Machine advies gevraagd

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Goedemorgen, Ik ben John, veertiger en nieuw hier op dit forum. Ik heb wat vragen en hopelijk mag dat hier.

Ik ben nieuw in het bewerken van hout, geen technische opleiding of achtergrond en wil eea gaan leren om zelf mooie werkstukken te maken zoals een bergkast, meubilair, maar ook gewoon de normale kluszaken in en rondom huis.

Op dit moment zoek ik een aantal machines. Vooral belangrijk is kwaliteit, ik hou niet van rommel en miskopen. Uiteraard ook een klein budget, maar natuurlijk bereid daarin concessies te doen. Bijvoorbeeld door een professionele tweedehands machine te kopen ipv een semiprofessionele nieuwe, ik roep maar iets.

Ik ben voor nu op zoek naar basis machines, zoals een zaagtafel voor platen en planken eventueel balken, frees(tafel), kolomboor etc.

Kunnen jullie me een beetje op weg helpen met wat tips en adviezen voor goed materiaal en waarop te letten bij tweedehands aanschaf? Heb geen grote beurs, miskoop kan ik me niet veroorloven.

Groet en alvast dank voor jullie reacties.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Er zijn hier veel mensen die ervaring hebben met talloze machines en de gangbare prijzen op de tweedehandsmarkt, dus je zit hier wel op de juiste plaats. Maar om echt goed in te kunnen schatten, kan je om te beginnen toch best je effectieve budget vertellen wat je eraan kan of wil besteden.

PS: Welkom op één van de leukste fora in dit sociale media-gefocust tijdperk!
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo John,

Allereerst welkom op het forum. Vragen stellen mag je hier zeker, dus maak je daar geen zorgen om :)

Je geeft aan geen technische achtergrond of opleiding te hebben, maar heb je wel een goed ruimtelijk inzicht en ben je enigzins handig met rekenen en goniometrie? Dat bepaalt namelijk nogal welk gereedschap/machines het best voor je zijn.