Zaagtafel geleider aan de juiste kant op zaagtafel

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Hallo beste forumleden.

Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste topic stel, anders mijn excuses.

Ik kom weer even met een vraagje.
Aan welke kant is nu normaal waar de geleider zit ?
Dit is mijn Festool 1A zaagtafel, en als ik het zo zelf eens goed bekijk dan zit dat meetlint rechts.
Zou dus inhouden dat de geleider rechts geplaatst worden (volgens mij)

Mijn zaagtafel.jpg

Omdat ik uiteindelijk dit blok wil maken, dit kwam ik tegen bij YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=VFYGToUONqg), ik vind dit een geweldige gast, hij laat het ook zien als hij fouten maakt en maakt geintjes, daar houd ik van.
Maar ik heb dit filmpje eens bekeken en vond dit geweldig om dunne stroken te zagen.
Dit ging laatst bij mij goed fout, ik voerde mijn hout door de zaag, toen de zaag erdoor was klapte het gezaagde hout weer retour, met gevolg dat ik met 1 vinger net het zaagblad raakte.
Niet ernstig, wat bloed maar daar kon een pleister om, na een weekje was mijn vinger gelukkig genezen.
Daar schrok ik aardig van, dat gaat mij niet weer gebeuren.
Ik heb aardig wat gezaagd, maar dit was me nog nooit overkomen, zo zie je maar weer, ongeluk zit in een klein hoekje.

Geleider op zaagtafel.jpg

Het gaat dus om dat schuine kantje in die rode plaat (inlegplaat ?) om natuurlijk op 45 graden te kunnen zagen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten Knakkie.
 

Bijlagen

  • Mijn zaagtafel.jpg
    Mijn zaagtafel.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 278

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Beste Knakkie, ik volg je verhaal niet helemaal daarnaast stel je volgens mij meerdere vragen.
Was je een blok aan het maken voordat je in je vinger sneed of een smal strip? Of is de dunne strip in de gleuf van de zaag gevallen en eruit gelanceerd? Of was je laatste restje strook aan het zagen?

Het plaatsen van de geleiding doe ik soms links of rechts van de zaag, het is maar net hoe ik uit kom en de beschikbare ruimte. Ik kijk vooral wat voor mij veilingwerken is.
Ik snap de rode plaat niet, die heb je niet op jou zaagmachine. Wat wil je hiermee doen? Je festool zaagmachine heeft al een smalle gleuf.
Heb je wel een spouwmes achter de zaagblad zitten? Dat zie je ook op het filmpje. Alles wat zonder spouwmes achter de zaagblad komt vliegt alle kanten op als je niet tegenhoud.
Het overkomt me regelmatig dat een smal strookje net in de gleuf valt en vervolgens weer uit schiet en tegen me kop aan bots. Dit strookje weegt niks en doet niet zeer (m.u.v. scherp puntje), dit is wel de reden waarom ik altijd een veiligheidsbril op heb met zagen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Bij een formaatzaag gaat het blad altijd naar de geleider toe. dus als je naar jouw plaatje kijkt waar je de gele tekst hebt toegevoegd, zou zijn geleider aan de verkeerde kant zitten.

MAAR....

Als je het blad 90 graden hebt staan zoals ook op de foto is, is het een stuk minder relevant. wat WEL relevant is, zijn 2 andere dodelijke factoren.
1, Zorg dat je geleider bij schulpen nooit verder dan de helft van je zaagblad komt,
2, zorg dat je altijd met een spouwmes werkt.

Als je de geleider verder zet dan de helft dan kan de uitvoer van het blad ook ik het hout grijpen, met een kickback als resultaat.
heb je een spouwmes die boven je blad uit komt, pak dan alsjeblieft de slijptol en zorg dat je spouwmes +- 5 mm onder het zaagblad blijft. tevens is de stelregel dat je spouwmes niet dikker mag zijn dan je tanden, maar ook niet dunner mag zijn dat het blad van de zaag.
Een spouwmes zorgt er namelijk voor dat het hout niet te ver samen kan knijpen door spanning in het hout, daardoor kan het blad niet in hout hout grijpen voor een kickback.


deze 2 regels zijn heilig bij het schulpen van hout. waarom? anders ben je de volgende keer wel je vinger kwijt...

Of je geleider nou aan de linker of aan de rechter kant zit, dat is bij haaks zagen meer een voorkeurshouding, net als linkshandig of rechtshandig zijn.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Als je het blad 90 graden hebt staan zoals ook op de foto is, is het een stuk minder relevant. wat WEL relevant is, zijn 2 andere dodelijke factoren.
1, Zorg dat je geleider bij schulpen nooit verder dan de helft van je zaagblad komt,
2, zorg dat je altijd met een spouwmes werkt.

Even los van de vraag van Knakkie, ik snap niet precies wat je bedoeld met regel 1. Aangezien ik van plan ben om een Dewalt dw745 aan te gaan schaffen ben ik graag goed voorbereid. Zoals ik 'm nu opvat moet je parallel aan het zaagblad tot max de helft ene geleider hebben, dus een geleider die maar de helft van je tafel overspant??? :confused:
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Even los van de vraag van Knakkie, ik snap niet precies wat je bedoeld met regel 1. Aangezien ik van plan ben om een Dewalt dw745 aan te gaan schaffen ben ik graag goed voorbereid. Zoals ik 'm nu opvat moet je parallel aan het zaagblad tot max de helft ene geleider hebben, dus een geleider die maar de helft van je tafel overspant??? :confused:

Dat klopt idd.

De reden dat een tafelzaag zoals de dw745 een geleider over de gehele lengte van het blad heeft is omdat dit waarschijnlijk steviger is voor montage (constructief) maar veiliger is het zeker weten niet.
stel je geleider loopt niet 100% haaks langs het blad maar staat over de lengte van het blad 1/10e naar binnen toe. dan betekend dat dat de achterkant van het blad, waar de tanden naar boven toe draaien druk komt op het hout. het hout wordt daar automatisch omhoog geduwd. met alle gevolgen van dien

de meeste goedkope tafelzagen hebben een haak aan het einde van de geleider zitten die in een profiel aan de achterkant van het blad haken. door de geleider aan te draaien wordt deze strak gezet. dat voorkomt dat je het geleider weg kan drukken tijden het aanvoeren van het materiaal.

Als je veilig wilt werken kan je een stuk trespa, multiplex met hpl of aluminium strip of dergelijks monteren aan je geleider zodat je effectieve geleider niet verder komt dan de helft van je zaagblad. Zo werk je altijd veilig.

Oh btw, wat ook een gouden regel is, maar die ken je waarschijnlijk al, gebruikt nooit 2 aanslagen tegelijkertijd. heb je een haakse aanslag die schuift, zorg dat dat je langsgeleider stopt voor het zaagblad. zo komt er veeeeel minder snel spanning op het zaagblad, met alle gevolgen dan dien.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Hallo,


Bedankt voor jullie reacties, ik ga het proberen wat duidelijker uit te leggen.
Misschien stel ik wel een hele domme vraag, echter ik weet het niet ( nu dus wel, waar je geleider komt, is alleen een voorkeurshouding)


@JoopM: Nee ik stel volgens mij alleen een vraag over aan welke kant moet die geleider zitten, omdat ik gewoonweg niet weet.
Ik zet onder de foto ook neer, dat mij dat laatst een keer is overkomen (bijna vingertje kwijt) dus ik wil nu zo een blok maken als op foto 2.


@IHoorrnweg: Ok duidelijk,mooie uitleg.
Zoals ik de vraag van SDG lees, heb ik zoals op de foto die geleider helemaal verkeerd staan, en moet die de helft terug.
Ja je hebt groot gelijk, als daar ook maar iets verschil in heb, dan gebeuren de raarste dingen, omdat het hout in de knel komt, maar zoals op foto 2, heb ik al zo vaak gezien dat mensen de geleider over het hele blad hebben op YouTube)
Ik ga geen mooi verhaal ophangen en ik geef gelijk toe, ik gebruikte het spouwmes eerder nooit, maar nadat het stuk hout terug geslagen was (kickback noem jij het), heb ik dat spouwmes gelijk geplaatst ( en ga ik nu altijd gebruiken in de tafel)

Dat brengt me wel gelijk op een extra vraag, als ik de invalzaag los gebruik, zit dat spouwmes er dan ook op, of verschilt dat weer, wat je ermee zaagt ?
Dus als ik mijn geleiders gebruik om een plaat te zagen bedoel ik dan.


Ok dus als ik het goed begrijp, of ik nu de geleider aan de linker of rechterkant plaats, is alleen een voorkeurshouding, ik dacht altijd dat het met dat schuine kant (wat in de inlegplaat zit) te maken had.
Maar dit maakt dus niets uit.

Nogmaals hartelijk bedankt voor de reacties
Groeten Knakkie.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Dat klopt idd.

De reden dat een tafelzaag zoals de dw745 een geleider over de gehele lengte van het blad heeft is omdat dit waarschijnlijk steviger is voor montage (constructief) maar veiliger is het zeker weten niet.
stel je geleider loopt niet 100% haaks langs het blad maar staat over de lengte van het blad 1/10e naar binnen toe. dan betekend dat dat de achterkant van het blad, waar de tanden naar boven toe draaien druk komt op het hout. het hout wordt daar automatisch omhoog geduwd. met alle gevolgen van dien

de meeste goedkope tafelzagen hebben een haak aan het einde van de geleider zitten die in een profiel aan de achterkant van het blad haken. door de geleider aan te draaien wordt deze strak gezet. dat voorkomt dat je het geleider weg kan drukken tijden het aanvoeren van het materiaal.

Als je veilig wilt werken kan je een stuk trespa, multiplex met hpl of aluminium strip of dergelijks monteren aan je geleider zodat je effectieve geleider niet verder komt dan de helft van je zaagblad. Zo werk je altijd veilig.

Oh btw, wat ook een gouden regel is, maar die ken je waarschijnlijk al, gebruikt nooit 2 aanslagen tegelijkertijd. heb je een haakse aanslag die schuift, zorg dat dat je langsgeleider stopt voor het zaagblad. zo komt er veeeeel minder snel spanning op het zaagblad, met alle gevolgen dan dien.

Nu snap ik wat je bedoeld, bedankt voor de tip. Uiteraard nooit het materiaal 'knellen' tussen twee geleiders en ik heb inderdaad menigmaal een gefabriceerde 'halve' geleider gezien, enkel een kwestie van goed beginnen en na het zaagblad alle ruimte aan het materiaal geven om te gaan waar het wil. Nogmaals dank!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zoek op hulpgeleider op het forum.
Deze is maak je aan de hoofdgeleider en is verstelbaar.
Einde hulpgeleider 15 mm voorbij het punt dat het materiaal is doorgezaagd.

Of de geleider links of rechts zit, maakt in principe niets uit. Ik ben rechtshandig en vindt de geleider rechts het prettigste werken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zoek op hulpgeleider op het forum.
Deze is maak je aan de hoofdgeleider en is verstelbaar.
Einde hulpgeleider 15 mm voorbij het punt dat het materiaal is doorgezaagd.

Of de geleider links of rechts zit, maakt in principe niets uit. Ik ben rechtshandig en vindt de geleider rechts het prettigste werken.

Ben ik juist? Ik wil een stuk hout doorzagen van 50 mm dik. Dan laat ik de langsgeleider stoppen op 15 mm verder dan het punt dat het zaagblad een hoogte heeft van 50 mm.
Zijn er zaagtafels die de geleider links hebben zitten? Ik geloof niet dat ik dat al ooit gezien heb.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Klopt helemaal, het is dus alleen belangrijk wanneer je schuin wilt gaan zagen. Dan is het belangrijk dat het blad naar de geleider wijst. Zo zaag je altijd veilig (met gezond verstand natuurlijk).
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij een aantal merken kan je de geleider links en rechts gebruiken, bij professionele machines ben ik dit nog niet tegengekomen.
Zo heel af en toe kan dit makkelijk zijn.
Het afstellen van de hulpgeleider komt niet op de mm.
Leg het materiaal naast de zaag, bepaal het snijpunt en de hulpgeleider tussen de 10-20 mm verder.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Mooi, zo zie je maar, ik dacht al een stomme vraag te stellen, maar er zijn meerdere dingen waar je rekening mee moet houden.
Toch weer wat bij geleerd, helemaal top.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Groeten Knakkie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.