Nieuwe aanwinst: scheppach HM2

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik ben er al een tijdje naar aan het zoeken en zo kwam ik in België terecht. Bij een particulier stond hij in de schuur. De eerste eigenaar heeft er een boot mee gebouwd. De 2e een flink huis mee gebouwd. ( dit is het verhaal ;) ;) ) En ik ben de derde, ik heb geen grootse plannen maar ga hem vast wel gebruiken. hij komt uit 1981 een oudje dus, maar nog in aardige staat. Er zat een groentekratje met losse spullen bij . Prof Scheppie laat zijn licht hier over schijnen. Tot nu toe werkt alles, behalve de geleider rollen maar dat wist ik wel. Ik heb er al een plannetje voor. Eerst maar eens flink poetsen en ontroesten.

Attached files
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Gefeliciteerd met je aankoop....
Inderdaad 'even' ontroesten.

Ik kreeg bij mijn HM1 ook een groene krat met reserve onderdelen mee.
Heb het nog niet nodig gehad, eerst nog maar even mijn machine verder afstellen, want de balken rollen er nog net helemaal recht af. (Kan natuurlijk ook nog mijn onkunde zijn. Oefening baart kunst)
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Leuk spul! Het werkt goed, en het is tegelijk net speelgoed met al die aanbouwdelen(en dat bedoel ik positief).
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Welkom bij de grote gele Scheppach familie, de atewoorden op je onderdelen vragen zitten in je mailbox. Je mist wel wat essentieels, de beschermer voor op de schaafas. Die gebruik je als je aan het vlakschaven bent.

Lekker schoonmaken en ontroesten en dan kijken of er mooi machientje tevoorschijn komt. De 1e eigenaren zijn niet echt lief geweest voor het beestje :mrgreen:

In de as voor combidelen zit nog je aandrijfbus voor de frees geschroefd. Dat is de ronde bus (diameter 30mm) die uit het verlengde van de schaafas steekt. en waar een imbus inzit. Die sleutel zat in je kistje. Die bus kun je er het beste uithalen want zit alleen in de weg en heeft geen functie. Niet weggooien want misschien heb je hem ooit nodig of is hij voor iemand anders nuttig. Bus kost ongeveer 30 euro bij Scheppach dus...

Succes ermee, Scheppie
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Scheppie

In de as voor combidelen zit nog je aandrijfbus voor de frees geschroefd. Dat is de ronde bus (diameter 30mm) die uit het verlengde van de schaafas steekt. en waar een imbus inzit. Die sleutel zat in je kistje. Die bus kun je er het beste uithalen want zit alleen in de weg en heeft geen functie. Niet weggooien want misschien heb je hem ooit nodig of is hij voor iemand anders nuttig. Bus kost ongeveer 30 euro bij Scheppach dus...

Is dit de as die als een soort verlengstuk aan de messen as zit? Dus niet aan de tandwielen kant/ bruine kant. Maar aan de andere kant?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
armadaman zei:
Is dit de as die als een soort verlengstuk aan de messen as zit? Dus niet aan de tandwielen kant/ bruine kant. Maar aan de andere kant?

Ja klopt, die begint te draaien als je aan de "Loshangende" snaar draait. Daarom moet hij eraf en de snaar netjes achter het daarvor bestemde haakje.

Het metalen blok bovenop de machine met een gat erin kan ook eruit, daar hoort de schaafaanslag als je iets haaks wilt gaan schaven. neem aan dat je die aanslag er niet bijhebt anders zat hij er wel in.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Scheppie

De Schaafaanslag is er wel bij maar die was tijdens de fotoshoot in de make-up voor een face lift :lol: . Hij was vooral erg goor en mocht wel eens worden vertroeteld ;) Ik heb ook een passend hondje gemaakt zodat hij makkelijk de schuur in en uit kan. Foto's volgen later als er wat meer te zien is.

En als het niet zo koud is

HG Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vanmiddag maar eens flink aan de slag gegaan. Onder de plastic kast zitten de tandwielen voor de overdraging en de aandrijving. Toen ik hem de eerste keer hoorde wist ik dat er een en ander moest worden aangepakt. Na twee uurtjes poetsen en schrobben met wd40 is de troep er uit, er zat oud aangekoekt smeer/hout eigenlijk overal. De vloer is bezaaid met troep maar hij draait weer als een zonnetje. Later maar eens onder de klep aan de slag.

Hartelijke groet Hugo

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het is vakantie en Tim en ik zijn lekker vrij. Tim is aan het hakken en zagen en ik ga hiermee verder. Ik kreeg het bovenblad er met geen mogelijkheid meer vanaf. Nadat de bouten er uit waren bleek er een bout door en door in te zitten ipv een splitpen. dit weer hersteld en daarna met de aandrijving verder. De aandrijfrollen zijn slecht, was bekend. Weet er iemand de nieuwe/juiste buitenmaat voor deze assen, ik bedoel het rubber. Ook het bovenblad maar eens aangepakt. De diepe roest ????? ik weet het nog niet. Misschien laat ik het wel zo.

Hartelijke groet Hugo

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik heb weinig verstand van machines restaureren, maar is het een optie om het blad een epoxlaag te geven? Dat vult de diepere roestputjes en krijg je een mooi vlakke plaat. Epoxy hecht ook overal op en is spijkerhard.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wouter

Een epoxy laag is een goeie , daar had ik nog niet aan gedacht. Is googelen wat er mogelijk is.

Hallo Chris

Ik weet dat er eigenlijk nog alles voor te krijgen is. Op de site van scheppach kan je de onderdelenlijsten vinden met de tekeningen. Ik heb op de duitse Ebay rollen gevonden voor 56 euro. Dat lijkt me ook wel wat. Ik ga eerst proberen om met krimpkous de rollen te ........ :( :( er om heen te krimpen. Er is krimpkous met lijm. dan ben ik met 2 tientjes klaar. Is er iemand met ervaring??

oja bekleden. :(

Mannen bedankt voor de tips
 

tuoh

Oud hout
Heb er wel geen ervaring mee, maar naar mijn aanvoelen gaat die krimpkous er binnen de kortste keren afslijten. Het gaat enkel optisch de zaak wat opvrolijken, maar verwacht er niet teveel van, er komt namelijk heel wat torsie op die assen. Zeker de voorste as heeft het zwaar, die moet namelijk het ruwe hout in de machine drijven, en dat kost aardig wat wrijving.


Mvg,

André
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
70
Rotterdam
www.ericofon.nl
Krimpkous met lijm is om iets waterdicht te maken, gebruikte het vroeger om lassen mee dicht te krimpen. Lijkt me ongeschikt om over de rollen te krimpen.
Gr
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
hoi Hugo,

Op marktplaats staat regelmatig een advertentie van iemand uit Limburg die rubberen vervang-rollen aanbied voor 25 euro per setje die je zelf op de bestaande assen moet lijmen. Ben even aan het spitten geweest maar nu staat hij er niet, misschien dat iemand op het forum wel eens deze rollen heeft besteld en weet wie het is?

Mooi machientje heb je gekocht trouwens, hier ga je ontzettend veel plezier aan beleven. Zelf heb ik de HM1 en ben er al 3 jaar heel gelukkig mee.

mvg
Patrick
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
zaag zei:
hoi Hugo,

Op marktplaats staat regelmatig een advertentie van iemand uit Limburg die rubberen vervang-rollen aanbied voor 25 euro per setje die je zelf op de bestaande assen moet lijmen. Ben even aan het spitten geweest maar nu staat hij er niet, misschien dat iemand op het forum wel eens deze rollen heeft besteld en weet wie het is?
Patrick
Hallo Patrick
Dat klinkt mij goed in de oren. De laatste tijd zoek ik op MP regelmatig naar scheppach maar heb het zelf nog niet voorbij zien komen. Op ebay.de staan nieuwe voor ongeveer 65 euro, vind ik ook nog wel wat.

Als we mensen ervaring met de plakrollen hebben dan houd ik mij aanbevolen voor tips.

Bedankt voor de reactie's
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Ik ben laatst bij iemand geweest die twee keer een HM2 had staan, en hij had de aandrijfrollen bij een vulkaniseer bedrijf opnieuw laten vulkaniseren. Wat het procedé precies inhoudt weet ik niet, maar t werkte in ieder geval prima. Hij werkte er super veel mee, en zij dat hij eens in de 5 jaar die rollen opnieuw liet doen.

Arthur
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hallo iedereen,

Ik heb gisteren in het noordelijkste puntje van Nederland een Scheppach vlak- vandiktebank gekocht. Qua afmetingen lijkt hij heel erg op degene van de TS. Ik ga hem vandaag uit de auto halen (had niet verwacht dat het zo'n zwaar dingetje zou zijn) en eens kijken naar welk type het is. Ik denk dat ik hem wel uit elkaar haal om het huis en onderstel te laten zandstralen en poedercoaten. Dan ziet hij er gelijk weer als nieuw uit (wie weet welke RAL kleuren de verf oorspronkelijk is?) De aandrukrollen zijn bij mij in een redelijke staat. Een vriend van mij heeft een groot bedrijf in vervaardiging van transportbanden en aandrukrollen. Ik ga hem even vragen of hij weet watvoor bewerking er voor nodig is om ze weer als nieuw te laten zijn. Wellicht weet hij ook wat voor rubber er het beste gebruikt kan worden om hout met druk te transporteren.

Zodra ik meer weet zal ik het hier posten. Mochten er nog andere mensen zijn met vergelijkbare problemen dan hoor ik het graag.

Dan heb ik nog een vraagje aan de TS: bij mij zit er een C-form stekker op 32A op. Dat lijkt me voor zo'n kleine bank een slag te groot (ik ga straks ook kijken naar de specs van de elektromotor). Welke stekker zit er bij jou aan? 3*16A+N+GND


@lex
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een zaterdag lekker geklust aan de schaafbank. En: hij is klaar :) :)
Nadat ik de bladen had verwijdert zag ik de uitlooprol. Deze zag er prima uit en heeft een diameter van 35 mm. prima dus. Ik heb de in en uitlooprol omgewisseld, alles vast gezet en getest. Hij werkt weer prima dus laat ik het voor nu maar zo. Een zekere Jan heeft op Marktplaats op mijn advertentie gereageerd. hij verkoopt rubber rollen voor de HM2 .Hij vertelde dat de binnenmaat 25 moet zijn en de mijne is 20. Dit zag ik nadat ik wat rubber heb weggesneden. Ik heb de schaafbank weer in elkaar gezet en alles werkend gemaakt. Daar waar nodig de roest verwijderd. Dat hij er niet mooi uitziet vind ik niet zo belangrijk, hij werkt wel prima en dat was mijn doel. :!: :!:

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.