Nieuwe aanwinst: scheppach HM2

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick

Ik moet eigenlijk bekennen dat het me reuze meeviel. Ik wist dat de bank in principe werkte en alles er op en aan zat. Het moeilijkst was het om het blad er af te krijgen. Van Scheppie had ik de tekeningenlijst gekregen, dat hielp enorm. De vorige eigenaar had een splitpen vervangen voor een bout/moer. Hierdoor heb ik 3 keer zitten tobben om hem open te krijgen. Daarna was het niet meer zo moeilijk . Eigenlijk is het een soort meccano, maar dan voor grote mensen. Omdat de machine het deed was het een kwestie van groot onderhoud, misschien de rollen vervangen en hem weer aan de praat krijgen. Met de rollen heb ik tot nu toe geluk gehad. Ik ben er totaal 2 zaterdagen mee bezig geweest. Viel me eigenlijk best wel mee. Het ontroesten is me ook wel meegevallen. De bladen zijn weer glad genoeg en de buitenkant vind ik prima zo. Een oudje van 30 jaar mag er ook zo wel uit zien.

Hartelijke groet Hugo

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Hugo, je hebt in je enthousiasme wel een probleempje gecreëerd voor jezelf. Je hebt niet alleen het afneembare vlakblad afgenomen maar ook het vaste blad. Misschien heb je lang zitten puzzelen omdat eraf te halen omdat dat niet hoort. Ik ben bang dat het je best wat moeite gaat kosten dat weer goed te monteren. Op deze manier werkt je machine alleen als vandiktebank.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Sheppie

Dat probleem valt wel mee. Ik moest de rollers verwijderen en wilde het onderblad ook even ontroesten. Ik had de plek afgetekend en het zijn eigenlijk maar 2 moeilijk bereikbare bouten. Die achter het tandwiel is gelijk vervangen voor een korte inbusbout. Met de waterpas op het blad vond ik het eigenlijk een FLUITJE van een :idea:

Hartelijke groet Hugo

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Hugo, dat heb je dan weer mooi voor elkaar, heb je de bladen ook weer gesteld?

Waterpas erop is leuk maar moet de ondergrond natuurlijk wel vlak zijn, hoe heb je dat geregeld?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Scheppie zei:
Hugo, dat heb je dan weer mooi voor elkaar, heb je de bladen ook weer gesteld?

Waterpas erop is leuk maar moet de ondergrond natuurlijk wel vlak zijn, hoe heb je dat geregeld?

Ik was begonnen om de tafel met het hondje te fixeren op de stoeptegels. Deze heb ik daarna met een paar bakstenen klem vast gelegd. Op mijn krukje kon ik er mooi omheen werken. Voordat het blad eraf kwam eerst goed waterpas gezet, na verwijderen bleek het frame ook waterpas :idea: te staan. De rest was niet zo'n probleem. Ik heb wel een probleem met het uitneembare blad. De vorige eigenaar had de splitpen verwijdert :eek: en er een bout moer in geperst. Een gelijksoortige splitpen terug gezet. Als ik het blad nu vast druk dan komt het na een paar planken los te zitten. Ik denk iets van afstellen. :?: Wat is jouw mening?

Hartelijke groet Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een weekje terug met wat hardhout gewerkt. Ik merkte dat de rollen er geen zin in hebben. de eerste 2 latten gingen nog wel maar daarna was het over. Ik moest er flink tegen duwen , met als resultaat heel erg ongelijke latten met brandwonden en hobbels. Dus dan maar de rollen vervangen. Op ebay.de een aanbieder gevonden voor 57 euro per stuk. Met de verzendkosten 13 euro erbij nog een flink stuk goedkoper als wie dan ook. na 2 mailtjes in mijn steenkolen duits het geld overgemaakt en 3 dagen later post uit" die heimat". keurig verpakt ik ben er helemaal blij mee.

Ik ga dit weekend de rollen vervangen. Ik zal dan de techniek ( voor scheppie) op foto vastleggen.

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Hoi Hugo, leg het maar voor anderen vast op de foto... ik heb het wel paar keertjes gedaan. Wel goed op letten dat je de juiste spanning erop zet anders krijg je ongelijke aandrukkrachten en loopt je hout mogelijk scheef door de machine.

Is geen moeilijk klusje en daarna heb je weer een topmachientje
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Scheppie
Bedoel jij met spanning die boutjes/assen die je met de veren aan de onderkant van de rollen instelt :?: Of moet ik het ergens anders in zoeken?
Mijn vurenhout rolde recht van de bank en leek op het oog haaks. Zal ik gelijk een nakijken met de winkelhaak.

Bedankt voor je tip. HG Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
armadaman zei:
Hallo Scheppie
Bedoel jij met spanning die boutjes/assen die je met de veren aan de onderkant van de rollen instelt :?: Of moet ik het ergens anders in zoeken?
Mijn vurenhout rolde recht van de bank en leek op het oog haaks. Zal ik gelijk een nakijken met de winkelhaak.

Bedankt voor je tip. HG Hugo

Hallo Scheppie

Ik kan hier wel een paar tips over gebruiken want de rollen rollen :?: niet echt lekker.

Hartelijke groet Hugo
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Hoi HUgo, gaat inderdaad om de spanning op de boutjes, heb ook je PB gezien. Zal vanavond even de installatie-handleiding van die dingen opzoeken daar staat het in. Moet een bepaald aantal slagen zijn wat je ze aan moeten draaien, links en rechts anders.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick

Er staat een werkbank in aanbouw in de schuur. Als ik kan schaven dan start de bouw. ook heb ik een paar latten marantie die een doosje moeten worden ;) Al die doosjes doe voorbij komen moeten door mij opgevolgd worden. :lol:

Hartelijke groet Hugo
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik ben vandaag begonnen met de restauratie van mijn vlak-vandiktebank. Eerst maar eens gekeken naar een typenummer, maar dit kan ik nergens vinden. Zou het kunnen dat hij zo oud is dat Scheppach nog niet eens nadacht over typenummers?

Ik heb de tandwielen van de vertragingskast losgenomen en ik kwam erachter dat één van de tandwielpakketten in plaats van een naaldlager (zoals in de andere twee tandwielpakketten) een soort bronzen of koperen bus heeft. Hierdoor draait hij nog wel mee met de rest, maar staat hij voortdurend onder een kleine hoek op een ander tandwiel waardoor ongelijkmatige slijtage aan beide tandwielen het gevolg zou kunnen zijn. Iemand enig idee of dit een slecht uitgevoerde vervanging is of dat dit zo hoort?

De aandrukrollen ga ik demonteren. Een van de twee is in zeer slechte staat. Niet alleen craquellé zoals op de HM2 van de TS, maar er mist zo'n 6-8 mm in doorsnede op het midden van de rol. Nou is het zo dat bij het draaien van de moertjes direct onder de spanveren, de boutjes meedraaien. De uiteinden van deze boutjes zitten in de lagerhuisjes en zijn dus vanaf dat uiteinde niet te fixeren. Iemand een idee?

Overigens heb ik het vast blad ook losgenomen. Gek genoeg is hieraan niets af te stellen en is de speling op de boorgaten waardoor de bouten gaan zo gering dat terugmontage zonder speling mogelijk zou moeten zijn.

Als ik het niet duidelijk genoeg beschreven heb, zal ik morgen even foto's maken.

Weet iemand (Scheppie?) misschien welke RAL kleur Scheppach gebruikt voor de machines? Als het demonteren voorspoedig gaat ga ik de machine denk ik laten zandstralen en poedercoaten.

@lex
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
@ Hugo... had eigenlijk geen tijd maar gezien je enthousiasme heb ik het archief maar even op de kop gezet, zal zo de handleiding aanvoerwalsen vervangen even posten... succes ermee..

@ Alex... Ik zou me afvragen of je zoveel geld aan een oud Scheppach uit moet geven met poedercoaten en rollen vervangen. Een prima apparaat moet je kunnen kopen voor 300 - 500 euro, als je nieuwe rollen koopt en laat poedercoaten dan ben je meer kwijt ben ik bang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.