Advies vlakbank/vandiktebank

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Hallo,

Ondertussen ben ik wat meer bezig geweest met hout. Ik maak vanalles en nog wat, maar werk ik voornamelijk eikenhout.
1 keer per zoveel maanden krijg ik een tiental stammen van ongeveer 25cm tot 40cm doorsnede, laat ik ergens zagen en dan in de kelder/tuinhuisje drogen. Deze zijn dan kromgetrokken wanneer ik ermee aan de slag ga.
Verder heb ik veel resthout en merk ik dat, er vanaf gezien dat het leuk is om het met de handschaaf redelijk recht te maken, dat dit niet echt productief is voor de tijd die heb in de avonden.

Nou heb ik er eerst aan zitten denken om bv een Triton vandiktebank te kopen (ik geloof zon 350€ ongeveer)(of een ander merk in deze prijsklasse), maar vraag me af of dit nou echt is wat ik moet kopen. Kan ik beter een Vandiktebank kopen, of een vlakbank.

Bij de vlakbanken zie ik namelijk vaak dat deze een stuk smaller zijn voor een vergelijkbaar budget. Ik gebruik de planken meestal in z'n geheel om bv een schoenenrek als dit te maken:

43kzHyE.jpg

Meestal laat ik de natuurlijke kanten eraan, omdat ik de vormen hiervan wil behouden. Deze zouden door een Vandiktebank passen, maar op meerdere vlakbanken niet. Ik zie een HBM 12" voor €500 staan, maar kan nou niet echt zelf bepalen of dit me verder helpt dan een Vandiktebank. Aan de andere kant snap ik dat een vlak- en vandiktebank weer het voordeel heeft dat ik ook een rechtehoek kan creëren, om hout aan elkaar te lijmen op een fatsoenlijke manier, maar dan is de vraag weer of een HBM12" daaraan zou voldoen?

Nou de ietwat concretere vragen:
- Wat kan ik het beste kopen met een budget van 500 euro, kan iets hoger zijn. Het liefst wat nieuws, aangezien ik niet zó technisch ben dat ik machines echt kan onderhouden of snel aan onderdelen kan komen.
- Mocht een vlak- en vandiktebank beter zijn, is het dan wijs om bijvoorbeeld de eikenplank gewoon door de helft te zagen en weer aan elkaar te lijmen nadat deze vlak zijn, of hoe zouden jullie hier het beste te werk gaan?
 

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Zelf gebruik ik een electra beckum. Vlakvandikte combi. Heel tevreden over, en persoonlijk vind ik hem beter dan de scheppach. Past binnen je budget, en worden zat aangeboden.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Je kunt het kromtrekken verminderen door eerst een periode aan de lucht te drogen (dus buiten). Goed opstapelen met latjes ertussen, wat gewicht erop (de 'laatste' plank kan ook) & spanbanden erom helpt ook. Uiteinden dichtsmeren. Als het een stuk teruggedroogd is kan het naar binnen.

Vlakken kan ook met een vandiktebank, met de 'op een plaat plakken' truuk.
 

tuoh

Oud hout
Kijk eens naar een oude Robland vlak en vandikte schaaf, die zijn quasi onverslijtbaar, en heel wat beter geschikt dan de gemiddelde "brooddoos" voor deze klussen.
Een combi met enkel een vlak en vandikte kost niet zoveel op de tweedehands markt. Schaafbreedtes tussen de 210 en de 400mm mogelijk, afhankelijk van het type.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Bedankt voor de reacties tot dusver, ben hier naar het kijken. Ander puntje waar ik rekening mee moet houden is dat hij de keldertrap naar beneden moet passen (90cm), al zal dat tot nu toe geen probleem zijn als ik de mogelijkheden zie en dat ik geen krachtstroom heb.

Een iets duurder alternatief wat ik in gedachte had was een combinatiemachine met eventueel frees/langgatboor, al zit ik daar een beetje te twijfelen of ik deze naar beneden ga krijgen. Kun je die gemakkelijk uitelkaar halen en in de kelder bv, weer in elkaar zetten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.