Schaafzool polijsten

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo allemaal,

Een korte vraag: ik ben bezig mijn schaven weer in top-vorm te herstellen. Ik heb hiervoor 400grid oxide poeder op een glasplaat gebruikt. Ik heb de zijkant eerst gedaan om bekend te worden met het 'lapping proces'. De onderkant van mijn schaaf heeft nog de originele fabrieksglans en het valt me of dat de bewerkte zijkant een stuk matter is en ook aanzienlijk minder soepel over het hout glijdt. (zie foto hieronder)
Welk middel en aanbrengmethode raden jullie aan om het oppervlak klaar te maken voor het schaven?
Alvast hartelijk dank,
michel

IMG_7027.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als je het verder wil polijsten zou een korrel 1000 schuurpapier op vlakke ondergrond wel lukken. Maar eigenlijk zou ik er verder niets aan doen. Gewoon veel schaven, dan polijst het vanzelf. Om de wrijving te verminderen gebruik je best olie of kaarsvet.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
schuren met max korrel 1000 en water.
daarna kun je nog pollijsten met een doekenschijf(boormachine) en een pollijst compound (groen)
kun je jezelf zien in de zool.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.