vraag ivm houtkeuze en minimale afmetingen

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
in de tuin hebben we een tuinhuis met overkapping waar een loungezetel onder staat.
vrouwlief wil dat ik de achterkant volledig en een deel van de zijkanten van de overkapping kan afschermen als bescherming tegen de wind.

voor het afschermen heb ik 5 panelen nodig van ong 60cm breed op 2m hoog (3 voor achterkant en telkens 1 voor een stukje zijkant)

elk paneel is een raamwerk met 4 stukken glasheldere plexi van 3mm die in sponning in het hout zit

panelen moeten eenvoudig te plaatsen en te verwijderen zijn. Dus zo licht mogelijk.
en moeten zwart geschilderd worden (verf of olie maakt niet uit)

nu is mijn vraag welk hout ik hiervoor het best kan gebruiken en welke afmetingen ik minimaal nodig heb om kromtrekken te vermijden.
dus vereisten:
- goedkoop
- licht gewicht
- zo dun mogelijke kader (optisch)
- niet vervormen

ik snap ook dat deze vereisten aan elkaar gekoppeld zijn, als ik gewoon vuren neem (goedkoop en licht) zal ik veel dikkere balken nodig hebben om vervorming te vermijden.
of zou ik okoume multiplex kunnen gebruiken? (2 latten van 63x18 verlijmen tot "balk" van 63x36)

of zijn er nog betere alternatieven?

bedankt voor jullie feedback
Wim
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Neem gewoon vurenhout, dat voldoet aan al je eisen.
Vurenhout is hier een zwaar onderschatte houtsoort. Het is licht, relatief taai en sterk en goedkoop. Wel goed insoppen met bijvoorbeeld vette beits.
Balken verlijmen van multiplex? Niet doen! Het is niet sterk, niet goedkoop, niet licht en vooral: niet duurzaam omdat het rondom kops hout vertoont wat optimaal inwatert.
Wim.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Kijk eens naar Nesling rolgordijnen, zijn zeer stevig en onderaan vast te zetten, licht doorzichtig.
Ja kan ook naar de horizontale 3 meter x 1.80 tuinschermen kijken.
In beide geen aandelen, wel beide in gebruik, naar volle tevredenheid.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Neem gewoon vurenhout, dat voldoet aan al je eisen.
Vurenhout is hier een zwaar onderschatte houtsoort. Het is licht, relatief taai en sterk en goedkoop. Wel goed insoppen met bijvoorbeeld vette beits.
Balken verlijmen van multiplex? Niet doen! Het is niet sterk, niet goedkoop, niet licht en vooral: niet duurzaam omdat het rondom kops hout vertoont wat optimaal inwatert.
Wim.

Hey Wim,
bedankt voor je feedback. aan welke minimale afmetingen denk je voor het kader?
zou het een idee zijn om 2 SLS 38x63 zwart geïmpregneerde planken te verlijmen tot 76x63 en daar een sponning in te frezen?
zou het een verschil maken naar krom trekken als ik de kader in elkaar schroef of pen en gat verbindingen gebruik?

thnx
Wim
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Hey Wim,
bedankt voor je feedback. aan welke minimale afmetingen denk je voor het kader?
zou het een idee zijn om 2 SLS 38x63 zwart geïmpregneerde planken te verlijmen tot 76x63 en daar een sponning in te frezen?
zou het een verschil maken naar krom trekken als ik de kader in elkaar schroef of pen en gat verbindingen gebruik?

thnx
Wim

Dat lijkt mij zwaar zat. Selecteer het hout wel op afwijkingen/onregelmatigheden. Geen wan, geen hart, geen schuine draad, geen scheluwte.

In elkaar schroeven, dat is al gauw een beetje knullig. Zeker als er in kops hout wordt geschroefd.
Ik ken jouw mogelijkheden en vaardigheden niet, maar ben voorstander van (blinde) pen-gatverbindingen die metaalvrij verlijmd worden.
Halfhoutverbindingen zijn, bij deze houtafmetingen, ook goed.
Maak er iets moois van!
Wim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.