Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Tweede leven eettafel - eerste project

Na veel meelezen en meekijken nu toch maar begonnen aan mijn eerste project, nu ik de ruimte heb (en toevallig ook een eettafel nodig heb). Omdat ik niet veel gereedschappen heb en ook nog nauwelijks ervaring met houtbewerken, ga ik eerst maar proberen om een oud tafelblad een nieuw leven te geven (wie weet ook nog de poten, maar daar zijn we nog niet over uit).

Het betreft een donker gemaakte eiken(?) tafel (vermoedelijk uit de jaren 80):
    IMG-20190812-WA0008.jpg
    Klaar om met afbijt en schuurmachine aan de slag te gaan:
    IMG-20190812-WA0009.jpg
    Het voorlopige resultaat:
    IMG-20190812-WA0002.jpg
    Ik zie rare onnatuurlijke lijnen die niet eenvoudig weg te schuren zijn. Kan dit een reactie zijn door de afbijt in combinatie met staalwol?
    IMG-20190812-WA0004.jpg
    Iemand tips om dit weg te krijgen?

Lijkt me dat je nog verder moet schuren, er zit nog vernis in de nerf, die moet geheel weg als je er een nieuwe afwerking op wil plaatsen. De krassen zullen dan ook verdwijnen.
    Afbijt gebruik ik niet, dat is vooral een smerige boel. Gewoon eerst ontvetten en met grove korrel 60 beginnen schuren. Exentrische schuurmachine gaat goed vooruit, met bandschuurmachine nog sneller, maar neemt snel veel materiaal af en minder makkelijk in controle in te houden.

Prachtig mooi blad dat daar onderuit komt, fantastisch dat je zo'n juweel kan recuperen.

Inderdaad rustig verder blijven schuren tot alle vlekken weg zijn (met excenter schuurmachine, bandschuur lijkt me te agressief).

Zorg schuurpapier voor harde lagen te verwijderen, grove korrel (40-60), en natuurlijk best met een machine die gemaakt is voor 'grof schuren'. Schuren is een kunst, met het foute gerief blijft het eindeloos duren.
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Zo te zien is dit Amerikaans eiken, vandaar dat het waarschijnlijk ook donkerder is gemaakt.

Die lijnen zijn veroorzaakt door de schuurmachine, je ziet duidelijk de kleine 'lusjes'. Vermoedelijk door een stukje vuil of staalwol dat eronder zat tijdens het schuren. Als je goed kijkt, zie je ze zelfs over de hele oppervlakte van het hout.

Ik zou nu met een korrel 80 beginnen tot de kringen weg zijn, en dan met stappen van telkens 40-60 korrels hoger gaan tot 240. Zo krijg je uiteindelijk een glad resultaat, zonder rare kringen of wat dan ook.

Hoe werkt dit met afbijt en staalwol?
    Ikzelf heb hier nog twee van dergelijke bladen liggen om kaal te maken. Mijn eerste idee was om met een elektrische schaafmachine een laagje van 0,5mm van de bovenkant te halen (in banen) zodat dit blank en vlak wordt.
    Het hele blad schuren met de excenter leek me een enorme klus, vandaar...

Wel opletten als je met grote middelen aan de slag gaat!
    Vergewis je er dan van dat het blad massief hout is en geen fineer. Met korrel 80 schuurpapier zit je zo door het fineer uit.
    Een schraapstaal kan ook uitkomst bieden. Gaat behoorlijk snel en laat geen diepe krassen achter.
    Mogelijk moet je die diepe krassen ook voor lief nemen. Het is tenslotte hergebruik.
    @ Sjoerd: Met een electrische handschaaf gaat het waarschijnlijk niet lukken. Dan zou je blad volledig vlak moeten zijn. Excentrische schuurmachine (en zeker Rotex of aanverwant) met het juiste schuurpapier gaat als een trein.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Hartelijk dank voor de vele reacties. Ik ben ondertussen verder door gegaan met schuren en de lijnen zijn verdwenen. Wel is er nog wat vernis in de nerf, dus ik ga dit weekend nog maar even door met schuren. Heb zelf geen excentrische schuurmachine, dus ben met een vlakschuurmachine in de weer.

@Sjoerd, als ik zie hoeveel moeite het schuren me nu nog kost, ben ik blij dat ik toch eerst het meeste er met afbijt af heb weten halen. Heb eerst een laag afbijt erop gesmeerd en dan met een plamuurmes de verf er zo af kunnen schrapen. Daarna heb ik de nerf en andere restjes gedaan met een tweede laag afbijt en staalwol, maar zoals je ziet blijft er toch nog wel wat achter. Ik snap
    olivier_a zijn reactie met betrekking to afbijt wel volledig en als je andere gereedschappen hebt, zou ik dat ook eerst even proberen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    @Newie, tafel ziet er nu (ookal is hij nog niet helemaal afgerwerkt qua schuren) goed uit; wat ga je er voor afwerking op zetten? Een blanke kleurloze laag ga ik vanuit?
    Laat je nog wel het eindresultaat (na volledig schuren en na lakken) zien?

@Sjoerd,
    Mijn vader heeft ooit ook zo'n tafelblad voor mij kaalgemaakt, voordat ik zelf de ruimte had om hout te bewerken (klein flatje). Ook eiken, en er zat vooral veel vernis op.
    Begonnen met een oud vlakschuurmachine, die al snel de geest gaf (achteraf gelukkig).
    Daardoor heeft hij een reden gevonden een bandschuurmachine aan te schaffen; daarmee vloog de vernis eraf. Dus zonder afbijt oid.

Wel inderdaad even oefenen en vooral niet te lang op 1 plek blijven. Dus beginnen met de onderkant, als daar een onregelmatigheidje in blijft zitten is het minder erg.

Beginnen met een bandschuurmachine met redelijk grove korrel, dan fijnere korrel, vervolgens met excentrisch of beter vlakschuurmachine met steeds fijnere korrel helemaal vlakschuren.
    De poten is meer werk, omdat je die niet met de bandschuurmachine kan doen. Daar zou afbijt eventueel kunnen, maar probeer het eerst uit op een onopvallende plek!

Met een schaaf lukt het zoals al aangegeven niet; dat geeft banen die niet allemaal even diep gaan, en dan moet je er toch nog een mm of 2 minimaal vanaf schuren.

Groet, Rob
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Als je de kunst van het slijpen nog niet in de vingers hebt zou ik een aantal schraapstalen kopen (5 a 10 euro per stuk), als er een zijde bot is, gewoon een nieuwe. 10 YouTube filmpjes (zoekterm scraper en/of sharpening a scraper) kijken en dan de klus klaren, mooie oefening, ook met het contact hebben met het hout....groet, Hendrick

Forum Rechten