Nieuwe aanwinst: scheppach HM2

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Zandstralen zal €30,- zijn. Poedercoaten ben ik maximaal €60,- voor kwijt. Machine heb ik voor €80 kunnen kopen. Volgens info van de TS moet ik kant-en-klare rollen kunnen kopen voor €56,- Maar een vriend van mij zit in renovatie van transportbanden en kan dus zeer waarschijnlijk een stuk onder deze prijs gaan zitten (als het niet een dient-tegendienst constructie wordt).

Ik denk voor €200,- klaar te zijn. Dat lijkt me geen geld voor een in goede staat verkerende Scheppach vlak-vandiktebank.

@lex
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@Alex,

Als je voor dat bedrag een goede Scheppach combi hebt heb je een goede koop das duidelijk, onderschat echter niet het werk en moeilijkheid van het uit elkaar halen van de hele machine en daarna weer opbouwen. Kans is erg groot dat je bij een oude machine delen kapot draait bij het helemaal uit elkaar nemen. En alles weer perfect in elkaar zetten is moeilijker dan het lijkt.

Als je de rollen moet kopen voor 56 euro per stuk met beetje porti erbij en 90 euro voor poedercoaten en 80 aanschaf ben je al 300 kwijt.

Met die rollen zou het mooi zijn als er een goedkopere oplossing is daar zou je veel mensen blij mee kunnen maken.

Succes, Scheppie
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Alex

Ik wil je niet ontmoedigen ;) maar heb wel een paar overdenkingen voor je. Mijn machine was in redelijke staat, maar moest wel binnenste buiten voor groot onderhoud. Ik heb er voor gekozen om hem werkend te maken, dit kwam ook omdat er na een proefdraai overal het zaagsel weer in zat en al het poetsen en schrobben onzichtbaar was geworden. Een machine uit de jaren tachtig kan je wel in MINT condition krijgen, maar dan baal je er van als je er één maal mee gaat schaven. Binnen 5 minuten zit het zaagsel overal in, op en aan. Of ben je meer een poetser, dan kan je er wel je hart aan ophalen.

Mijn advies :idea: werkend maken, likje verf met de kwast, en GAAN met dat ding.

Hartelijke groet Hugo
ps kan je een paar foto's plaatsen, ik ben wel er nieuwsgierig geworden.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Dat is een goede overweging, daar had ik nog niet over nagedacht. Zeker aangezien hij aan alle kanten behoorlijk open is en dus alle delen die gesmeerd moeten wordendirect weer onder de rommel zitten. Aan de andere kant moet hij geconserveerd worden, anders gaat de roest verder dan me lief is (het is nu alleen nog maar vliegroest en oppervlakteroest). Het demonteren zit ik sowieso al aan vast omdat de rollen eruit moeten. Het wegbrengen en ophalen en de kosten voor poedercoaten zijn het me waard. Ik heb een grote hekel aan schilderen van staaal omdat het resultaat me altijd tegenvalt (is ook anders dan met hout omdat het niets absorbeert). Ik spaar een hoop frustratie uit en heb ook nog eens een beter resultaat.

Scheppie, dank voor de .pdf. Die ga ik straks eens bestuderen. Heb je trouwens al een idee welk type die van mij kan zijn? Er staat geen typenummer op, dus zou het wel eens een hele vroege kunnen zijn!

@lex
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Alex, als je een foto post dan kan ik het je zo zeggen..... van alle types kunnen de typeplaatjes af zijn dus dat zegt niets. Dus met een foto heb je zo t antwoord, de keuze is beperkt, HM-0 / Hm-1 / Hm-2
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Scheppie :oops: :oops:

Ik zal eerst het kleedje uitrollen "het boetekleedje" ik had je reactie niet gezien en was weer eens erg ongeduldig ;) . Kom net terug uit mijn schuur. :oops: Met jouw uitdraai lukt het ook niet, Hierin word gesproken over verschillende veerdiameters . Bij mij zijn alle vier de veren even dik en lang.11mm en niet 18 en 21 mm diameter.Ik heb wel jouw instellingen gedaan maar dit is hem ook niet. In de Scheppach handleiding worden de veren allemaal met het zelfde type aangeduid.

Ik sta open voor TIPS en TRUCS

Wederom bedankt voor jouw moeite

;) Hugo
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hugo,
die handleiding is al een heel oude uit de vroeg jaren, waarschijnlijk zaten er toen nog verschillende diameters veren in. Dat is nu inderdaad niet meer het geval. Heb je al wel geprobeerd om de veren op verschillende druk te monteren zoals staat beschreven, wat gaat er precies nog fout?
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Wat is eigenlijk de bedoeling van de verschillende veerdruk?

Ik heb daar helemaal geen rekening mee gehouden bij de (de) montage van mijn HM1.
Ik dacht eigenlijk dat het meer ervoor was dat de moeren niet zouden los trillen :oops:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Niet direct een idee maar waarschijnlijk zorgen voor gelijke druk links en rechts, aan 1 kant trekt het tandwiel dichter aan de montage plek dan aan de andere zijde dus er zal wel een spanningsverschil ontstaan wat zo opgelost wordt.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Scheppie zei:
Hugo,
die handleiding is al een heel oude uit de vroeg jaren, waarschijnlijk zaten er toen nog verschillende diameters veren in. Dat is nu inderdaad niet meer het geval. Heb je al wel geprobeerd om de veren op verschillende druk te monteren zoals staat beschreven, wat gaat er precies nog fout?

Als ik de rollen zoals beschreven afstel dan is er geen grip op het hout. de beitel draait dan vrij van het hout. Als ik de druk verhoog dan komt de beitel wel op het hout maar draaien de rollen niet meer. Als ik hard tegen het hout duw dan draaien de rollen. en kan ik schaven. Na 1 plank ben ik wel dood op van het duwen. Kan ik misschien eens komen kijken in jouw werkplaats. En hoe jij jouw hm2 hebt afgesteld :?:

Hartelijke groet Hugo
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi hugo, dat gaat niet lukken want ik heb geen HM-2 maar een HMC-3200. Die is wel redelijk gelijk gebouwd maar om daar nou vanuit te gaan...?

Mijn werkwijze zou zijn om te zorgen dat eerst netjes het hout door de machine gevoerd wordt wanneer er geen beitels zijn gemonteerd en daarna de beitels stellen.

Ik kan mij nog herinneren dat je beide bladen van de machine gedemonteerd hebt gehad. Als je nu het vaste blad op de verkeerde hoogte terug zet dan kan ik me voorstellen dat je dit soort problemen krijgt. De rollen tov hoogte blad en de beitelas staan dan niet meer helemaal netjes. Dat kan nog wel eens een heel gepriegel zijn. Niet in het kaden van zie nou wel maar dat waren mijn overwegingen toen ik opschreef dat ik niet dol ben op het verwijderen van het vaste blad.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
WIE o WIE

Heeft een werkende HM2 staan waar ik eens even de maat van kan komen nemen ;) . De rubberassen zijn vervangen en de rest lees je hier boven. Ik wil ook graag de blindplaat aan de achterzijde( welke achterzijde) los hebben om daar de andere kant van de veren de meten. Het is wel belangrijk dat de buitendiameter van de veren rond de 11 mm is. Op mijn label staat 1981. Ik beloof niks te slopen en breng als zoenoffer wat hout mee.
AFSTAND GEEN PROBLEEM. :!: :!: :!:

hartelijke groet Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.