Prijsvraag

WQW

Nieuw lid
8 mei 2019
4
0
Antwerpen
Ik heb een aantal stukken hout op het oog, maar ben niet helemaal zeker van de prijs die gevraagd wordt.
Zou iemand mij advies kunnen geven, zodat ik wel de juiste prijs betaal...

Boolplank ebben hout (met schors) 5000X600X70mm : 1250€

Wengé geschaafd 2200X70X40 (5 stuks) : 305€

Zouden jullie mij even verder willen helpen met jullie kennis? :)
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Jammer, ik dacht dat ik iets kon winnen met deze titel. Helaas geen zinnige input voor wat betreft de houtprijzen. :)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als het echt ebben is, is dit een buitenkansje. De foto bedriegt misschien, maar het lijkt me geen 60 cm breed. Sowieso altijd het hout in het echt inspecteren voor je koopt. Oppassen als je producten gaat verkopen gemaakt van ebbenhout. Deze houtsoort komt voor op de CITES-lijst, en krijg je dus niet verkocht zonder certificaat.

Update: Als je hout aan- of verkoopt binnen de Europese Unie moet telkens de legale oorsprong van het hout aangetoond kunnen worden. Let er dus op dat je de nodige documenten ontvangt bij aankoop.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ebbenhout is gevoelig voor scheuren. Als je een boolplank koopt, moet je goed kunnen inschatten hoeveel bruikbaar hout en in welke afmetingen over gaan blijven. Als het te goedkoop is om waar te zijn, is dat het ook meestal. Handelaren kennen hun prijzen en gaan echt niet onder de prijs aanbieden.
Ebben kost bij AF liefst 66000 euro/m3 (ex BTW!). Wengé 6000 ex BTW waar voor jou aanbod het 9000 euro/m3 is.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Dat is geen ebben. Ebben is een relatief kleine boom in die maten niet of nauwelijks verkrijgbaar en zeker niet voor die prijs. Een stam ebben heeft maar een kleine kern, het meeste is spint. En dan een stuk van 5 meter lang en 60 cm breed...
 

WQW

Nieuw lid
8 mei 2019
4
0
Antwerpen
Na schraapstaaltest ondervonden dat dit padouk was. Zal ooit behandeld en verkleurd zijn.

Heb het aan mij voorbij laten gaan. Wengé was inderdaad wat te duur.

Alvast bedankt voor de hulp!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.