Laguna 1836 Revo vs Stratos FU-230

Ambachtshonk

Nieuw lid
19 nov 2015
9
0
Dordrecht
www.facebook.com
Voor het Ambachtshonk ben ik op zoek naar een andere draaibank.
Vermogen min 2pk, we draaien vooral veel schalen dus een beetje centerhoogte is fijn

Is er iemand die de verschillen kent tussen de Revo 1836 en de Stratos FU-230?
of een ander alternatief in deze prijsklasse.

Mvg Rolf
Www.ambachtshonk.nl - thuisbasis Drechtstedendraaiers (afd Radius - regio Drechtsteden)
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Beetje overdreven filmpje "Lamp Turning FAIL - LATHE EXPLODES - Olive Wood" alles wat er gebeurd is dat de frequentie regelaar zichzelf opbrand en wat rookt :rolleyes: kan gebeuren natuurlijk maar is onder garantie zo vervangen. Ik heb geen ervaring met beide machines maar zo even vlug gekeken is de kop van de stratos wel draaibaar in tegenstelling tot de revo maar de revo heeft dan weer iets meer gewicht en een langere inspan lengte en ook een veelzijdiger index systeem 14/36/48 tegen 24 op de stratos. Voor mij persoonlijk zou de draaibare kop meer waard zijn dan de langere lengte en gewicht (mijn draaibank staat vastgebout op het beton die gaat nergens heen) en dan is er nog een goeie 400 euro verschil in prijs..
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Volgens mij zit deze freqentie regelaar ook op de stratos:p
Zelfs de beste regelaars sneuvelen weleens:cool:
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De man doet relatief zwaar werk en begint met zeer laag toerental. Hij zegt er niet bij op welke schijven zijn aandrijfriem ligt. Indien hij op de hoogste versnelling zou staan , dan is dat in ieder geval al slecht nieuws voor de motor, omdat dan slecht gekoeld wordt door zijn eigen ventilator, .

Weet iemand of ook een frequentieregelaar bij heel lage frequentie meer afziet?

Ik weet niet waar je hier een Laguna kan kopen (ik ben een BE). Het BE verhaal met Hammer en Felder doen mij eerst denken aan de dienst na verkoop: Daar zou ik voor het zekere gaan.
Toevallig heb ik vandaag nog een leunspaan gelast voor mijn draaibank. Eentje om aan de binnenkant van diepe vazen te gebruiken. Ben ik blij dat ik geen25.4 als pennenmaat heb voor mijn leunspanen. Ik heb daar vroeger (voor ik de draaibank had) naar deze maat gezocht in getrokken of geslepen staal en niet gevonden. Geen idee of ik makkelijk 25 mm zou kunnen vinden , maar de juiste maat is net even geschikter.
Er bestaat ook nog de Twister XL, zag ik bij Neureiter , voor moest je budget het toelaten, en die heeft een opname van 30 mm voor zijn leunspanen. De Stratos XL is duurder.

succes met je keuze

groeten
Ornament
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een frequentieregelaar heeft zijn eigen koeling, dat zou dus geen probleem mogen zijn. Bij lage toerentallen is het vermogen van de motor (en dus ook het afgegeven vermogen van de FR) naargelang lager. De FR wordt in principe dus minder belast. Bij overbrenging op hoog toerental en FR laag koelt de motor slecht, maar heeft hij ook minder vermogen (bij de helft van het toerental is het vermogen dus ook de helft). Je riskeert dan de motor over te belasten, zeker omdat je bij de bewerkingen die je dan uitvoert net veel vermogen vraagt.
En inderdaad, electronica kan zomaar kapot gaan of beginnen te roken. De oorzaak is niet noodzakelijk de elctronica zelf. Een slechte soldeerverbinding of een draad die niet goed in zijn bus zit kan veel onheil aanrichten.
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Een frequentieregelaar heeft zijn eigen koeling, dat zou dus geen probleem mogen zijn. Bij lage toerentallen is het vermogen van de motor (en dus ook het afgegeven vermogen van de FR) naargelang lager. De FR wordt in principe dus minder belast. Bij overbrenging op hoog toerental en FR laag koelt de motor slecht, maar heeft hij ook minder vermogen (bij de helft van het toerental is het vermogen dus ook de helft). Je riskeert dan de motor over te belasten, zeker omdat je bij de bewerkingen die je dan uitvoert net veel vermogen vraagt.
En inderdaad, electronica kan zomaar kapot gaan of beginnen te roken. De oorzaak is niet noodzakelijk de elctronica zelf. Een slechte soldeerverbinding of een draad die niet goed in zijn bus zit kan veel onheil aanrichten.

Dit klopt niet helemaal, of ik begrijp niet goed wat je schrijft. Het grote voordeel van een frequentieregelaar om de snelheid van je motor te regelen is juist dat het afgegeven vermogen van de motor gelijk blijft, ongeacht het gekozen toerental. Sterker nog, het koppel kan bij lage toerentallen zelfs kortstondig iets toenemen...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dit klopt niet helemaal, of ik begrijp niet goed wat je schrijft. Het grote voordeel van een frequentieregelaar om de snelheid van je motor te regelen is juist dat het afgegeven vermogen van de motor gelijk blijft, ongeacht het gekozen toerental. Sterker nog, het koppel kan bij lage toerentallen zelfs kortstondig iets toenemen...

Het koppel blijft gelijk , ook bij lagere toerentallen. En vermogen is koppel x toerental.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De weerstand die je via je beitel en het hout uitoefent op de motor telt ook mee. Meer weerstand en een gelijk toerental, is meer koppel en vermogen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.