Machine advies gevraagd

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Goedemorgen, Ik ben John, veertiger en nieuw hier op dit forum. Ik heb wat vragen en hopelijk mag dat hier.

Ik ben nieuw in het bewerken van hout, geen technische opleiding of achtergrond en wil eea gaan leren om zelf mooie werkstukken te maken zoals een bergkast, meubilair, maar ook gewoon de normale kluszaken in en rondom huis.

Op dit moment zoek ik een aantal machines. Vooral belangrijk is kwaliteit, ik hou niet van rommel en miskopen. Uiteraard ook een klein budget, maar natuurlijk bereid daarin concessies te doen. Bijvoorbeeld door een professionele tweedehands machine te kopen ipv een semiprofessionele nieuwe, ik roep maar iets.

Ik ben voor nu op zoek naar basis machines, zoals een zaagtafel voor platen en planken eventueel balken, frees(tafel), kolomboor etc.

Kunnen jullie me een beetje op weg helpen met wat tips en adviezen voor goed materiaal en waarop te letten bij tweedehands aanschaf? Heb geen grote beurs, miskoop kan ik me niet veroorloven.

Groet en alvast dank voor jullie reacties.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Er zijn hier veel mensen die ervaring hebben met talloze machines en de gangbare prijzen op de tweedehandsmarkt, dus je zit hier wel op de juiste plaats. Maar om echt goed in te kunnen schatten, kan je om te beginnen toch best je effectieve budget vertellen wat je eraan kan of wil besteden.

PS: Welkom op één van de leukste fora in dit sociale media-gefocust tijdperk!
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo John,

Allereerst welkom op het forum. Vragen stellen mag je hier zeker, dus maak je daar geen zorgen om :)

Je geeft aan geen technische achtergrond of opleiding te hebben, maar heb je wel een goed ruimtelijk inzicht en ben je enigzins handig met rekenen en goniometrie? Dat bepaalt namelijk nogal welk gereedschap/machines het best voor je zijn.
Er zijn best leuke budget machines te koop, maar vragen vaak wat meer afstelwerk en aandacht om voldoende precisie te leveren t.o.v. professioneel gereedschap (met een professionele prijs).

Platen zagen of een zaagtafel is niet aan te raden, zeker als je geen ervaring hebt. Je komt dan uit op een formaatzaag en die zijn flink aan de kosten, ook tweedehands. Ik zou eerder een invalzaag met geleiderails kiezen. Met een bescheiden buget is een parksidemodel (lidl) of een scheppach best OK om mee te beginnen, maar je zult wat meer moeten afstellen om een goed resultaat te krijgen. Is dat niet je ding, dan zijn een Makita of een Bosch blauw aan te bevelen. Niet goedkoop, maar wel degelijk en behoorlijk accuraat. Festool en Mafell worden door velen geroemd, maar zijn ook de hoofdprijs qua kosten.

Investeer vooral in goed aftekengereedschap. Een verstelbare winkelhaak die ook echt haaks is (het is prijzig, maar kan je een Starrett van harte aanbevelen. Die koop je in prinicipe voor het leven). Bij Hogetex kun je voor een schappelijke prijs een goede winkelhaak kopen, die conform din 975 ook haaks zijn. Klasse 2 is in principe prima voor houtbewerking, maar gezien de prijs zou ik voor klasse 0 gaan. Daarmee kun je ook prima je machines stellen. Neem in ieder geval eentje met een aanslag, dat is het meest makkelijk in mijn ogen.

Balken zagen doe je machinaal het makkelijkst met een afkortzaag. Neem dan liefst een model dat geen geleidestangen heeft. Zeker bij budgetmodellen kan dat flink in je nauwkeurigheid bijten. Ook hier geldt weer dat je bij budget modellen meer controle en stelwerk zult moeten doen. Is gelukkig veel op Youtube te vinden en ook hier op het forum.

Een freesmachine wordt al ingewikkelder. Een frees is een heel veelzijdige machine en veelal willen mensen daar ook steeds meer gebruik van maken. Daar kun je denk ik best meteen investeren in een goede machine die ook in een freestafel geplaatst kan worden. Ik zou hier niet voor een budget model gaan ivm slingeren van de freesas en de kwaliteit van de motor. Makita, Bosch blauw, Festool zijn hier de aanraders. Ik weet niet of Triton tegenwoordig nog goede frezen maakt (zijn jaren terug overgenomen). Als die kwalitatief nog zoals de ' originele' zijn, dan mag die ook in dit rijtje.

Kolomboor zou ik nog niet doen. Koop liever een goede accuboor/schroefmachine. met een simpel hulpstuk kun je daar ook goed rechts en haaks mee boren, die kun je overal meenemen en ook geschikt voor schroeven.
Een goede (nauwkeurige) kolomboor kan altijd nog als je die wilt.

Voor massief hout is een vlak-en-vandikte bank erg handig (in 1 machine of los), maar daar ga je flink de kosten in en als je vooral begint met plaatmateriaal (MDF, Multiplex) dan mis je hem niet.

Een decoupeerzaag en schuurmachine lijken me verder ook handig. Zelfde als bij de rest: budgetmodellen zijn prima om te starten.

Schaven e.d zul je bij plaatmateriaal waarschijnlijk niet echt gebruiken. Misschien een paar beitels.
Daarnaast zou ik een setje raspen doen.

Wees vooral niet te beroerd om goede zaagbladen/frezen te kopen, ook als je een budget machine hebt. Uiteindelijk doen die het werk en bepalen voor een grootdeel het gemak, de nauwkeurigheid en jouw plezier in het werken met hout :)
Ecotools heeft goede zaagbladen voor een lage prijs (neem de industrial lijn). Goede freesjes zijn o.a. CMT. Bij Axminster (UK) hebben ze fijne freesjes voor een nette prijs. Kun je nu nog vrij invoeren (na de brexit niet meer). Freesjes van ecotools heb ik slechte ervaring mee in plaatmateriaal (verbranden) dus die adviseer ik niet, tenzij je gewoon eens wilt oefenen of experimenteren met vormen frezen in afvalstukken.

Ongetwijfeld ben ik nog wel het e.e.a. vergeten, maar zullen de andere forumleden wel bijspringen :)

Veel plezier met de nieuwe (en potentieel verslavende) hobby :)
 
Laatst bewerkt:

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
De hobby is niet goedkoop, dus met een kleine beurs is het lastig shoppen. Welp heeft wat mij betreft de meeste logische input al gegeven. Vraag jezelf vooral af wat je als eerste projecten wilt gaan doen en koop daar specifiek de machines voor. Dan kan je daarna als de klus het verlangt andere machines erbij kopen. Dat is hoe ik het nu doe en dat bevalt me uitstekend. Voorkomt grote uitgaven in één keer maar je kan wel een aardig arsenaal machines opbouwen. Zelf heb ik een allegaartje aan merken, ik ben niet zo merkvast en koop de machines als ik een kans zie. Qua schuurmachines zou ik een excenterschuurmachine en daarna een bandschuurmachine aanbevelen, deze heb ik tot nog toe het meest versatiel gevonden. Daarbij moet je youtube maar eens afstruinen voor duizenden ideeën hoe je je werkplaats ook uit kan breiden met allerlei hulpstukken die je zelf kan maken i.p.v. kopen, dit scheelt ook in de kosten en helpen je in het begin met je leercurve.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Nog belangrijker dan het budget is de beschikbare ruimte. Moet je gereedschap in een fietsenschuurtje, of heb je een hal van 1000m/2. Grote oude machines zijn vaak erg goedkoop. Een oude martin formaatzaag koop je vaak voor onder de 1000 euro en gaat de rest van je leven mee. Het zelfde voor oude spilfreesmachines, 300 euro is een gangbare prijs. Grote lintzaagmachines gaan ook voor 100 tot 300 euro. Er is simpelweg geen grote tweedehands markt voor deze machines, omdat de meeste mensen er geen ruimte voor hebben.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Goedemorgen, Ik ben John, veertiger en nieuw hier op dit forum. Ik heb wat vragen en hopelijk mag dat hier.

Ik ben nieuw in het bewerken van hout, geen technische opleiding of achtergrond en wil eea gaan leren om zelf mooie werkstukken te maken zoals een bergkast, meubilair, maar ook gewoon de normale kluszaken in en rondom huis.

Op dit moment zoek ik een aantal machines. Vooral belangrijk is kwaliteit, ik hou niet van rommel en miskopen. Uiteraard ook een klein budget, maar natuurlijk bereid daarin concessies te doen. Bijvoorbeeld door een professionele tweedehands machine te kopen ipv een semiprofessionele nieuwe, ik roep maar iets.

Ik ben voor nu op zoek naar basis machines, zoals een zaagtafel voor platen en planken eventueel balken, frees(tafel), kolomboor etc.

Kunnen jullie me een beetje op weg helpen met wat tips en adviezen voor goed materiaal en waarop te letten bij tweedehands aanschaf? Heb geen grote beurs, miskoop kan ik me niet veroorloven.

Groet en alvast dank voor jullie reacties.

Beste John,

Eerst en vooral welkom op dit forum.

Ik sluit me grotendeels aan bij wat Welp75 zegt.

Een goeie invalzaag is wat mij betreft veel belangrijker dan een tafelzaag. Hier kan je alle kanten mee op. Ik heb zelf een festool ts55. Dit is zowat het meest gebruikte gereedschap die ik gebruik. Valkuilen bij de aanschaf kunnen zijn dat je geleiderails te kort komt. Persoonlijk heb ik er 2: de standaard 1m40 en een lange van 2m70 (kan eventueel ook een tweede 1m40 zijn en koppelstukken). Een grote paneelzaag is gemakkelijk, maar heeft wat nadelen: neemt veel plaats in in de werkplaats, is nogal aan de prijs

De bovenfrees gebruik ik grotendeels uit de hand. Een eigen gebouwde freestafel is gemakkelijk (voorbeelden te vinden op dit forum). Een grote frees of toupie is voor bepaalde handelingen handig, maar meestal kan je dit wel oplossen.

Kolomboor wordt door mij niet zo veel gebruikt. Een Bosch PBD40 volstond voor mij.

Investeren in machines is verleidelijk en je kan hierin zo ver gaan als je wil.
Een tweedehands-machine kan interessant zijn, maar kan ook gevaren met zich meebrengen. Indien je zelf niet echt technisch onderlegd bent, neem dan iemand mee die je hierin kan bijstaan.

Goed handgereedschap en aftekengereedschap is een enorm gemak en een droom om mee te werken.
Klemmen zeker ook niet vergeten.

Wat veelal vergeten wordt is een vlakke tafel of werkbank waar je kan aan werken. Dit zorgt voor een grote nauwkeurigheid en gemak van assembleren.

Voor velen van ons zijn we begonnen met heel weinig gereedschap en hebben daarmee onze eerste werkstukken gemaakt. De kunst is iets te maken met wat je hebt. Een creatieve oplossing te vinden voor een probleem.
De meeste houtbewerkers zijn ook delers en zullen je graag helpen als iets specifiek moet gezaagd, gefreesd worden.
Een stadswerkplaats kan ook handig zijn om bepaalde handelingen uit te voeren en dan verder thuis af te werken.

Ikzelf ben begonnen met een boormachine van Makita (gekregen van grootvader) en een handzaag.
Hiermee de eerste kasten gemaakt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Sorry, maar ik ben het niet mee eens dat een invalzaag basisgereedschap is. Dat is voor mij een zaagtafel. Een zaagtafel(tje) werkt veel gemakkelijker, sneller en nauwkeuriger dan een invalzaag met lineaal. Een invalzaag is ontwikkeld om op locatie plaatmateriaal te verzagen. Niet om in atelier kleine stukken massief te schulpen of af te korten.
Maar zonder idee van budget en beschikbare ruimte is het moeilijk om geschikt advies te geven. Behalve dan dat een klein budget en pro machines niet samen gaan.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Invalzaag is handig voor plaatmateriaal, een zaagtafel(tje) is beter geschikt voor massief...... daarom is een vraag over gereedschap zonder concreet doel of gebruik niet heel zinnig.
 

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Goedenavond, dank voor de warme reacties. Ik ben een klein beetje overdonderd, had er niet zoveel verwacht.

Ik heb intussen alles gelezen en zie dat mijn vragen niet makkelijk te beantwoorden zijn zonder verdere input. Dus bij deze komt die.

Ik wil graag machines die (ook) geschikt zijn voor het fijne werk. Ik wil hiermee werkstukken maken voor in huis en voor de inrichting van mijn eigen ‘woodshop’. Tzt zullen er meer projecten komen, maar voor nu heb ik hier voorlopig genoeg aan.

Via familie en vrienden ben ik ondertussen in het bezit van:
Een Gamma boormachine
2 Bosch schuurmachines
Einhell afkortzaag met bot zaagblad (heb er wat ongebruikte zaagbladen bij gekregen)
Makita accuboor
Bosch cirkelzaag met van die zwarte geleiders die je in elkaar kan steken (loopt wat krom op lange lengte, dus zelf eentje maken voor de lange kant van multiplex platen, korte kant gaat prima)
Decoupeerzaag (niet mijn ding zeg maar)
Diverse handgereedschap in redelijke tot voldoende staat

Deze week alvast eerst een fatsoenlijke werkbank gekocht. Een Nooitgedagt, vierkante werkbank met 4 bankschroeven, mooi ding! Heeft wel wat geleden maar is functioneel en altijd wat op te knappen.

De eerste 2 machines die ik wil aanschaffen zijn een zaagtafel en een (boven)frees of freestafel. De zaagtafel dan vooral geschikt voor fijn werk, de platen zaag ik dan wel met de cirkelzaag met eigen geleider (of maak een grotere werkbank waarin ik hem inbouw of ik maak een platen zaag op de zin zoals in de bouwmarkten, paar voorbeelden gevonden op youtube). En kan ze altijd nog gezaagd halen bij de houtboer. Die doet daar niet moeilijk over.

Ruimte heb ik in overvloed, dus grotere machines geen probleem, ze kunnen ook gewoon blijven staan. Dus kunnen een vaste plaats krijgen.

Wat wil ik als eerste gaan maken?

Mijn eerste projecten in huis zijn:
Stellingkast in L vorm als bergkast. Bankje voor in de hal met schoenenrek.

Voor in de ‘woodshop’:
Zaagtafelopstelling voor afkortzaag. Opbergmogelijkheden voor gereedschappen, wandbord of french cleath oid. Een koffertje voor de cirkelzaag met geleiders en klemmen.

Voor nu wil ik twee machines gaan aanschaffen, een tafelzaag die ook netjes in 45 graden zaagt en in verstek, basiseis denk ik, maar zeg het er toch maar bij. En een freesmachine.

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een tweedehandse zaagtafel? Ik zie de gangbare merken, maar ook Elektra Beckum, VEBA, en wat oudere machines uit vermoedelijk ooit een timmerfabriek. Hoe weet ik welke geschikt zijn voor het fijne werk?
Ik bestel er dan Ecotools zaagbladen bij.
Voor de zaagtafel een budget van 150-300 euro.

Ik kan aan een diverse 2e hands machines komen, zijn deze geschikt voor wat ik wil?
Metabo tkhs 315
Scheppach tku.
Elektra Beckum
Kity
Veba

Een goede frees ga ik nieuw aanschaffen. Makita Bosch blauw of Festool zijn genoemd. En dan met CMT freesjes. Ik heb familie in de UK dus met of zonder Brexit komt het goed 😊.

Alternatieven zijn zeer welkom, mag eventueel per pb. Hoewel budget een beperking is, is tijd, en afstand dat niet en heb een auto met grote aanhanger, dus ook aan de andere kant van het land of Duitsland of België is in beginsel geen bezwaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kijk eens op you tube naar diy mft workbench. Ik heb er zelf ook een paar gemaakt die links en rechts van mijn zaagtafel staan. In de mft tafel bouw ik mijn Triton tra001 bovenfrees met incra ls positioner. Kan ik deze geleider zelfs voor mijn zaagtafel gebruiken. Er is op dit forum al het eea geschreven over de triton bovenfrees. Bij mij blijft ie onder de tafel.
Wat voor mij verder heel belangrijk is dat het gereedschap goed instelbaar is. Bij vele goedkopere machines is dit niet eenvoudig. Afkortzaag van ein hell is daar een goed voorbeeld van. Je kan dit natuurlijk controleren met een winkelhaak. (Controleer deze ook even op haaksheid, ik werd zeer onaangenaam verrast toen ik mijn haken nakeek).
De scheppach is een uitstekende bouwzaag. Minder geschikt voor meubelmaken. Dit geldt ook voor de metabo. Elektra Beckum heeft machines uit goede tijden en slechte tijden.
Kitty was een uitstekend merk en veba ken ik niet.

Succes
 

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Thanks voor de adviezen allemaal. Ik heb ze ter harte genomen en probeer een middenweg te zoeken in kwaliteit en betaalbaarheid.

Ik heb flink gespaard en ondertussen een Dewalt DW745 gekocht als zaag. Ook nog een hele set handgreedschappen, houtklemmen en een tweedehands vlak-en vandiktebankje voor mijn pellethout projectjes.
Voor de geleiders voor zaagtafel en evt frrestafel ben ik nog aan het kijken. Zal er ook een beetje aan liggen hoe ik het precies wil maken (ideeen altijd welkom). Binnenkort ga ik een werkbank maken (ik denk op wielen) en een miter station. Wil de zaag integreren in de werkbank, evenals een freestafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.