Incra geleider op CMS tafel

WR1944

Oud hout
M'n enige echte probleem met de CMS-tafel en zaagmodule is de geleider. Ik heb de roltafel waar de geleider aan vast zit. Het is altijd een heel gevogel om de breedte goed in te stellen. Mijn idee is om een Incra geleider aan de roltafel vast te maken en dan de linkerzijkant van het zaagblad als 0-punt in te stellen.
Heeft iemand al eens iets dergelijks gedaan of het ergens gezien? De verbinding tussen de V-groef van de tafel en de voet van de geleider lijkt me het knelpunt.
 

WR1944

Oud hout
Bedankt. Dat opent perspectieven. Tegen m'n gewoonte in had ik het Internet nog niet afgestruind maar dat ga ik alsnog doen.
Omdat m'n werkplaats behalve vol ook nog vrij smal is zal ik de CMS aan de zijkant van de MFT moeten monteren om lange stukken te kunnen verwerken. Dat zal een aardige verhuizing te weeg brengen om een werkbank en de MFT van plaats te laten wisselen. Maar ik zie het al gebeuren in m'n verbeelding.

Om eerlijk te zijn zette de video van Hooked on Wood me aan het denken. Een Incra geleider voor de zaagtafel zat al tijden in m'n hoofd maar ik moet vaak een zetje krijgen om er echt aan te gaan beginnen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bedankt. Dat opent perspectieven. Tegen m'n gewoonte in had ik het Internet nog niet afgestruind maar dat ga ik alsnog doen.
Omdat m'n werkplaats behalve vol ook nog vrij smal is zal ik de CMS aan de zijkant van de MFT moeten monteren om lange stukken te kunnen verwerken. Dat zal een aardige verhuizing te weeg brengen om een werkbank en de MFT van plaats te laten wisselen. Maar ik zie het al gebeuren in m'n verbeelding.

Om eerlijk te zijn zette de video van Hooked on Wood me aan het denken. Een Incra geleider voor de zaagtafel zat al tijden in m'n hoofd maar ik moet vaak een zetje krijgen om er echt aan te gaan beginnen.

Ik wilde vandaag mijn incra ls monteren op mij diy mft tafels. Toen zag ik die bijdrage van de zwarte workbench en besloot ik geen t-tracks te monteren maar een geboorde mdf plaat. Nu past ie meteen op mijn mafell zaagtafel. Ik had geluk bij het monteren. Uit de eerste zaagtest bleek een afwijking van 0.02 mm (digitaleschuifmaat) bij een lengte van 50 cm.
Niets meer aan doen. Dit verschil is verwaarloosbaar.

Nog even terugkomend op jouw festool cms. Er waren vroeger vaste smalle verbredingen voor de basis.
Voor de cms kan ik ze nu niet zo snel vinden. Maar misschien zijn ze er wel. Dan hoef je weinig in te stellen.
Succes
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Even een hele andere vraag en ongetwijfeld niet op de juiste plek... maar lijkt het er op dat festool gaat stoppen met de cms...? Kan steeds minder info er over vinden op de website ed.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Even een hele andere vraag en ongetwijfeld niet op de juiste plek... maar lijkt het er op dat festool gaat stoppen met de cms...? Kan steeds minder info er over vinden op de website ed.

Wat ik ervan begrepen heb is dat Festool die niet mag verkopen als accessoire/uitbreiding van eigen apparaten (dzw met een schakelaar op het apparaat plus eentje op de CMS — schijnt te maken te hebben met onverhoopt opstarten na stroomstoring, maar dat snap ik ook niet echt; misschien dat het mogelijk is om de CMS-schakelaar te omzeilen en dat het gevaarlijk maakt.). Die redenering sluit m.i. wel aan bij het gegeven dat de Precisio-serie hierdoor niet getroffen wordt omdat die maar een schakelaar hebben.

En nog vreemder is dat CMS-achtig producten van andere fabrikanten blijkbaar niet onder dit 'verbod' vallen, omdat die geen accessoires zouden zijn.

Dit alles met heel veel bijsluiters, want hoe het echt zit? ??

Wel jammer, want ik ben een CMS-fan. Ga dan ook uitzien naar de nog ontbrekende modules : )
 

WR1944

Oud hout
Wat ik ervan begrepen heb is dat Festool die niet mag verkopen als accessoire/uitbreiding van eigen apparaten (dzw met een schakelaar op het apparaat plus eentje op de CMS — schijnt te maken te hebben met onverhoopt opstarten na stroomstoring, maar dat snap ik ook niet echt; misschien dat het mogelijk is om de CMS-schakelaar te omzeilen en dat het gevaarlijk maakt.).......

De schakelaar op de CMS is een aan/uit schakelaar met een nullastbeveiliging. Als de stroom uitvalt schakelt de CMS-schakelaar ook af. Ik heb voor gebuik in de USA m'n uit Nederland meegenomen CMS voorzien van een nullastschakelaar daar de originele op 230 V werkte en de in Amerika gekochte TS55 op 120 V werkt.
Ik begrijp niet wat er aan dit systeem mankeert. Het ziet er naar uit dat iemand bepaalde Europese regels erg rigide hanteert of misschien zelfs wel verkeerd interpreteerd.

Na even op m'n hoofd gekrabbelt te hebben drong het tot me door dat je de aan/uit schakelaar op de TS55/75 in de aan-stand blokkeert. Als je de zaag dan zonder de aan/uit schakelaar van de CMS gebruikt kan het apparaat na een stroomuitval alsnog starten. Dan zou de nullastbeveiliging in de zaag ingebouwd moeten worden. Dat lijkt me electronisch niet zo'n probleem maar het wordt dan wel erg dubbel op. En daar zit niemand op te wachten.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
WR194 wil toch een Incra verstekgeleider op de roltafel? Dan zijn de bovenstaande voorbeelden toch niet de juiste? Bij de eerste foto zit de verstekgeleider in de CS70 en niet in de roltafel. Dat heb ik zelf ook gedaan (zie hier). Misschien kan hetzelfde ook op de roltafel, namelijk daar een stukje uit halen en er een Incra rail in plaatsen. Bij de CS70 ging dat gemakkelijk omdat de Incra rail even dik was als het blad van de CS70. Maar dat hoeft bij de roltafel natuurlijk niet te zijn. Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk ook een stukje uit het (rand)profiel van de roltafel moet halen, want anders krijg je de Incra verstekgeleider er niet in.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een paar configuraties bekeken zonder blijvende ingrepen zoals het boren van gaten en geen van allen bevielen ze me. Ik neig nu naar het maken van een vaste zijtafel waar nu de roltafel zit met het MFT gatenpatroon er in. Hier kan ik de Incra geleider plaatsen. De roltafel verhuist dan naar de andere kant. Ik moet er nog eens goed over nadenken want het heeft geen haast. Ik wil gewoon gebruik kunnen maken van een mooi geleidersysteem.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
festool-cs70-and-incra-mitre-gauge


Je kunt ook zelf een schuiftafel maken. Dan hoef je de Festool schuiftafel niet aan te passen.
 

WR1944

Oud hout
Mijn idee was om de Incra geleider op een vaste ondergrond te monteren. Met een geleider die even lang of langer is dan de tafel lang is heb ik geen behoefte aan een roltafel. Voor lange stukken heb ik een rollersteun. Ik ben te bewaarderig en daarom slibt m'n werkplaats snel vol en denk ik in krappe oplossingen. Ik ga maar weer eens rigoreus aan het opruimen en oneigenlijke zaken een andere locatie buiten de werkplaats geven. Dan heb ik een beter overzicht van de ruimte en komen de ideeën vanzelf. Maar hou je adem niet in. ;)
 

Rt058

Actieve deelnemer
26 feb 2017
79
8
Leeuwarden
Ik heb de telescopische infra flip pence aan de roltafel van mn CMS gemonteerd. Het is echter mijn enige aanslag dus moet hem soms als langsgeleider gebruiken. dan moet alles weer opnieuw ingesteld worden.

20190817_121430.jpg20190817_121450.jpg20190817_121500.jpg

Ik heb er een stuk multiplex tussen, anders komen de gaten niet overeen.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Ik ben zelf ook bezig met een ontwerp van een zaagtafel voor de Incra TS/LS positioner. Zal een nieuwe post maken als mijn ontwerp af is.

@ L.N. Kun je aangeven welke geleiding je hebt gebruikt voor de schuiftafel? Hier ben ik nog een beetje mee aan het stoeien. Dank!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De afbeelding uit mijn vorige post kwam van het internet en is dus niet iets wat ik heb gemaakt. Ik kan dus niet zeggen wat er voor geleiding is gebruikt, maar ik vermoed gewoon de onderdelen van Festool.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.