Nieuwe houten werkplaats vloer, hoe te behandelen?

Xpenzor

Nieuw lid
5 jul 2015
1
0
Ik lees al lange tijd het forum en dit is mijn eerste post en zal dus ook beginnen door mezelf kort voor te stellen.

Net zoals zovelen hier is mijn passie houtbewerking. Ik ben geïnteresseerd in alle aspecten van houtbewerking, maar mijn passie ligt vooral met het werken in gebruikt hout. En dan bedoel ik niet projecten die er ook daadwerkelijk uitzien dat ze met sloophout zijn gemaakt, maar projecten waarbij het hout werkelijk een nieuw leven krijgt en waarbij het oude leven (bijna) niet meer zichtbaar is. Er zijn schitterende stukken hout te krijgen uit bijvoorbeeld oude (deur)kozijnen en deuren bestemd voor het afval. Ik wordt altijd weer blij als ik een oude balk of plank weer met nieuw leven en kleur uit mijn vandiktebank zie komen. Ik laat mezelf ook graag leiden door het materiaal waar ik tegenaan loop, dit brengt ons bij mijn nieuwe vloer.

Ik ben een nieuwe werkplaats aan het inrichten en ik wilde daar zeer graag een houten vloer inleggen. Een hele tijd geleden liep ik tegen een gebruikte vloer aan uit een winkelpand. Een jatoba multiplank vloer die verlijmd zat op osb-platen, de osb-platen zaten met pluggen vast aan de cementdekvloer. De sloper had de vloer in grote platen gezagen van circa 3x1,5 meter voor het makkelijk verwijderen en afvoeren. Ondanks dat de vloer veel geleden had en ik nog niet wist of ik de vloer überhaupt nog kon redden wilde ik het toch zeer graag proberen. Omdat de vloer toch werd afgevoerd mocht ik deze gratis hebben.

Ik heb de vloer vervolgens in stroken gezaagd van telkens twee planken breed met een invalzaag, op breedte gezagen met een schulpzaag, beide zijdes geschaafd (dus ook de osb!!), de zijkanten voorzien van nieuwe v-groef en met een bovenfrees aan beide kanten een groef gefreesd voor een zwevend mes.

Tot vorige week had ik het nog vrij benauwd omdat het pas tijdens het leggen van de vloer zichtbaar zou zijn dat de planken werkelijk haaks waren of niet. Toen ik de vloer vorige week met mijn vader aan het leggen was bleken de planken perfect te passen en ook de uitstraling was precies zoals ik vanaf dag 1 gehoopt had.

20190815_191600.jpg
Het is zelfs gelukt om de V-groeven mooi in één lijn te laten lopen. De vloer ligt gelijmd met montagekit en zoals op de foto te zien is krijgen gebruiken we voldoende gewicht om de planken op de plaats te houden.
20190811_165947.jpg
Op deze foto is de onderkant van de vloer te zien.

Mijn vraag is nu als volgt, zijn er mensen die hun ervaring willen delen over het behandelen van een werkplaats vloer.
Ik zou graag een blanke matte uitstraling willen die zo min mogelijk de huidige uitstraling veranderd. Krassen horen erbij en krasbestendigheid vind ik niet zo belangrijk (de toplaag is tenslotte jatoba en dus zelf al kneiterhard) bescherming tegen olie, water en lijm vind ik het belangrijkste.

Ik zat zelf te denken aan Skylt original, maar ik zou graag horen wat anderen er over denken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.