Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 24
    L.N een heel goed verhaal waar ik het helemaal mee eens ben.
    Ik heb de HBM 200 inmiddels 8 jaar en heb er al heel wat eiken meubels mee geschaafd zonder enig probleem, ja het stellen van de messen vraagt de nodige aandacht en zou graag hierover een goed en eenvoudig advies willen hebben.
    Ik het twee stuks verstelbare afstel blokjes met magneten gekocht maar werken voor geen centimeter, dus als iemand een goed advies heb dan hou ik mij aanbevolen.
    Simon

Die instelblokjes met magneten werken bij mij ook niet heel goed. Nu gebruik ik een meetsysteem van Inca om te kijken of de messen goed staan. Die houden de messen niet op hun plek en dat is bij de meeste vlak/vandiktebanken geen probleem. Maar bij deze HBM is het wel onhandig, want daar duwen veren de messen omhoog. Je moet die met redelijk wat kracht zetten om de druk van de veren te compenseren. Het is niet heel handig om met 1 hand die druk te zetten en met de andere hand de schroeven aan te draaien zonder dat de messen een mm verschuiven. Dat lukt wel, maar handig is het niet.

Wat is het probleem met die afstelblokjes? Ik heb ze ook en ik vind ze handig werken.

Bij mij is het probleem dat de magneten op het snijgedeelte van de messen moeten worden geplaatst en de messen in moet drukken hierdoor wordt snijgedeelte beschadigd.
    Tevens is het afstellen van de blokjes niet gemakkelijk deze zijn namelijk moeilijk in te regelen.
    Of doe ik iets verkeerd zo ja dan graag advies hoe ik het moet doen?
    Bij voorbaat dank
    Simon

Blokjes afstellen. Je zet een streepje met een viltstift op je messenwals. Op die plek kleef je het afstelblokje en draait hem aan tot alle speling weg is. Dan zet je het borgboutje vast. Je herhaalt dit op de zelfde plek voor het andere blokje. Mes wisselen. Boutjes losdraaien, mes uitnemen. Nieuw mes plaatsen. Blokjes er op op een plek waar ze niet in de weg zitten bij het aandraaien van de boutjes. Boutjes aandraaien. Blokjes afnemen. Herhalen voor andere mes of messen. Als dit bij jouw niet zo lukt, kun je misschien een foto plaatsen van een blokje op jouw wals?

Beste chevy66
    Volgens jouw beschrijving heb ik messen met de stelblokjes trachten te installeren zie de bijgevoegde foto`s.
    Zoals je op bijgaande foto`s kunt zien worden de magneten precies op het snijvlak geplaatst waarbij het snijvlak beschadigd wordt.
    Om reden dat de messen d.m.v. veren omhoog worden gedrukt en de magneten moeten zorgen dat de messen naar beneden worden gedrukt.
    Of doe ik toch iets verkeerd?

Simon

IMG_2026.jpgIMG_2027.jpgIMG_2028.jpgIMG_2029.jpgIMG_2031.jpgIMG_2032.jpg

Dat zijn mooie duidelijke foto's. Zo als jij het op de foto's doet, doe ik het ook. Maar ik heb geen problemen met het beschadigen van de messen. Wat voor veer zit er onder het mes? Bij mij is dat een lange soort bladveer. Maar die is niet erg sterk. Maar als de veer onder je mes te stug is, zou ik hem vervangen door een slappere of hem weglaten en het mes van af opzij omhoog schuiven totdat hij aan de magneten van je blokjes hangt.

Oké bedankt voor je advies ik ga de veren vervangen of weghalen wellicht werkt de blokjes nu beter.
    Simon

ik heb geen stelblokjes en dus ook geen ervaring met het gebruik ervan. Maar als ik naar de hoek van de magneten op de messen kijk, zou ik toch sterk geneigd zijn om de blokjes eens om te keren. Als je de korte en lange kant wisselt, vallen de magneten dan niet vlak op de vouw?

Uit de tekening hier blijkt wel dat mijn vorige bijdrage onzin is. Jij hebt de blokken op de goede manier geplaatst en ik heb er geen verstand van. Sorry, het was goed bedoeld

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten