Website/Database van Houtbewerkingsmachines

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Hallo allen,

Ik ben sinds kort bezig met een website waarvan ik dacht dat die wellicht ook interessant kon zijn voor mede-houtbewerkers hier.

Bij het zoeken naar informatie over (vooral oudere) houtbewerkingsmachines liep ik er steeds tegen aan dat de juiste informatie vinden vaak veel tijd kan kosten. Oude handleidingen doorzoeken, vragen stellen op dit forum, googlen naar Engelse of Duitse fora.

Dus kwam ik op het idee om een soort database te maken van houtbewerkingsmachines, zodat je de belangrijkste informatie makkelijk op 1 plaats kunt vinden. Zo kun je bij elke machine een korte beschrijving en specificaties zien, nuttige links (bijv. naar een topic op een forum of een instructie-filmpje), en een comment-sectie om ervaringen te delen.

Ik heb de website Machine Atlas genoemd.


Tot nu toe heb ik bijna 100 machines in de database staan, vooral machines uit de jaren 70/80/90/00s, zoals van Inca, Kity, Elektra Beckum, Metabo etc. Ik probeer eerst vooral dat soort machines toevoegen omdat daar het minste makkelijk informatie over te vinden is (vergeleken met net nieuwe machines).

Naast de database heb ik ook een simpele vergelijkingstool (zie hier of klik op 'Compare' bij een machine) gemaakt. Zo kun je twee machines selecteren en dan de specificaties naast elkaar leggen om te zien welke bijv. krachtiger is, of groter/zwaarder.


Ik wou de website delen omdat ik dacht dat het misschien mensen kon helpen als ze op zoek zijn naar een nieuwe machine, en omdat ik ben ook erg benieuwd naar wat jullie van de website vinden.

Als je dingen ziet die beter of anders zouden kunnen, of functies die ik toe zou kunnen voegen, hoor ik het graag!

Robbert
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Robbert,

Dat is gaaf gemaakt zeg.
Ik denk dat er veel belangstelling voor is. Bovendien is het bijzonder waardevol om al die informatie centraal verzameld te hebben.
Prachtig initiatief!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoe kunnen we je helpen met gegevens van apparatuur?
Post je dan een vraag om informatie op het forum of kan iemand je ook ongevraagd gegevens aanleveren?
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Hoi Robbert,

Dat is gaaf gemaakt zeg.
Ik denk dat er veel belangstelling voor is. Bovendien is het bijzonder waardevol om al die informatie centraal verzameld te hebben.
Prachtig initiatief!
Dank!

Hoe kunnen we je helpen met gegevens van apparatuur?
Post je dan een vraag om informatie op het forum of kan iemand je ook ongevraagd gegevens aanleveren?
Als je informatie wil toevoegen aan een machine die al in de database staat (bijv. een nuttige link) kun je onderaan 'Resources and Guides' bij een machine klikken op 'Let us Know', dan wordt automatisch de naam van de machine ingevuld, en kun je de link of info toevoegen via een formulier. Foute info corrigeren kan helemaal onderaan bij de Detailed Specifications. (In beide gevallen moet ik het dan nog wel handmatig toevoegen)

Verder heb ik nog niet echt een systeem, maar alle hulp is welkom. Dus als iemand een specifieke machine graag op de site zou zien, of daar toevallig informatie over heeft, kun je me hier een berichtje sturen.
 
Laatst bewerkt:

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Ziet er mooi en handig uit. Ga je ook draaibanken toevoegen? Heb een EB manual liggen, kan die eens inscannen voor je als je interesse hebt.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Supergoed initiatief. En het ziet er ook nog eens mooi uit. Ik heb pdf's van de manuals van de Hammer A3 31 en N4400. @City17 PM me voor een dl-link.
Dank! Ik stuur je een berichtje. Mensen kunnen mij ook iets sturen via rob @ machineatlas.com als dat handiger is.

Ziet er mooi en handig uit. Ga je ook draaibanken toevoegen? Heb een EB manual liggen, kan die eens inscannen voor je als je interesse hebt.

Ik ga draaibanken en freestafels nog toevoegen, maar daar heb ik zelf iets minder ervaring mee, dus heb ik eerst gekozen om te focussen op vlak-vandiktebanken, zaagtafels en combi-machines. Maar in principe is het doel om alle verschillende soorten stationaire machines erop te hebben.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Wat een goed initiatief, daar zullen al heel wat uurtjes inzitten! Gaan veel houtbewerkers dankbaar gebruik van maken. Ik zal de info van mijn machines er eens bijzoeken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Geweldig initiatief!.

Ik heb handleidingen van een aantal Kity machines (zaagtafel, VVD bankje, langgatboor, toepie en een informatieve catalogus). Kan ik inscannen.

met vr. groet,
Klaas
 
Laatst bewerkt:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Geweldig man! Als dit vorm krijgt mag er van mij een link komen in de grijze balk van deze website naast Massave en De houtdraaierij, groet, Hendrick

Oh, Frantic is me net voor, ook met hem eens dus :<)
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dank voor alle positieve reacties!

Misschien nog handig om te weten: Op dit moment kun je wel een reactie achterlaten (als je je mening wil geven over een bepaalde machine bijvoorbeeld), maar je kunt nog geen account aanmaken. Dit komt later nog (moet eerst even uitzoeken hoe het goed te regelen qua privacywetgeving en veiligheid etc.). Als je dan een account hebt kun je ook commentaar upvoten, zodat de meest nuttige comments bovenaan komen te staan.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
erg leuk initiatief! op de website https://www.hoechsmann.com/lexikon kom je ook ontzettend veel te weten over allerhande machines. die database is ook erg uitgebreid, maar vergelijken e.d. kan daar niet want ze hebben voornamelijk gewoon de folders downloadable gemaakt
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
erg leuk initiatief! op de website https://www.hoechsmann.com/lexikon kom je ook ontzettend veel te weten over allerhande machines. die database is ook erg uitgebreid, maar vergelijken e.d. kan daar niet want ze hebben voornamelijk gewoon de folders downloadable gemaakt
Dat is inderdaad een erg handige site, daar heb ik ook al een aantal oude folders gevonden met informatie die verder nergens meer te vinden was. Nadeel is inderdaad dat het niet zo gebruiksvriendelijk en niet zo goed georganiseerd. Maar wel veel nuttige info.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Top zo'n website. Voordat ik mijn combi machine kocht heb ik toch echt tientallen site af moeten struinen om de verschillen en de kwaliteit te kunnen beoordelen. Heeft me veel tijd gekost.
Zo'n mooie verzameling, gaat het hopelijk een heel stuk makkelijker maken voor velen.

Wat is je planning voor het verder vullen van je database? Je hebt nu nog een beperkt aantal merken, maar er zijn hier genoeg mensen die je vast wel willen helpen met het toevoegen van machines.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Top zo'n website. Voordat ik mijn combi machine kocht heb ik toch echt tientallen site af moeten struinen om de verschillen en de kwaliteit te kunnen beoordelen. Heeft me veel tijd gekost.
Zo'n mooie verzameling, gaat het hopelijk een heel stuk makkelijker maken voor velen.

Wat is je planning voor het verder vullen van je database? Je hebt nu nog een beperkt aantal merken, maar er zijn hier genoeg mensen die je vast wel willen helpen met het toevoegen van machines.

Voorlopig blijf ik gewoon steeds machines toevoegen. Met regelmatig wat machines toevoegen moet het op termijn lukken om tot een goed gevulde database te komen. Ik probeer een nuttige beschrijving en wat links bij elke machine te hebben, zodat het niet alleen maar specificaties zijn, dus dat kost wat meer tijd.

Aan crowdsourcing had ik nog niet gedacht, dat zou veel helpen als daar animo voor is. Ik zal eens kijken of er een makkelijke manier is om mensen data te laten toevoegen.

Wat ik nog was vergeten te zeggen:

Hoewel je nog niet kunt registreren, kan ik al wel handmatig accounts aanmaken. Dus als mensen het leuk vinden om hun ervaring of tips voor bepaalde machines te delen, als je een mailtje stuurt naar rob @ machineatlas.com met je gewenste gebruikersnaam, kan ik een account voor je maken. Op termijn hoop ik ook een rating-systeem en wat andere functies toe te voegen, waardoor je nog wat meer aan een account hebt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wat een geweldig initiatief!


Ik vind het zelf logischer om van de jointer/planer combi een aparte categorie te maken. Al kan je wel in het pulldownmenuutje aangeven dat je alleen die wilt zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.