Review HBM 200 vlak/vandiktebank

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Die stelblokjes zijn toch heel makkelijk zelf te maken voor een fractie van de kosten? Zie onderstaand filmpje. Op die manier hoef je ook niets te stellen en heb je elke keer hetzelfde resultaat.

 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Zijn blokjes werken niet zo handig als je de vlaktafels opgeklapt hebt staan. Ik gebruik eigenlijk alleen het van dikte gedeelte van mijn machine. De vlaktafels gebruik ik vooral als aflegruimte. Als ik ze nodig heb stel ik ze met een machinewaterpas gelijk aan de beitel as. Zo maakt ieder zijn keuzes.
 

dan

Nieuw lid
12 apr 2018
16
0
Wat is het dagelijkse verschil tussen metabo en hbm ? Zijn de schaaf resultaten of mogelijkheiden beter of enkel de werkkomfort beter is?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Dan, de meeste verschillen tussen de 2 staan aan het einde van de review (post #2). Het is vooral de persoonlijke waarde de de voor- en nadelen hebben die zal bepalen welke machine het beste bij jou past. Maar voor mij wegen de bouw- en ontwerpkwaliteit van de Metabo zwaarder dan de voordelen van de gietijzeren tafels of de 3 messen van de HBM. De designfouten van de HBM zouden mij gaan irriteren en de geringere afmetingen van de Metabo zijn belangrijk voor mij. Dit maakt dat de Metabo een betere machine voor mij is en ik denk dat dit voor de meest woodworkers geldt.
 

Pietdeweer

Nieuw lid
1 mei 2021
2
0
Waregem
Hallo, hoe krijg ik beweging in de invoertafel. Hoogte bepaling. De knop zit vast.16202400767829043159632590472880.jpg De uitvoertafel kan ik bewegen.
Is een nieuw toestel. Alvast bedankt voor de reactie. Gr, Piet
 

Bijlagen

  • 16202399191043818667818552833018.jpg
    16202399191043818667818552833018.jpg
    73,2 KB · Weergaven: 25
  • 16202399394528617332222113381528.jpg
    16202399394528617332222113381528.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 29

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De tafel staat waarschijnlijk al op de hoogste stand, gezien de stand van de bouten in de sleuven. Je moet eerst de tafel aan de andere kant losmaken, zoals je doet als je de tafel omhoog wilt klappen. Pas dan kun je de tafel bijstellen en vervolgens zet je de tafel weer vast. Mocht dat niet lukken, dan kun je de 2 imbussen in de rode cirkels iets los draaien.

16202399394528617332222113381528.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik heb de machine niet meer staan, waardoor ik bang ben dat ik jou niet verder kan helpen. Bij een nieuwe machine zou ik contact opnemen met HBM.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Elders op dit forum vroeg ik naar feedback bij het gebruik van instelblokjes op de HBM 200 VVD, die hierboven ook al voorbij kwamen. Ik wilde de geweldige review van draad-starter @L.N. nog even aanvullen met mijn bijdrag daar over mijn afstel-ervaringen van tafels en messen:

Een paar uurtjes monnikenwerk verder en heb m'n HBM 200 VVD dus volledig gesteld. M'n eerste balkje gevlakt, en jongens, wat een heerlijkheid: eindelijk fatsoenlijk kunnen schaven en vandikte-en.
Nu hopen dat de instellingen niet verlopen tijdens gebruik, want 't is inderdaad geen sinecure als je zoiets niet geregeld doet. (@chevy66 - mijn messenblok stond dus niet zuiver parallel met uit- noch invoertafel, i.t.t. tot wat ik in eerste instantie meende gezien te hebben - niet verwonderlijk bij een tweedehands machine).


Een paar dingen vielen me op:
1. Bij het instellen van de "coplanariteit" van beide tafels t.o.v. messenblok, uit te voeren met de 2 stelboutjes per tafel, merkte ik dat het daarna vergrendelen met de excentrische bout invloed had. Dus een fractie te 'ver' instellen, vergrendelen - en het is goed.
2. De stelboutjes zijn aan bovenzijde niet perfect vlak, want de lettertjes op de kop van de bout steken uit. Dit zorgt aan het metaal dat hierop wordt geklemd dat er wat plaatselijkere slijtage ontstaat = onzuiver. Bij een volgende x instellen ga ik die vervangen met echt vlakke, of kopjes even vlak slijpen.
3. De excentrische vergrendel-bout bij de aanvoertafel hoeft niet aangepast te worden bij verschillende hoogtes, in mijn geval; dit i.t.t. de uitstekende review van @L.N.
4. De hoogte-instel-knop bij de uitvoertafel draaide mee bij het om-flippen van de tafel. Dit merkte ik pas na een tijdje, omdat dede hoogte van de tafel t.o.v. mes af en toe mysterieus leek te veranderen. Dan kun je stellen tot je een ons weegt, maar 't blijft niet kloppen. Een streepje op de knop op de juiste stand bleek handig, en nadat deze uitvoertafel perfect was, heb ik de knop met twee moeren gefixeerd. Eenmaal goed hoeft je die toch nooit meer te veranderen, zolang je de messen op dezelfde hoogte kunt houden.
5. De lang-geleider is inderdaad behoorlijk k#t ontworpen, zit er ook wat scheef op, misschien dat ik zelf nog 'ns wat beters ga knutselen, maar da's voor later.
6. De Chinese HBM instelblokjes (denk overigens dezelfde als van Baptist) hadden inderdaad press-fit magneetjes. Van tegenoverliggende zijde voorzichtig klein gaatje boren, de eruit drukken, ontvetten met IPA, en met epoxy vlak of een k#thaar verdiept fixeren. En nu werken ze als een charme. ;) Ik heb ze beide ingesteld op hetzelfde punt van een mes dat er al inzat, zodat je zeker weet dat beide instelblokjes op dezelfde diepte staan ingesteld (schaalaanduidingen waren dan niet gelijk, maar met een louche stickertje geplakt). En ze daarna bij de te plaatsen messen natuurlijk wel aan uiterste zijden geplaatst.
Mocht je bang zijn dat het magneetje je scherpe mes beschadigd: ik heb er niets van gemerkt. Maar mocht je dit spannend vinden, zou je er misschien een dun stukje 'harde' tape over kunnen plakken (waar je mes niet meteen insnijdt, of een dun stukje zacht (magnetisch?) metaal op plakken...

Zover mijn bijdrage, ik wilde dit (ellenlange) epistel maar opdragen aan deze gemeenschap; als dank voor alle gedeelde en voor mij bruikbare kennis!
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Deze twee objecten (zie foto) kreeg ik trouwens bij mijn HBM 200 VVD. De verkoper had zelf niet met de VVD gewerkt, en er evenmin verstand van; hij wist zelf ook niet te vertellen waar ze goed voor waren. Iemand enig idee?
 

Bijlagen

  • IMG_1348.JPG
    IMG_1348.JPG
    129,9 KB · Weergaven: 24

σαράκι

Nieuw lid
1 aug 2023
6
9
Echt-Susteren
IMG_5737.jpegIMG_5738.jpegIMG_5739.jpegIMG_5740.jpegIMG_5741.jpegDeze twee objecten (zie foto) kreeg ik trouwens bij mijn HBM 200 VVD. De verkoper had zelf niet met de VVD gewerkt, en er evenmin verstand van; hij wist zelf ook niet te vertellen waar ze goed voor waren. Iemand enig idee?
Beste Sibejan,
zelf heb ik sinds kort de HBM300 waar de onderdelen die jij fotografeert wel gemonteerd zijn.
De RVS strip zit aan de uitvoertafel zodat deze altijd als eerste open en als laatste dicht gaat…..beveiliging??
De gezwarte as is misschien van de langgatboorinrichting als zuil van de kleminrichting??
groet Jack
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.