beginnende (vul)pen draaier. info gevraagd

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
Hey luitjes,

Ik zou me eens willen wagen aan het draaien van pennen, en in het bijzonder dan vulpennen. Het is namelijk een traditie dat iedere persoon die onze dienst verlaat een pen krijgt als afscheidscadeau. Waarom dus geen pen op maat maken dacht ik zo. Dat is toch net iets mooier dan de standaard Parker uit de winkel.
Ik heb al wel de nodige filmpjes gekeken op Youtube en daar lijkt het verdacht simpel. Iets in me zegt dat dat nogal bedrieglijk is.

Nu ben ik me dus rot aan het zoeken waar je nu degelijke sets kan aanschaffen voor normale prijzen (geen Mont Blanc toestanden...). daar is dus alle info welkom.

Verder zou ik ze liever afwerken met wat anders dan CA lijm, maar wat zijn degelijke alternatieven voor een pen die wel ook dagelijks gebruikt wordt? Of is CA lijm toch zowat het enige degelijke?
Van welke houtsoorten blijf ik beter weg? welke zijn extra mooi om te gebruiken?
En kan je best van die reserve sets van busjes aanschaffen of zijn die toch voldoende herbruikbaar?

Moesten jullie nog tips hebben hoor ik ze graag, want met de zoekfunctie vond ik toch niet alle info die ik wou.

Tnx!
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Ik heb geen antwoorden voor je maar ga dit draadje wel even volgen. Wil dit zelf ook tzt eens proberen.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Beste Baenske,

Pennen draaien geeft vrij snel en een mooi resultaat en zijn inderdaad mooie geschenken.
Als
afscheidscadeau is de "love pen kit" van Marco (houtdraaiwerken-penkits.nl) een leuke optie en ook nog betaalbare luxe uitstraling.
Persoonlijk vind ik de CA afwerking toch een betere keuze als de pen dagelijks wordt gebruikt. Verder kun je met CA de buitenkant van zachtere houtsoorten verstevigen (impregneren).

Maar om te starten met pennen draaien heb je toch nog wel het een en ander nodig.... houd daar rekening mee ivm kosten.
Verder is het heel belangrijk dat de centerpuntjes van jou draaibank goed in lijn liggen zodat je een perfecte pen kunt maken.
Reserve messing busjes kosten bijna niks, dus gewoon een paar extra bestellen.

Heel veel succes en ook plezier.

Peter.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik wil er nog aan toevoegen dat werken met ebben en letterhout een uitdaging is om dit schuurvrij te houden. Je hebt meestal heel weinig wanddikte. Bij boren en schuren ontstaat warmte en dit is o.a. verantwoordelijk voor het schuren van dit hout. Bij mij zijn deze houtsoorten ook na ruim een jaar nog gescheurd. Ze waren afgewerkt met olie en niet met superlijm.
Ik werk nu alles af met superlijm. Wil je het matter krijgen gebruik je staalwol.
Succes
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hey luitjes,

Ik zou me eens willen wagen aan het draaien van pennen, en in het bijzonder dan vulpennen. Het is namelijk een traditie dat iedere persoon die onze dienst verlaat een pen krijgt als afscheidscadeau. Waarom dus geen pen op maat maken dacht ik zo. Dat is toch net iets mooier dan de standaard Parker uit de winkel.
Ik heb al wel de nodige filmpjes gekeken op Youtube en daar lijkt het verdacht simpel. Iets in me zegt dat dat nogal bedrieglijk is.

Niks verdacht en bedrieglijk. Pennen draaien is echt relatief eenvoudig. Om een fraai resultaat te bekomen heb je wel de nodige houtdraaiskills nodig, maar verder wijst het zich echt vanzelf. Geen ingewikkelde technieken of kunsten. Wel draaiskills.

Sommige houtsoorten zijn idd meer geschikt dan andere. Taxus is fraai en goed af te werken (weinig problemen), maar relatief zacht. Buxus, mits je een foutvrij stuk kunt vinden, is hard en goed af te werken, maar 'saai'. De twee pennen die ik dagelijks gebruik zijn van Cocobolo en Osage Orange - kan ik beide aanbevelen. Nadeel van Osage Orange is dat het prachtig geel is na draaien, maar sterk nabruint...

Pokhout en Bubinga zijn ook goede kandidaten. Pokhout zou je, mits goed gepolijst, niet eens hoeven af te werken... (ik heb hier op mijn bureau een pokhouten 'priest' liggen die alleen gepolijst is en ooit 1 maal in de olie gezet. die glanst nog alsof ie gisteren gedraaid werd.)
 
Laatst bewerkt:

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Voor meer/andere kits vanuit belgie kan je terecht bij https://willyvanhoutte.be/NL/webshop/schrijfgerei/1252 en bij https://www.smaenemachines.be/ .

Bij die laatste kan je ook de chairman kits krijgen. Dit zijn mooie dikkere rollerball of vulpen kits. Maar je hebt dikkere boren nodig. Hij vind ze te moeilijk voor beginners en heeft ze enkel op bestelling/aanvraag.
Ik heb er zo eens een reeks gemaakt, je kan ze zien op mijn blogje hier http://mrruben.be/woodworking/engraved-rollerball-and-fountain-pens/


Basis benodigdheden zijn naast houtdraaibank en beitels, pen kit, correcte maat boren en bushings, hout of ander materiaal, afwerkingsmateriaal zoals olie, CA lijm of wax.
Schuurpapier is ook handig. En een manier om perfect recht te boren in je materiaal. Dit kan op een houtdraaibank of kolomboor.
Het is vaak een redelijk eind dus een goedkope kolomboor zoals een ferm is niet genoeg (spreek uit ervaring).

Als je gaat voor CA lijm als afwerking raad ik af om verharder te gebruiken, maar gewoon te laten drogen. Afhankelijk van merk en materiaal durft die wel eens wit uit te slaan. Voor schuren kan je of een setje micromesh schuursponsjes gebruiken ofwel yorkshire grit normaal en fijn..

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. Ik heb ook een heel aantal youtubekanalen die je kunnen helpen.


Edit, als je hout zoekt, ik draai graag pennen uit olijfhout en kers. Ook veel tropische hardhoutsoorten als ik ze tegen kom.
Olijf heeft een heel mooie tekening en laat zich best makkelijk bewerken. Vooral bij het boren is dat handig, geloof me 20 sets wenge hout boren met ongeveer 14mm boor is niet leuk...
 
Laatst bewerkt:

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
Bedankt alvast voor de tips, daar kom ik al een eind mee.

Heb ondertussen ook een bestelling geplaatst een van de bovenstaande sites, de eigenaar was super behulpzaam en heeft me ook wat raad gegeven, waarvoor dank!

Helaas waren enkele mooie penblanks niet meer op voorraad waardoor ik nog even op zoek moet naar wat stukjes hout, maar dat zal zich vroeg of laat wel ergens laten vinden.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Welke pen kits heb je gekozen? Ik heb wel nog aantal mooie stukjes liggen, als ze groot genoeg zijn voor je kits, stuur ik ze wel op.
Hou ook altijd alle restjes hout bij. Als je die lukraak aan elkaar lijmt kan je daar zogeheten chaos blanks van maken. Daar komen heel vaak prachtige pennen uit.
 

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
ik heb gekozen voor 3 verschillende soorten:

https://www.houtdraaiwerken-penkits...ts/conservative-fountain-rollerball-pen-kits/
https://www.houtdraaiwerken-penkits...allpen-kits/manager-pen-kit/manager-pen-kits/
https://www.houtdraaiwerken-penkits...kits/streamline-pen-kits/streamline-pen-kits/

Wil wel de gouden accenten vermijden, dat is minder mijn ding. dus eerder het gun metal of chrome.

Dat ik de restjes moet bijhouden had ik ook al geleerd van mijn nonkel en mentor, die man maakt ook de meest prachtige zaken uit "afval". Maar pennen heeft hij zelf nog niet gemaakt.
Ik zit helaas ook nog met de beperking dat ik geen vlakbank heb, maar voor penblanks is dit wel handmatig op te lossen denk ik. Voor de grotere stukken moet ik altijd naar de werkplaats van mijn vader rijden.

Mr Ruben, van welke streek ben jij aub? misschien dat ik ooit eens wat tips van je kan overnemen.
 

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
Altijd welkom!
Moest je van uit de buurt zijn spring ik graag eens binnen.
Mag me altijd contacteren via PB om eventuele afspraken te maken.
 

Rephuis

Nieuw lid
7 jun 2020
2
0
72
Emmen
Ik volg met belangstelling deze forum. ik heb net een set aangeschaft om pennen te draaien. Mijn vraag is wat is de beste volgorde om de pennen af te werken, bv eerst wax en dan lijm , of wat is de beste resultaat.
graag zie ik reactie tegemoet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.