Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: houtsoort kast

houtsoort kast

foto kast buurvrouw.jpg

Wil bovenstaande kast gaan maken maar welk soort hout is hier gebruikt? is het massief of is het van plaatmateriaal gemaakt ?
    Mvgr Nol

Ik gok voor 95% zeker dat het gefineerd plaatmateriaal is.

Net niet gefineerd, dat geeft een heel ander patroon. Het patroon is van massieve planken (verlijmd).

Je kan dat maken ofwel met echt massief, ofwel met meubelpaneel met datzelfde patroon.

In de foto is het waarschijnlijk meubelpaneel, gezien dat er in de achtergrond een tv-meubel staat met grijs/hout combi.

De foto is ook gesatureerd en bijgewerkt, in het echt zijn de kleuren minder fel en idyllisch.
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Het doet mij denken aan kers.

Dank voor jullie reacties, bij nader inzien denk ik eigenlijk ook dat het plaatmateriaal is. En gezien het werken van het hout lijkt me plaat ook handiger. Weten jullie of er plaatmateriaal is wat is opgebouwd uit dikkere lamellen, waarvan ik de kopse kanten niet perse hoef af te plakken. Bijvoorbeeld 2 keer 5 mm aan de buitenzijde met een 8 mm kern.
    Alvast bedankt mvgr Nol.

De houtsoort van zulke meubels is niet altijd te achterhalen. Dit kan een exotische houtsoort zijn met verschillende commerciële namen. Massief of fineer is zo ook moeilijk te achterhalen.. Meubelpanelen in die afmetingen kunnen nogal wispelturig zijn en gemakkelijk krom trekken. Je zou de (web)shop moeten vinden en daar de nodige informatie zien te halen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Wat je bedoelt Nol is bekend als 'drie lagen plaat'. Wat je op de foto ziet is waarschijnlijk gefineerd mdf met een kantenband, maar het is niet helemaal goed te zien, te veel filters en niet scherp genoeg.

Wel een leuke kast / roomdivider trouwens, er staat alleen niet echt iets in 😀

Ja Houtmoet dat is waar ik naar op zoek was -drielagenplaat- deze plaat lijkt me ideaal voor deze kast. Stabiel en de kopse kanten zien er van zichzelf mooi uit. Dank je.

Forum Rechten