Tweede leven eettafel - eerste project

newie

Nieuw lid
27 jan 2016
3
0
Na veel meelezen en meekijken nu toch maar begonnen aan mijn eerste project, nu ik de ruimte heb (en toevallig ook een eettafel nodig heb). Omdat ik niet veel gereedschappen heb en ook nog nauwelijks ervaring met houtbewerken, ga ik eerst maar proberen om een oud tafelblad een nieuw leven te geven (wie weet ook nog de poten, maar daar zijn we nog niet over uit).

Het betreft een donker gemaakte eiken(?) tafel (vermoedelijk uit de jaren 80):
IMG-20190812-WA0008.jpg
Klaar om met afbijt en schuurmachine aan de slag te gaan:
IMG-20190812-WA0009.jpg
Het voorlopige resultaat:
IMG-20190812-WA0002.jpg
Ik zie rare onnatuurlijke lijnen die niet eenvoudig weg te schuren zijn. Kan dit een reactie zijn door de afbijt in combinatie met staalwol?
IMG-20190812-WA0004.jpg
Iemand tips om dit weg te krijgen?
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Lijkt me dat je nog verder moet schuren, er zit nog vernis in de nerf, die moet geheel weg als je er een nieuwe afwerking op wil plaatsen. De krassen zullen dan ook verdwijnen.
Afbijt gebruik ik niet, dat is vooral een smerige boel. Gewoon eerst ontvetten en met grove korrel 60 beginnen schuren. Exentrische schuurmachine gaat goed vooruit, met bandschuurmachine nog sneller, maar neemt snel veel materiaal af en minder makkelijk in controle in te houden.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Prachtig mooi blad dat daar onderuit komt, fantastisch dat je zo'n juweel kan recuperen.

Inderdaad rustig verder blijven schuren tot alle vlekken weg zijn (met excenter schuurmachine, bandschuur lijkt me te agressief).

Zorg schuurpapier voor harde lagen te verwijderen, grove korrel (40-60), en natuurlijk best met een machine die gemaakt is voor 'grof schuren'. Schuren is een kunst, met het foute gerief blijft het eindeloos duren.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Die lijnen zijn veroorzaakt door de schuurmachine, je ziet duidelijk de kleine 'lusjes'. Vermoedelijk door een stukje vuil of staalwol dat eronder zat tijdens het schuren. Als je goed kijkt, zie je ze zelfs over de hele oppervlakte van het hout.

Ik zou nu met een korrel 80 beginnen tot de kringen weg zijn, en dan met stappen van telkens 40-60 korrels hoger gaan tot 240. Zo krijg je uiteindelijk een glad resultaat, zonder rare kringen of wat dan ook.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Hoe werkt dit met afbijt en staalwol?
Ikzelf heb hier nog twee van dergelijke bladen liggen om kaal te maken. Mijn eerste idee was om met een elektrische schaafmachine een laagje van 0,5mm van de bovenkant te halen (in banen) zodat dit blank en vlak wordt.
Het hele blad schuren met de excenter leek me een enorme klus, vandaar...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wel opletten als je met grote middelen aan de slag gaat!
Vergewis je er dan van dat het blad massief hout is en geen fineer. Met korrel 80 schuurpapier zit je zo door het fineer uit.
Een schraapstaal kan ook uitkomst bieden. Gaat behoorlijk snel en laat geen diepe krassen achter.
Mogelijk moet je die diepe krassen ook voor lief nemen. Het is tenslotte hergebruik.
@ Sjoerd: Met een electrische handschaaf gaat het waarschijnlijk niet lukken. Dan zou je blad volledig vlak moeten zijn. Excentrische schuurmachine (en zeker Rotex of aanverwant) met het juiste schuurpapier gaat als een trein.
 

newie

Nieuw lid
27 jan 2016
3
0
Hartelijk dank voor de vele reacties. Ik ben ondertussen verder door gegaan met schuren en de lijnen zijn verdwenen. Wel is er nog wat vernis in de nerf, dus ik ga dit weekend nog maar even door met schuren. Heb zelf geen excentrische schuurmachine, dus ben met een vlakschuurmachine in de weer.

@Sjoerd, als ik zie hoeveel moeite het schuren me nu nog kost, ben ik blij dat ik toch eerst het meeste er met afbijt af heb weten halen. Heb eerst een laag afbijt erop gesmeerd en dan met een plamuurmes de verf er zo af kunnen schrapen. Daarna heb ik de nerf en andere restjes gedaan met een tweede laag afbijt en staalwol, maar zoals je ziet blijft er toch nog wel wat achter. Ik snap
olivier_a zijn reactie met betrekking to afbijt wel volledig en als je andere gereedschappen hebt, zou ik dat ook eerst even proberen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
@Newie, tafel ziet er nu (ookal is hij nog niet helemaal afgerwerkt qua schuren) goed uit; wat ga je er voor afwerking op zetten? Een blanke kleurloze laag ga ik vanuit?
Laat je nog wel het eindresultaat (na volledig schuren en na lakken) zien?

@Sjoerd,
Mijn vader heeft ooit ook zo'n tafelblad voor mij kaalgemaakt, voordat ik zelf de ruimte had om hout te bewerken (klein flatje). Ook eiken, en er zat vooral veel vernis op.
Begonnen met een oud vlakschuurmachine, die al snel de geest gaf (achteraf gelukkig).
Daardoor heeft hij een reden gevonden een bandschuurmachine aan te schaffen; daarmee vloog de vernis eraf. Dus zonder afbijt oid.

Wel inderdaad even oefenen en vooral niet te lang op 1 plek blijven. Dus beginnen met de onderkant, als daar een onregelmatigheidje in blijft zitten is het minder erg.

Beginnen met een bandschuurmachine met redelijk grove korrel, dan fijnere korrel, vervolgens met excentrisch of beter vlakschuurmachine met steeds fijnere korrel helemaal vlakschuren.
De poten is meer werk, omdat je die niet met de bandschuurmachine kan doen. Daar zou afbijt eventueel kunnen, maar probeer het eerst uit op een onopvallende plek!

Met een schaaf lukt het zoals al aangegeven niet; dat geeft banen die niet allemaal even diep gaan, en dan moet je er toch nog een mm of 2 minimaal vanaf schuren.

Groet, Rob
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Als je de kunst van het slijpen nog niet in de vingers hebt zou ik een aantal schraapstalen kopen (5 a 10 euro per stuk), als er een zijde bot is, gewoon een nieuwe. 10 YouTube filmpjes (zoekterm scraper en/of sharpening a scraper) kijken en dan de klus klaren, mooie oefening, ook met het contact hebben met het hout....groet, Hendrick
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hartelijk dank voor de vele reacties. Ik ben ondertussen verder door gegaan met schuren en de lijnen zijn verdwenen. Wel is er nog wat vernis in de nerf, dus ik ga dit weekend nog maar even door met schuren. Heb zelf geen excentrische schuurmachine, dus ben met een vlakschuurmachine in de weer.

@Sjoerd, als ik zie hoeveel moeite het schuren me nu nog kost, ben ik blij dat ik toch eerst het meeste er met afbijt af heb weten halen. Heb eerst een laag afbijt erop gesmeerd en dan met een plamuurmes de verf er zo af kunnen schrapen. Daarna heb ik de nerf en andere restjes gedaan met een tweede laag afbijt en staalwol, maar zoals je ziet blijft er toch nog wel wat achter. Ik snap
olivier_a zijn reactie met betrekking to afbijt wel volledig en als je andere gereedschappen hebt, zou ik dat ook eerst even proberen.

Waarschijnlijk ben je nu in de weer met schuurpapier uit de DHZ of aanverwant. Doe je zelf een plezier en koop goed schuurpapier, geschikt voor de klus. Bijvoorbeeld van Festool of Mirka. Dan ga je merken dat schuren wel een leuke klus kan zijn.
 

newie

Nieuw lid
27 jan 2016
3
0
Klopt, en ik merkte eigenlijk meteen al dat het schuurpapier vrij snel al zijn werking verliest. Dus bedankt voor de tip, hier zit blijkbaar best wel wat kwaliteitsverschil in. Toch ben ik stug door blijven schuren (en vaak het schuurpapier gewisseld) en ben ik redelijk tevreden met het resultaat.
IMG_20190824_163754.jpg
De nerf is vrij poreus en al de vernis is er nog niet uit, maar ik heb besloten om niet nog verder te schuren. Het is tenslotte een tafel met een verhaal, dus het hoeft wat mij betreft niet helemaal perfect te zijn.
IMG_20190824_163729.jpg
Vooral als je van erg dichtbij kijkt, zie je in een aantal nerven nog donkere plekjes.
IMG_20190824_163738.jpgIMG_20190824_163743.jpg

@klusrob,
Ik heb net een klein stukje met een matte blanke parketlak geprobeerd, maar ben niet helemaal tevreden. Het hout wordt iets geliger, terwijl ik de originele kleur juist mooier vind. Hier op het forum heb ik paar keer Skylt voorbij zien komen als afwerking zonder kleurverandering, dus ik overweeg dat nu te gaan proberen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Door nu wat lui te zijn en te stoppen met schuren terwijl er nog delen van een oude afwerklaag aanwezig zijn, zal de kans groot zijn dat je straks niet tevreden gaat zijn met je eindresultaat......
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ondanks dat door sommigen wordt afgeraden om met de bandschuurmachine te schuren is dat verreweg de makkelijkste en snelste manier om de klus te klaren. Ja een rotex werkt ook maar de meeste mensen hebben die niet in hun arsenaal.
Begin met korrel 60 op de bandschuurmachine tot alle oude lak weg is. Korrel 40 laat vaak te diepe groeven achter waardoor het schuren nog langer duurt. Dan korrel 80 en als laatste 120. Zorg voor goede kwaliteit schuurbanden. Die van ecotools zijn prima.
Als dat gedaan is excentrisch schuren met 120 en je bent klaar om te lakken. Mochten er nog minuscule schuurpatroontjes zichtbaar zijn dan kan je nog met 180/220 excentrisch erover heen.

Toegegeven, schrapen kan ook maar als je een heel tafel blad moet schrapen met de hand dan nemen je duimen het niet in plezier af.
Veel succes ieder geval nog.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb in het verleden enkele eiken bladen met mijn festooltjes gedaan. Kost echt veel tijd. Ik overweeg om een parketschuurmachine te huren. Ik denk dat je binnen een kwartier het blad kaal hebt. Wel even het blad vlak op de grond leggen.
Succes.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
... overweeg om een parketschuurmachine te huren. Ik denk dat je binnen een kwartier het blad kaal hebt. Wel even het blad vlak op de grond leggen. Succes.

Prima tip van Wim Kluck, maar dan zou ik wel een tijdelijk raamwerk van even hoge (vuren) balkjes om het blad leggen. Als de parketschuurmachine dan van de rand kantelt, vreet hij je balkjes op in plaats van de tafelranden.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Wat ik deed om eiken tafelbladen blank te maken is met een elektrische handschaaf en dan op ongeveer 1 mm .
Tussen de geschaafde stukken laat ik een cm staan en dat haal ik weg met de handschaaf .
Daarna schuren met de roterende en daarna de vlakke .

Succes Willem
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik zou de bandschuur hier opzetten. Korrel 80 of eerst maar eens 120 om te zien wat het doet en gewoon rustig aan met niet al te veel druk en zo gelijkmatig over het tafeloppervlakte.

Kijk gerust eens op youtube, zat leuke filmpjes met tips over hoe je het beste grote oppervlaktes kunt schuren met een bandschuur.

Vergis je niet in de afname van zo'n ding, dat gaat echt flink hard, dus blijven bewegen met dat ding en niet stilstaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.