geen plannen van , men bouwt met wat men voor handen heeft. Meestal wordt er een balhoofdje voor fotografie gebruikt.

Michelangelo gebruikte andere meetsystemen: het punteerapparaat zoals hier afgebeeld bestond nog niet. De volledige ontwikkeling van dit apparaat ontstond in de tweede helft van de 19de eeuw. Er is trouwens nog een tweede reden: je moet wel een model hebben van op om de maten over te kunnen zetten. Je kunt dus niet met een schetsmodel op schaal als uitgangspunt nemen. Van Michelangelo zijn er nog een paar van deze modellen overgebleven. Er zijn meetsystemen waarbij je kan vergroten en verkleinen.
Met een meetsysteem, punteerapparaat of met eender wel ander, zorg je voor...juiste metingen.

Metingen dus, en geen vormen.

Het helpt een matige beeldhouwer absoluut niet voor het maken van een beter beeld. Hiervoor is het vormpotentieel van de beeldhouwer verantwoordelijk.
Soms wordt een punteerapparaat misbruikt in een techniek die de hoop wekt dat door heel veem metingen en die dan in de massa te boren (ondiep) dat dan door het verbinden van deze puntjes de juiste vorm zal gegenereerd worden. Dat is nog nooit echt gelukt.

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
http://www.beeldhouwen.net
 

joephout

Nieuw lid
29 mrt 2015
7
0
Bedankt voor de reactie.
Ik voel de hint. Ik ben meer houtbewerker/vormgever in hout dan beeldhouwer.
Ik blijf zoeken naar ondersteuning. Gelukkig heb ik een hele goede docent met een echte opleiding
beeldhouwen!
Joep
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.