Mooie werktafel / freestafel

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hallo Dennis,
Net je filmpje bekeken en meteen geliked en geabonneerd. Ziet er super uit en goed gefilmd. Kom maar op met dat volgende filmpje :)

Wat maak je zoal?

Groeten, Peter
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hallo Dennis,
Net je filmpje bekeken en meteen geliked en geabonneerd. Ziet er super uit en goed gefilmd. Kom maar op met dat volgende filmpje :)

Wat maak je zoal?

Groeten, Peter


Hoi Peter, Thanks voor je compliment.

Ik ben geen traditionele "woodworker" dat vind ik soms wel jammer. Ik werk dus veel met powertools en met mdf en gefineerd hout.
Ik doe het wel echt met name hobby matig. Wat niet weg neemt dat ik af en toe wel wat dingen maak in opdracht of voor de verkoop. Ik vind het ontwerpen van e.e.a. vrijwel net zo interessant als het maken zelf. Als het om het houtbewerken gaat vind ik het met name prettig als het resultaat erg strak is en wederom mooier is geworden dan met vorige werkstuk. Hier een aantal foto's van een paar projectjes.

DSC07078.jpgDSC06821.jpgDSC07083.jpg
DSC06745.jpgDSC06752.jpgDSC06759.jpg
DSC07069.jpgDSC07072.jpg

Maar ook leuke dingen voor de kinderen.

IMG_3405.jpgIMG_3775.jpgIMG_9771.jpgIMG_3782.jpg


Er is dus niet echt een lijn in te ontdekken. Ik maak vooral wat ik leuk vind :)
Jee, ik zie dat de foto's wel erg klein worden weergegeven hier. Maar goed, dit geeft in ieder geval een indruk
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
zou dit nooit doen, realiseer je dat je niet met houten speelgoed aan de gang gaat. Investeer zelf in wat stevig materiaal en maak een dergelijk tafeltje zelf, dan heb je veel meer zekerheid over de robuustheid.

Je zou verbaasd zijn over de stevigheid als je er drie platen tegenaan schroeft. Dan is ie echt wel robuust. Over de wielen doe ik geen uitspraak.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Wat een ontzettend gave tafel en goede uitleg over de microjig klemmen. Ik ben van plan om later dit jaar/begin volgend jaar te starten met het bouwen van een werkbank uit standaard constructie vuren en was daarin van plan om een bankschroef aan te brengen. Na het zien van jouw filmpje denk ik dat ik jouw idee overneem met de microjig klemmen. Enige nadeel dat ik heb is dat de werkbank tegen de muur aan staat en ik dus niet zoveel er voor voel om de hele voorkant zo uit te voeren. Daarbij is mijn schuurtje nog een stuk kleiner dan wat ik hier zie. :) En mooie spulletjes, vooral dat Incra wonderfence. :) Ga me abboneren op je kanaal.

Top, Leuk man!
Als de werkbank tegen de muur komt dan lijkt het me idd een beetje lastig worden. Ik weet niet hoe vaak je een bankschroef gebruik maar anders zou ik er een maken die je eenvoudig op je werkbank kan klemmen. Dat was mijn alternatief. Maar daarmee zou ik nog steeds geen oplossing hebben als ik wat randen af moet werken bij panelen. Dat vind ik met dit systeem erg plezierig!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Voorop gesteld dat dit een heel mooie werkbank is, heb ik toch nog een paar vraagjes.

De overhangende rand is toch niet perse nodig als je die gaten in de werkbank heb om het werkstuk vast te zetten?
Alhoewel, voor die microjig klemmen is dit wel praktisch.

Dat het oppervlak vlak moet zijn is logisch maar waarom waterpas?
Of heb je speciale werkzaamheden waarbij dat moet?

Die Piher Quick-T-track klemmen zijn inderdaad handig, misschien ga ik die aanschaffen op de open hout dag.:)

De zijkant met het gatenpatroon vind ik goed bedacht want daar kan je het werkstuk mooi haaks afstellen met monteren of lijmen.
Ik heb zelf de MFTC mobiele werkbank (ontwerp Benchworks) maar nu ik dit zie mis ik dit wel en ga kijken of ik dit ook aan een zijkant kan maken.

Bedankt voor het plaatsen van het filmpje, Mvg, :).
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Voorop gesteld dat dit een heel mooie werkbank is, heb ik toch nog een paar vraagjes.

De overhangende rand is toch niet perse nodig als je die gaten in de werkbank heb om het werkstuk vast te zetten?
Alhoewel, voor die microjig klemmen is dit wel praktisch.

Dat het oppervlak vlak moet zijn is logisch maar waarom waterpas?
Of heb je speciale werkzaamheden waarbij dat moet?

Die Piher Quick-T-track klemmen zijn inderdaad handig, misschien ga ik die aanschaffen op de open hout dag.:)

De zijkant met het gatenpatroon vind ik goed bedacht want daar kan je het werkstuk mooi haaks afstellen met monteren of lijmen.
Ik heb zelf de MFTC mobiele werkbank (ontwerp Benchworks) maar nu ik dit zie mis ik dit wel en ga kijken of ik dit ook aan een zijkant kan maken.

Bedankt voor het plaatsen van het filmpje, Mvg, :).

De overhangende rand is ook niet perse nodig. Maar uiteindelijk proberen we een bank te ontwerpen die zoveel mogelijk een oplossing biedt voor de uitdagingen die we in de toekomst tegen kunnen komen. Mijn vorige werkbank had deze overhang niet en dat heb ik diverse keren als een gebrek ervaren. Met name bij wat grotere werkstukken.
De tafeltop bestaat uit een soort van "torsiebox" Er lopen dus diverse dwarsbalken onder. Bij de randen betekend dit dat ik gebruik moet maken van de Axminster Trade klemmen. Deze klemmen zijn zeer geschikt om werkstukken vast te houden maar voor het verlijmen komen ze tekort. Dus voor het lijmen gebruik ik het liefst de rand i.c.m. een grote lijmklem i.p.v. de klemmen in de gaten. Maar uiteindelijk is het niet meer dan een keuze.

Het klopt dat het werkblad met name vlak moet zijn. Maar om dat te controleren gebruik ik de waterpas. Het werkblad zal dus waterpas moeten zijn, of over het gehele werkblad dezelfde afwijking moeten hebben. Feitelijk controleer ik dus of het blad iets getordeerd is. En indien dat het geval is pas ik dat aan. De mooiste referentie vind ik dan de 0.00 op mijn waterpas.:)

De Piher klemmen vind ik erg fijn. Ik heb met name het gevoel dat ik met deze klem redelijk de kracht kan doseren. Dat vind ik fijn.

Ik ervaar de zijkant als erg plezierig en ik vind het dan ook echt een toevoeging. Zeker bij het afwerken van kanten.

Groeten

Dennis
 

Edward68

Nieuw lid
5 dec 2018
9
0
Ha Dennis, Prachtige werktafel. Ook deel 2 is rete-interessant trouwens!
Direct maar even geabonneerd op je YouTube kanaal.

Vraagje: welke afmetingen zijn jou werkbank/werktafel? Ik zit nog een beetje te 'ideale' maatverhoudingen in mijn werkplaatsje....
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Ha Dennis, Prachtige werktafel. Ook deel 2 is rete-interessant trouwens!
Direct maar even geabonneerd op je YouTube kanaal.

Vraagje: welke afmetingen zijn jou werkbank/werktafel? Ik zit nog een beetje te 'ideale' maatverhoudingen in mijn werkplaatsje....


Leuk man, dat je op mijn Youtube kanaal heb geabonneerd. Ik ben nu bezig met een nieuw fllmpje wat denk ik ook wel cool wordt. Je gaat het vast zien binnenkort.
Wat betreft de afmeting. Mijn tafel is 180cm lang en 80cm breed. De lange voorkant is 40 cm breed.
Maar het heeft natuurlijk allemaal te maken met wat jouw wensen zijn. Ik had hem het liefst 220 bij 100 meter gehad, maar daar heb ik helaas geen plaats voor.

Ik moet wel zeggen dat ik met deze maat redelijk goed uit de voeten kan. Als freestafel vind ik hem eigenlijk wel breed genoeg. Mijn werkplaats(je) is geloof ik 3,5 x 6 meter. Mocht je nog vragen hebben,dan hoor ik het wel.

Groet

Dennis
 

renewee

Nieuw lid
28 nov 2016
16
0
Hoi Dennis, mooie werktafel, ben er zeer door geïnspireerd. Zet me aan het denken om idd ook zoiets te bouwen i.p.v. een Roubo Zeker de combi met ingebouwde freestafel en het blad met de parf guide gaten. Heb zelf een kleine werkplaats 3x3 dus ruimte is woekeren.
Heb me ook geabonneerd op je kanaal. Leuk dat er weer eens een Nederlands kanaal is van goede kwaliteit. Duimpje omhoog!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
gave multifunctionele werkbank. En ja de engelse versie gewoon maken, ik zie vaker reviews met veel kijkers ondanks het steenkolen engels wat er gebruikt wordt. Het woord Hobbyiest kan je bij jou wel weglaten :)
 

renewee

Nieuw lid
28 nov 2016
16
0
Nog een vraag, heb je filmpje een paar keer bekeken om de kunst af te kijken. Welke maat los positioner heb je? De tafel die ik wil maken zal dezelfde maten krijgen als jou tafel maar ik wil de frees module verwisselbaar maken met een festool invalzaag Zoals ik in dit filmpje heb gezien. https://youtu.be/9cL2m963Jgg.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Ja, cool fimpje he! Ik had hem ook een keer gezien.

Mijn Positioner is de 25". Maar als je het systeem hanteer zoals ik dat doe, dan kan je gemakkelijk de positioner op verschillende plaatsen monteren. Hiermee heb je feitelijk niet zo'n lange positioner nodig. Incra heeft ook de mogelijkheid om verschillende, zoals zij dat noemen scales (meetlintjes) te monteren.
Het enige waar je op zou moeten letten is, welke bandbreedte zou je voor je werkstukken nodig hebben. Als ik wel eens bloembakken maak, frees ik daar verschillende groeven in. Hierbij lopen die groeven van 10 tot 40 cm van de rand. Het is wel fijn dat je dit in 1 opstelling kan doen en niet dat ik tussentijds de frees moet verplaatsen. Voor mij gaf de 25" die flexibiliteit. Wat ik wil zeggen, ik heb deze maat niet gekozen omdat dit op de werkbank zou moeten passen.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het.

Groeten Dennis
 

renewee

Nieuw lid
28 nov 2016
16
0
Hoi Dennis, het lastige is dat ik het moeilijk vind om de “vrije slag” te bepalen. Ik neem aan dat de lengte van een 25 “ positioner geen vrije slag heeft van 25” maar dat er iets wegvalt, nl dat stukje lengte wat in de basisplaat zit? Dus dan wordt 17” een vrije slag van 17 “ min de breedte van de basisplaat die ik op zo’n 15 centimeter schat?
En waar heb jij de Mdf platen van het blad en zijkant gekocht?
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Dennis, het lastige is dat ik het moeilijk vind om de “vrije slag” te bepalen. Ik neem aan dat de lengte van een 25 “ positioner geen vrije slag heeft van 25” maar dat er iets wegvalt, nl dat stukje lengte wat in de basisplaat zit? Dus dan wordt 17” een vrije slag van 17 “ min de breedte van de basisplaat die ik op zo’n 15 centimeter schat?
En waar heb jij de Mdf platen van het blad en zijkant gekocht?

Hoi Rene,
Ik heb het even opgemeten. Je hebt een vrije werkbare slag van 60 cm. Dus dat is toch best nog wel aardig. Maar het vervelende is wel dat als je deze maximale slag wil gebruiken dat je bij randafwerkingen en ander precies werk zoals wellicht zwaluwstaart verbindingen die positioner wel heel erg ver moet uitschuiven. Ik zou dan iets creeeren zoals ik dat ook gedaan heb zodat je de positioner op verschillende plaatsen kan vast zetten. Heb je dan stukken waarbij je een rand af wil werken zet je hem wat dichter bij.

Ik kon ze bij mijn plaatselijke HUBO bestellen (daar zijn ze wel iets duurder) en ik heb ze gehaald bij de Arnhemse fijnhouthandel.
https://www.af.nl/voorraad/plaat/mdf-gekleurd/
Daar zijn ze goedkoper, maar dat doe ik alleen als ik er meerdere nodig heb want daar moet ik toch nog even een 45 min voor rijden en de HUBO zit om de hoek.

Als je vragen nog heb, dan hoor ik het wel.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hey Dennis, ik begin ook met een werkbank te bouwen, een combinatie van jouw ontwerp en dat van benchworks... Mag ik even vragen hoe breed + lang de werkbank is, ik heb het filmpje al een tijdje geleden bekeken maar ik meen me te herinneren dat er niet over de afmetingen wordt gesproken...

Ik denk dat ik ga voor een +-60 a 70 cm breed met aan de achterzijde (de werkbank komt tegen de muur, maar wel op wielen) een stuk met scharnieren om uit te klappen als ik ze breder wil maken om eventueel iets breeds in mekaar te zetten...
Die van benchworks is 60 geloof ik, maar dat lijkt me in mijn geval nogal naar de korte kant, daarom mijn vraag :eek:

Vriendelijk bedankt!

Christophe

Ohja, verder nog even zeggen: heel leuke filmpjes die je maakt, echt duidelijk en informatief! Ook goed gevonden wat betreft de incra ls positioner vastzetten met benchdogs! Wat mij betreft mag je nog meer laten zien "hoe" je de werkbank juist bouwt.... ;)
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
256
126
Leeuwarden
Ja, cool fimpje he! Ik had hem ook een keer gezien.

Mijn Positioner is de 25". Maar als je het systeem hanteer zoals ik dat doe, dan kan je gemakkelijk de positioner op verschillende plaatsen monteren. Hiermee heb je feitelijk niet zo'n lange positioner nodig. Incra heeft ook de mogelijkheid om verschillende, zoals zij dat noemen scales (meetlintjes) te monteren.
Het enige waar je op zou moeten letten is, welke bandbreedte zou je voor je werkstukken nodig hebben. Als ik wel eens bloembakken maak, frees ik daar verschillende groeven in. Hierbij lopen die groeven van 10 tot 40 cm van de rand. Het is wel fijn dat je dit in 1 opstelling kan doen en niet dat ik tussentijds de frees moet verplaatsen. Voor mij gaf de 25" die flexibiliteit. Wat ik wil zeggen, ik heb deze maat niet gekozen omdat dit op de werkbank zou moeten passen.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het.

Groeten Dennis

Hallo Dennis,

Ik heb ook nog een vraag voor je.. Kun jij aangeven hoe je de LS positioner op die basisplaat hebt gemonteerd? en hoe heb je deze 100% recht op de plaat gekregen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.